Lite tips ang kycklingfiléer uppskattas.

Home Forums Matlagning och Recept Lite tips ang kycklingfiléer uppskattas.

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #66032
    #466141

    Okej, jag är sjukt lat, jag bor själv och jag orkar inte laga varierad kost varje dag åt mig själv.

    Jag har en påse med 1kg kycklingfiléer här, hur hade du gjort om du vill tillaga allting på en gång för att bara kunna ”ta ur förrådet” och käka i låt säga en veckas tid.

    Jag tänkte något liknande med att steka på stekyta på hela skiten i någon schysst sås, slänga in det i ugnen med såsen i 10-12min (har glömt vad man kör på för värme, 175grader?). Sen packa in det i aluminiumfolie när jag är klar och slänga in det i kylen.
    Hur bra håller sig tillagad kyckling i kylen?
    Eller ska jag kanske skippa såsen och köpa nån currysås på burk eller nåt? Haha.

    Pasta, ris och sånt att käka till kokar jag bara upp färskt.

    #466142
    PaintSpot wrote:
    Okej, jag är sjukt lat, jag bor själv och jag orkar inte laga varierad kost varje dag åt mig själv.

    Jag har en påse med 1kg kycklingfiléer här, hur hade du gjort om du vill tillaga allting på en gång för att bara kunna ”ta ur förrådet” och käka i låt säga en veckas tid.

    Jag tänkte något liknande med att steka på stekyta på hela skiten i någon schysst sås, slänga in det i ugnen med såsen i 10-12min (har glömt vad man kör på för värme, 175grader?). Sen packa in det i aluminiumfolie när jag är klar och slänga in det i kylen.
    Hur bra håller sig tillagad kyckling i kylen?
    Eller ska jag kanske skippa såsen och köpa nån currysås på burk eller nåt? Haha.

    Pasta, ris och sånt att käka till kokar jag bara upp färskt.

    SÖK på google.. Eller gör mamma de oxå :O
    Stek dom som fjärilar e gott.. Inte bra med rosa kyckling

    #466143

    Jag hade kört klassikern:

    Sätt ugnen på grill-läge.
    Lägg kycklingen på galler i långpanna. Slå lite vatten i långpannan.
    Krydda ordentligt.
    8-9 minuter på varje sida.
    Klart.

    #466144
    christofer79 wrote:
    SÖK på google.. Eller gör mamma de oxå :O
    Stek dom som fjärilar e gott.. Inte bra med rosa kyckling

    Det blir så mycket personligare att fråga det här, jag vill ju lära känna er sötnosar.

    #466145

    Under en veckas tid? Du äter inte mycket kan jag lova, om du ska tillaga kyckling och äta den under en hel vecka, speciellt om det är 1kg.
    Men börja med att skära dunna skivor, du kan alltså dela en kycklingfilé från sida till sida, så den blir tunnare, sen så skär du dem i mindre bitar, tärningar, i tuggstorlek.
    Hacka rödpaprika och grönpaprika samt tomater och släng in i pannan, wooka dem lite…
    Sen tar du kycklingen som du doppar i en skål med två kläckta ägg, efter att du doppat dem i äggen så drar du dem över ströbröd, och på pannan…
    Det blir som nyttiga chicken- nuggets med wook.
    Krydda på med kryddor som passar kyckling, lite spice…
    Du kan äta detta med pasta & ris eller bara som det är.

    Mvh, Armin.

    #466146
    Armin wrote:
    Under en veckas tid? Du äter inte mycket kan jag lova, om du ska tillaga kyckling och äta den under en hel vecka, speciellt om det är 1kg.
    Men börja med att skära dunna skivor, du kan alltså dela en kycklingfilé från sida till sida, så den blir tunnare, sen så skär du dem i mindre bitar, tärningar, i tuggstorlek.
    Hacka rödpaprika och grönpaprika samt tomater och släng in i pannan, wooka dem lite…
    Sen tar du kycklingen som du doppar i en skål med två kläckta ägg, efter att du doppat dem i äggen så drar du dem över ströbröd, och på pannan…
    Det blir som nyttiga chicken- nuggets med wook.
    Krydda på med kryddor som passar kyckling, lite spice…
    Du kan äta detta med pasta & ris eller bara som det är.

    Mvh, Armin.

    Tack för tipsen, uppskattat.

    1kg kyckling kanske räcker till 3 måltider f.ö. som är utspridda på en vecka, eller fler små. Det var så jag menade :)

    #466147

    Det gyllenen knepet är ”Honungsglaze” :)

    Bara att hälla över och käka.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.