Hur klarar sig proteinpulvret vid tillagning?

Home Forums Matlagning och Recept Hur klarar sig proteinpulvret vid tillagning?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #528014

    Har naturellt proteinpulver. Funkar det att tillaga det, eller värma upp det?
    Eller försämrar man proteinkvaliteten då?

    Jag tänkte främst på att ha i det i varm choklad (vatten, mjölk och ekologisk kakao), inget socker.

    Har för mig jag hört om folk som haft proteinpulver i pannkakor, är det vanligt naturellt proteinpulver som används då?

    #70412
    #528015

    Det är vassleprotein, whey100 tror jag. Lämpar sig det vid matlagning, eller heta drycker?

    #528016

    Ok, tackar. Men sker det verkligen bakterietillväxt om man hettar upp enda till kokpunkten för vatten?

    #528017
    Flessa wrote:
    Nej vassleprotein är inte att föredra vid upphettning, bakterietillväxt & denaturering är ganska starka skäl.

    Bakterietillväxt vid uphettning? Vad pratar du om?

    #528018
    Eddie Vedder wrote:
    Bakterietillväxt vid uphettning? Vad pratar du om?

    Tyckte också det lät skumt.

    #528019
    Flessa wrote:
    jag antar att man låter det stå ett bra tag när man lagar mat.

    Ja men du påstår ju att det är särskilt för vasslepulver. Att låta tillagad mat stå och bli kall är dåligt men det har ju inte med frågan att göra.

    Det kvittar ju om det är köttgryta eller pannkaka med vasslepulver.

    #528020

    Mig veterligen minskar upphettning risk för bakterietillväxt.

    #528021
    grekelito wrote:
    Mig veterligen minskar upphettning risk för bakterietillväxt.

    Precis, är det inte så generellt?

    #528022
    crille wrote:
    Precis, är det inte så generellt?

    Jo, vad jag vet. Men däremot kan jag inte svara på om den molekylära strukturen ändras i proteinet, eller om det klarar av höga temperaturer som kok/stekpunkt.

    #528023
    grekelito wrote:
    Jo, vad jag vet. Men däremot kan jag inte svara på om den molekylära strukturen ändras i proteinet, eller om det klarar av höga temperaturer som kok/stekpunkt.

    Nä ok, men kaseinproten klarar detta alltså iallafall.

    #528024
    crille wrote:
    Nä ok, men kaseinproten klarar detta alltså iallafall.

    Vill inte uttrycka mig om det, bättre att låta Niklas svara på det (Eddie)

    #528025
    grekelito wrote:
    Mig veterligen minskar upphettning risk för bakterietillväxt.
    crille wrote:
    Precis, är det inte så generellt?

    Jo att upphetta maten tillräckligt tar död på bakterier men låter man det sedan stå och kylas ner i rumstemperatur tillväxer ju bakterier. Men det är ju fullkomligt irrelevant i den här tråden. Det gäller ju ALL mat och är inte något specifikt för vassleprotein. Bara förvirrande att ens nämna på det sättet.

    Dock påverkas vasslen av upphettning. Kasein tål som sagt höga temperaturer och är lämpligt i matlagning.

    Frågan dyker upp hur ofta som helst så jag citerar mig själv från tidigare:

    Eddie Vedder wrote:
    Vassleproteiner är värmekänsliga, främst är det a-laktalbumin och B-laktoglobulin där värmedenatureringen inleds redan vid 60-70 grader celsius. Så högre temperaturer än så kommer såklart leda till ytterligare denaturering, vidare är självklart tiden en faktor.

    En dosrelaterad fråga som handlar om tid och temperatur, detta gäller ju inte bara vassleproteiner utan all mat mer eller mindre. Så visst kan man använda pulvret i maten om man vill det och tycker det blir gott, mindre ”opti” är det ju dock.;)
    Den som druckit UHT-behandlad mjölk kanske känt att det har en svagt ”kokt” smak till skillnad från vanlig mjölk, möjligt att det kan kännas om du har pulvret i maten.

    Men som sagt, jag tycker du ska testa om du vill och inte oroa dig för mycket över preoteindenatureringen som värmningen åstadkommer. Visst förekommer den men det är inget som kommer leda till proteinbrist om man säger så.;)

    Dessutom stavas mitt namn med ”ck” grekelito.:D

    #528026

    Jag kan bara tillägga att jag brukar använda mig utav vasslepulver när jag bakar. Det gäller såväl Am Pannkakor som muffins.

    Jag frågade en av Sveriges absolut kunnigaste byggare om råd beträffande vassle och bakning och han menade på att det inte var ngn som helst fara.

    Att bakterietillväxten skulla öka mer vid användande av Vassle kontra annat protein känns på gränsen till korkat….

    Vidare, är vassle in biprodukt vid osttillverkning. Sedan när har mjölkprodukter varit farliga att värma upp???

    G

    #528027
    GALSAC wrote:
    Vidare, är vassle in biprodukt vid osttillverkning. Sedan när har mjölkprodukter varit farliga att värma upp???

    G

    Och varför tror du man separerar vasslen? ;) Men farligt är det inte, bara det att vassleproteinet är väldigt känsligt för värme som sagt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.