Innehåll i förpackningen

Home Forums Matlagning och Recept Innehåll i förpackningen

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #53037
    #131294

    Jag vet inte om jag är på rätt tråd eller liknande men lägger det här! Argumenterar just nu med en kille som påstår att varorna som finns i butiker, mjölk, proteinpulver, tuggummi, kvar, keso, vad som helst med en förpackning , jag säger att det som står på innehållsförtäckningen mer eller mindre finns i den. Han säger att nej man kan inte lita ett skit på det som står utan att det finns andra saker i varan som inte står där och så vidare, så när jag säger att det finns 40 kcal per dl så säger han att det är inte så, har jag fel? (lättmjölk) någon som vet vem som har rätt?????

    #131295

    Just homogeniserade mjölkprodukter är nog det mest korrekta som finns i affären. Jag har själv varit på Arla och sett analyslabbet. Det skiljer max någon tiondels procent upp eller ner. 3% fett kanske kan vara 3,2 i ett paket och 2,8 i ett annat men större skillnader än så är det typ inte.

    Frukt, grönsaker, rotfrukter och sånt varierar ju mer. Men det handlar ju inte om lögner utan fullkomligt naturliga skillnader i grödor.

    #131296
    Eddie Vedder wrote:
    Just homogeniserade mjölkprodukter är nog det mest korrekta som finns i affären. Jag har själv varit på Arla och sett analyslabbet. Det skiljer max någon tiondels procent upp eller ner. 3% fett kanske kan vara 3,2 i ett paket och 2,8 i ett annat men större skillnader än så är det typ inte.

    Frukt, grönsaker, rotfrukter och sånt varierar ju mer. Men det handlar ju inte om lögner utan fullkomligt naturliga skillnader i grödor.

    Men t.ex proteinpulver? Andra matvaror med förpackningar? De företag som säljer varan är väll skyldiga att skriva vad som finns i ??

    #131297
    krille93 wrote:
    Men t.ex proteinpulver? Andra matvaror med förpackningar? De företag som säljer varan är väll skyldiga att skriva vad som finns i ??

    Deras näringsdeklaration kommer från analysprov utav ett större parti utav just den varan varvid ett medelvärde uppstår. Små små variationer kan förekomma mellan paketen men det är ytterst små variationer för det mesta och inget du behöver fundera på.

    Vad gäller tillsatsämnen så måste alla ämnen deklareras om jag inte minns fel (rätta mig om jag har fel).

    #131298

    Passar på att låna tråden lite,

    Måste företag ange näringsvärden på alla produkter? Har sett en del större aktörer missa på det ibland och framför allt utländska produkter som dock säljs i stora svenska matbutiker kan ibland helt missa att berätta näringsvärdet.

    #131299
    Gustaf Lindberg wrote:
    Måste företag ange näringsvärden på alla produkter?

    Nej.

    Ingredienser måste anges men näringsangivelser är valfria.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.