Kyckling i ugn… hur gör man bäst?

Home Forums Matlagning och Recept Kyckling i ugn… hur gör man bäst?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • Author
    Posts
  • #481515

    Följdfråga.. hur tillagar man en kyckling på ett så kaloririkt sätt som möjligt?

    Någon speciell form av stekning? Även om man gör redigt med pasta till med majonnäs eller liknande så känns det rätt fattigt då 100g file kan vara typ..120kcal

    #481516
    J.v.K wrote:
    hur länge i ugnen? :)

    15 minuter typ…tills dom är klara ;)

    #481517
    ooo wrote:
    Följdfråga.. hur tillagar man en kyckling på ett så kaloririkt sätt som möjligt?

    Någon speciell form av stekning? Även om man gör redigt med pasta till med majonnäs eller liknande så känns det rätt fattigt då 100g file kan vara typ..120kcal

    Frittera?? :-)

    #481518

    Brukar steka till lite lätt i pannan, in med dem i ugnen på 175 grader tillsammans med massa grönsker. Slänger ihop en marinad som jag penslar på kycklingen med.

    Mmm..

    #481519

    En personlig favorit är ju att marinera kycklingen i en blandning av sötsur chilisås, soya och ingefära och göra kycklingspett som jag sedan ugngrillar. Går snabbare att tillaga mindre bitar också än hela filéer.

    Vill man ha kycklingfileerna så kalorika så möjligt är det väl bara att steka dem snustorra? De man köper innehåller ju 80% vatten minst. Mindre vatten=mindre vikt= mer kcal per 100 gram.

    #481520

    Jag gör mina i en ugnsform.
    I med kycklingfiléerna i formen
    Blandar ihop grädde, cream fraiche, några matskedar samal oelek och diverse kryddor
    Häll blandningen över kycklingen och in i ugnen. Ha aluminiumfolie över en stund om du inte vill ha för mycket färg. Annars funkar det med att man rör om med jämna mellanrum också. 175-225° i 60-90 min (jag har de nog inne för länge, men hellre det än för kort)

    #481521

    Teriyaki, hoisin m.m. blir gott att pensla över fileérna :up:

    #481522

    Tänkte dela med mig av ett recept jag precis upptäkte som gjorde mina kycklingfiléer i ugn riktigt goda och saftiga!

    Sätt på ugnen, 200 grader.

    Bryn kycklingfiléerna med lite hackad paprika, lite svartpeppar och eventuellt någon vitlöksklyfta, häll på rejält med soya när det börjar få lite yta.

    Hacka lite tomater och lägg dem i botten av en ugnsplåt, häll över pannan med kycklingfiléernas innehåll över tomaterna.

    Ta fetaost och smula över kycklingen (så mycket som önskas, jag använde riktigt mycket, saftigt :P). Låt den ligga i ugnen tills fetaosten fått lite yta och är krämig, servera med ris eller liknade.

    #481523
    Simig wrote:
    Tänkte dela med mig av ett recept jag precis upptäkte som gjorde mina kycklingfiléer i ugn riktigt goda och saftiga!

    Sätt på ugnen, 200 grader.

    Bryn kycklingfiléerna med lite hackad paprika, lite svartpeppar och eventuellt någon vitlöksklyfta, häll på rejält med soya när det börjar få lite yta.

    Hacka lite tomater och lägg dem i botten av en ugnsplåt, häll över pannan med kycklingfiléernas innehåll över tomaterna.

    Ta fetaost och smula över kycklingen (så mycket som önskas, jag använde riktigt mycket, saftigt :P). Låt den ligga i ugnen tills fetaosten fått lite yta och är krämig, servera med ris eller liknade.

    DE ska testas!:up:

    #481524

    Jag har börjat ugnsgrilla kycklingspett. Vad jag gör är följande:
    1. Tina kycklingen
    2. Skär upp den i bitar för spettet.
    3. Marinera minst några timmar, jag brukar ta fram morgonen innan jag ska göra dem för att hinna marinera över natten.
    4. Sätt på ugnen på 250 grader och grilla spetten högt uppe i ugnen 10-15 minuter beroende på hur tjocka bitar du gjort.

    Sen så grillar jag spetten 5 minuter per sida, sätter alltså en timer på fem minuter varje gång spetten ska in i ugnen till dem är klara!

    Kan du inte göra en god marinad? Mitt tips är att köpa en vanlig grillolja du gillar, och häll i en fryspåse och ner med den tinade kycklingen. Super enkelt.
    Annars är du mer kreativ så finns ju inga gränser. Mitt tips.

    Går ju även att göra med fläskfile, vilket jag gjorde imorse! :)

    #481525

    Som tillägg kan jag ju säga att jag brukar snöra i körsbärstomater dem fem sista minuterna. För er som gillar varma tomater kommer detta rocka! Fyfan vad gött! :D

    #481526

    Tips: Använd folie för lättare disk!

    #481527

    Vilken kycklingfilé du än vill för hälften av vikten försvinner i ugnen pga vatten.
    Tina filéerna i varmt vatten
    Klipp bort fettet och dom ofräschare bitarna
    Klipp sedan alla filéer i småbitar (med en helt vanlig sax)
    Lägg allt på en plåt som det är folie på
    Krydda med mkt basilikapulver och oregano. Avsluta med lite vitlökspulver.
    Grotta ihop allt med händerna så kryddorna blandar sig lite.
    In i mitten av ugnen i 225 grader i 25-30 minuter men absolut max 30 min.
    Annars blir torrheten jämförbar med sand.

    Har gjort på detta vis sen i februari i år och det är sjukt smidigt om man lagar mkt kyckling.

    Lycka till

    #481528

    Skåra en kycklingflé och fyll med ädelost. Linda runt med bacon. Bind ihop med snöre eller tandpetare. Stek hastigt i panna. In i ugn till kycklingen har en innertemp. kring 70 grader. Servera till klyftpotatis/pommes/ris och tzatziki. Violá!

    #481529

    Testade ett recept som var både snabbt, enkelt och gott, nu är det iofs inte ugnen men hoppas det duger ändå :)

    4 st kycklingfiler
    4 skivor parmaskinka
    2dl créme fraiche med valfri smak (tex bearnaise eller champinjon- kantarell)
    1/2 dl vatten
    Kryddor, salt

    Krydda kycklingfiléerna med salt och peppar. Linda en skinkskiva runt varje filé. Bryn dem runt om i smör eller olja i en stekpanna. Rör ner créme fraiche och vatten i en gryta. Lägg ner filéerna. Sjud på svag värme under lock i ca 10 min. Passar utmärkt till pasta.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.