Godkänd träningsmat?!

Home Forums Matlagning och Recept Godkänd träningsmat?!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #832400

    Min fråga är om hemmagjorda köttbullar är godkänd träningsmat?! Om jag tillagar dem på det klassiska sättet med ströbröd, mjölk och ägg osv eller är det någon som sitter på ett bättre recept?

    Mvh

    #84371
    #832401

    Ja givetvis!

    Köp X-tras färdiggjorda om du vill, det är också ”godkänd träningsmat”. Nu mernar jag ju inte att färdigköttbullar slår hemlagade men vad jag försöker säga är att det ska mycket till för att maten inte ska duga rent träningsmässigt.

    Vad är förresten ”träningsmat”? Jag kan inte skilja på mat för träning och mat som är bra annars.
    Så oroa dig inte över såna små obetydliga detaljer och lägg krutet på att träna ordentligt. Så njuter du ordentligt av köttbullarna dessutom!:up:

    #832402
    Eddie Vedder wrote:
    Ja givetvis!

    Köp X-tras färdiggjorda om du vill, det är också ”godkänd träningsmat”. Nu mernar jag ju inte att färdigköttbullar slår hemlagade men vad jag försöker säga är att det ska mycket till för att maten inte ska duga rent träningsmässigt.

    Vad är förresten ”träningsmat”? Jag kan inte skilja på mat för träning och mat som är bra annars.
    Så oroa dig inte över såna små obetydliga detaljer och lägg krutet på att träna ordentligt. Så njuter du ordentligt av köttbullarna dessutom!:up:

    Okej, tack för svaret. Men jag är inte så mkt för halvfabrikat utan lägger hellre ner den extra tid det tar att laga maten från grunden.
    Vad jag menar med ”träningsmat” är väl egentligen nyttig mat. Mat med innehåll som kroppen vill ha. Inte direkt så att jag skiljer mat för träning och mat som är bra annars, kanske formulerade mig lite illa;).
    Utan helt enkelt bra och nyttig mat:up:

    #832403
    SandroThorell wrote:
    satsa på att äta mycket, och få i dig mycket av det som du behöver efter/innan din träning, tex. kolhydrater – pasta, ris. protein – ägg, tonfisk mm. så ska du se att det blir kanon!

    Det är just den typen av tråkig mat som man inte behöver leva på för att få träningsresultat.
    Tonfisk kommer t.ex. inte ens i närheten av att vara lika näringsrikt som köttbullarna LinusHansen nämner.

    Har man råd och ork att äta bättre än tonfisk och ris är det ju självklart att man gör det. Tonfisk och ris/tonfisk och pasta är ju ingen näringsbomb direkt, absolut inte dåligt men typexempel på mat som är astråkig och int ett dugg bättre men som folk verkar få för sig ger mer resultat än något godare/roligare.

    #832404

    Vad är inte godkänd träningsmat?
    Pudzianowski (Ursäkta den stavningen!) käkar ju snickers i mängder!

    #832405

    Kan ju dela med mig av min variant av köttbullar.
    Använd 5% nötfärs och byt ut ströbrödet mot söndersmulade fiberhavregryn, skippa vattnet/mjölken och ta ett extra ägg istället. Kryddning enligt ”standardrecept”.
    Godare än orginalet enligt min mening….

    #832406
    Skruttis wrote:
    Kan ju dela med mig av min variant av köttbullar.
    Använd 5% nötfärs och byt ut ströbrödet mot söndersmulade fiberhavregryn, skippa vattnet/mjölken och ta ett extra ägg istället. Kryddning enligt ”standardrecept”.
    Godare än orginalet enligt min mening….

    Låter gott! Ska testas till helgen….:up:

    #832407

    Skall du inte deffa så är väl det mesta ätbart… se till att det innehåller lagomt/mycket med protein bara!

    Finns ingen större mening att leva på ris och tonfisk… for life;)

    #832408

    Nej, usch hur länge vill man leva på Tonfisk och Ris ????
    Det projektet lade jag ner för flera år sedan!

    #832409

    Bättre?

    #832410

    Ja. Alla animaliska proteiner (utom gelatin och kollagen då) är helt fullvärdiga och behöver inte kompletteras upp. Fisk har t o m något högre BV än rött kött.

    #832411

    Ät ät ät och väx väx väx :)

    #832412

    Och? Ett fullvärdigt protein kan användas i proteinsyntesen utan att kompletteras. Fisk är en fullvärdig proteinkälla.

    #832413
    Kung Bruno wrote:
    Ja … men mjölk och ägg har ju högre BV, iaf. enligt tabellerna som du lagt upp

    (Vet inte om det dessa tabeller, men detta står iaf):
    McGilvery Biochemistry 1970
    FAO/WHO Joint Report 1989
    Sarwar and McDonough, 1990

    Ja det stämmer, men knappast som att det är ett krav att få i sig protein med det absolut högsta biologiska värdet.
    Rent vassle råkar ha högst biologiskt värde, följt av äggprotein (som är referensen). Men att därifrån dra slutsatsen att en utmärkt proteinkälla som tonfisk inte skulle vara bra är överdrivet.

    Så en glad nyhet till dig som uppenbarligen vill äta mycket tonfisk är att proteinet har mycket god kvalité. :up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.