Innehåller Kryddor några kcal?

Home Forums Matlagning och Recept Innehåller Kryddor några kcal?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #553835

    tjena tjena, jag undrar helt enkelt om kryddor innehåller kcal, tänker mest på curry eftersom jag använder det till kycklingen nästan varje dag, har googlat runt men hittar inget om detta.. jag brukar steka mina kycklingfiléer i vatten och curry, alltså inte i något fett alls.. blir riktigt gott prova om du inte redan gjort det. men jag kryddar riktigt mycket för att få någon smak på de, så undrar om de finns kcal i kryddor? eller är det bara krydda på? tack för svaren! ciao

    #71255
    #553836

    Ja kryddor innehåller kcal.

    Men att i praktiken komma upp i mängder som gör kryddorna till en påverkande energikälla är en annan sak. Det är nästintill omöjligt, som att dricka sig fet på FUN Light.

    #553837

    tackar för det svaret:D kan jag fortsätta krydda min kycklingar då:D hehe

    #553838

    Undrar om kryddor såsom Piri Piri har en såpass termogen effekt att det ökar upp ämnesomsättning osv såpass mycket att det tar mer energi än vad det ger?
    Såsom kaffe sägs kunna göra. Dock vet jag att vi är inne på en ganska barnsligt låg nivå nu då vi pratar enstaka kalorier hit och dit men vore kul om någon hade sett någon studie på detta eller bara har ”koll”.

    #553839
    Insulinus wrote:
    Undrar om kryddor såsom Piri Piri har en såpass termogen effekt att det ökar upp ämnesomsättning osv såpass mycket att det tar mer energi än vad det ger?

    Det känns inte orimligt att så skulle vara fallet. Den termogena effekten av koncentrerat capsaicin är mig veterligt högre än densamma från kaffet. Och det är fler kryddor än enbart de med capsaicin (dvs olika pepparfrukter såsom chilipeppar, piri piri, cayenne m.m.) som har termogen effekt. T.ex. senap, kanel och ingefära.

    #553840
    Eddie Vedder wrote:
    Det känns inte orimligt att så skulle vara fallet. Den termogena effekten av koncentrerat capsaicin är mig veterligt högre än densamma från kaffet. Och det är fler kryddor än enbart de med capsaicin (dvs olika pepparfrukter såsom chilipeppar, piri piri, cayenne m.m.) som har termogen effekt. T.ex. senap, kanel och ingefära.

    Skönt, då kan jag gå och ösa i mig lite sånt här.
    :|

    #553841

    Jag är inne lite på detta spåret nu, kryddar det mesta jag äter ganska starkt. Främst för att jag gillar stark mat men det känns ju bra också om det skulle vara positivt i deffen.
    Kul att kunna ha ihjäl sig själv genom att äta! :D (jo man dör säkerligen utav näringsbrist långt innan men det låter kul)

    #553842

    Åååh, den chokladen är ju svingod, ta en kopp kaffe till då också.

    #553843
    Insulinus wrote:
    Åååh, den chokladen är ju svingod, ta en kopp kaffe till då också.

    Den är FÖR god. Tror inte det har gått en dietdag för mig utan att jag käkat minst en bit. Skulle säkert inte ens tyckt om den om jag inte hade varit på diet, hatade verkligen mörkchoklad innan dieten.

    #553844

    Ok jag hängde upp mig lite på frågan och slutade med att jag smsade 118100 med frågan ”hur mkt kalorier innehåller kanel per 100 gram?”.
    Fick svaret; ”Kanel innehåller knappt några kalorier, det har inte ens räknats ut eftersom det rör sig om en så liten summa.”

    Jag tkr inte det räknas som ett svar men men.

    #553845

    Det är klart det har räknats ut.

    ”118100” är ingen källa.

    Kanel ger 261 kcal / 100 g (ref: USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 18 (2005)).

    #553846

    Dom som skulle ha svar på allt :/

    #553847
    King Grub wrote:
    Det är klart det har räknats ut.

    ”118100” är ingen källa.

    Kanel ger 261 kcal / 100 g (ref: USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 18 (2005)).

    Ojdå, såpass mycket. Jag gör slut på 100g på 1½-2 veckor ungefär. Varför skriver de inte ut som Näringsvärde på burkarna/påsarna?

    #553848

    [http://www.wolframalpha.com/]

    Sök på ”cinnamon”. Den där sidan är helt sinnessjuk och innehåller typ ALLT. Bl.a. fullständiga näringsdeklarationer för en jäkla massa livsmedel. Jag ville läsa om Red Hot Chili Peppers och istället för informationen m bandet jag ville ha fick jag näringsinnehållet i röd pepparfrukt.:D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.