Omelett!

Home Forums Matlagning och Recept Omelett!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #551057

    Tänkte göra omelett på ägg och keso, måste man göra den i pannan eller kan man göra den i micron? Mina omeletter går alltid sönder när jag ska vända på dem:o

    #71056
    #551058

    Men inte vänder man väl på en omelett :|

    #551059

    Gör den i ugnen :up: Slipper både stekos och att passa på den.

    200 grader, ca 20 minuter brukar bli bra.

    #551060
    annamazing wrote:
    Men inte vänder man väl på en omelett :|

    Gör man inte? 😮

    #551061
    Sara wrote:
    Gör den i ugnen :up: Slipper både stekos och att passa på den.

    200 grader, ca 20 minuter brukar bli bra.

    Då ska vi göra så istället :)

    #551062
    annamazing wrote:
    Men inte vänder man väl på en omelett :|

    Klart man kan … brukar jag också göra :up:

    #551063
    annamazing wrote:
    Men inte vänder man väl på en omelett :|

    gör man väl :what:
    ha rjag alltid gjort och fått lära mig

    #551064

    Du kan göra omeletten i en mindre panna och lite tjockare på lägre värme. Då går den inte sönder.

    #551065
    isabella wrote:
    Tänkte göra omelett på ägg och keso, måste man göra den i pannan eller kan man göra den i micron? Mina omeletter går alltid sönder när jag ska vända på dem:o

    Ett bra tips är att låta omeletten ligga i stekpannan ett tag så den får en riktig yta. Ha dock inte så hög värme på då ca 3 an blir bra om du inte vill ha den lite mörk förstås:). Då ska det gå lättare att vända på den…

    #551066
    elinorLilja wrote:
    Ett bra tips är att låta omeletten ligga i stekpannan ett tag så den får en riktig yta. Ha dock inte så hög värme på då ca 3 an blir bra om du inte vill ha den lite mörk förstås:). Då ska det gå lättare att vända på den…

    Tack, ska testa att göra så när jag gör omelett nästa gång:emo-thumb

    #551067

    Jag börjar precis få in rätta knycken när det gäller att få vänt på omeletten men det kan var lite småkrångligt. Ibland gör jag bara så att jag låter den få färg på ena sidan och sen vänder jag över hälften så att det blir som en halvmåne. Låter den få lite mer färg och sen vänder jag den. Mkt lättare då när den bara är halv och lite tjockare :emo-thumb

    #551068
    isabella wrote:
    Mina omeletter går alltid sönder när jag ska vända på dem:o

    Använd två stekspadar så går det bra. Själv brukar jag inte vända omeletten eftersom jag mot slutet lägger i tillbehören och viker den på mitten.

    Vill du vända på din omelett så gör det. :emo-thumb

    #551069

    Jag brukar sätta på plattan och ugnen (på grill) samtidgt sen vispa ihop äggen.
    Häll blandningen (ägg, lite vatten, kryddor) i stekpannan slängsen i det du vill ha.
    Kör själv ofta på skinka eller bacon och fetaost. Låt den få nån minut i pannan och ställ sedan in den högt i ugnen under grillen i fem tio minuter. Klart! Fluffig och fin utan bekymmer. Servera med sallad och olja/vinäger. MUMS!

    #551070

    Fått lära mig att man ”viker” en omelett, o att den ska vara lite krämig på ovansidan så att säga.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.