Pasta vs ris vs potatis

Home Forums Matlagning och Recept Pasta vs ris vs potatis

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #73885
    #585702

    Som rubriken står. Vilken tillbehör är bäst för att bulka respektiva deffa ? av Ris,pasta och potatis.

    Är det inte så att ris är bäst vid bulk, potatis är bra vid deff, för att det är mycket energi i. Och pasta är där i mitten ? :D

    Det beror ju på sjävklart vilkent märke och produkt, men i det hela stora ??

    mvh

    #585703
    Benjamin_fj wrote:
    Är det inte så att ris är bäst vid bulk, potatis är bra vid deff, för att det är mycket energi i. Och pasta är där i mitten ? :D

    Alla tre är bra både vid bulk som deff.

    Potatis upplevs av många som mer mättande i förhållande till energimängd dock. Så ett litet extraplus för potatisen kanske men alla är bra.

    #585704

    tackar för informationen. :D

    #585705
    Fritiof Gure wrote:
    Och nu när du skrev detta kom jag ihåg när man var liten och fröknarna på dagis/lågstadiet och mor alltid sa att man skulle äta potatisen med skalet på för att det var nyttigt..

    Så, stämmer det eller har jag ätit massa skal i onödan som pojke? :D

    Jag äter med skal :p
    Orkar inte skala det. Men det är inget dåligt med och äta med skalet, det innehåller väl en del antioxidanter och mineraler?

    #585706

    Som sagt. Givna ganska små skillnader i näringsinnehåll är det mängden du äter som spelar roll. 100kcal från pasta eller 100kcal från pasta har samma effekt på vikten.

    Personligen upplever jag dock att potatis mättar mer per energienhet. Man kan äta mer potatis än pasta och få i sig lika mycket energi. Så mitt val vid deff hade blivit potatis. Sen är det ju gott också, vilket inte är helt oviktigt i sammanhanget.

    #585707

    Jag brukar låta potatisen stå i kylen och bli kall, sedan värma den igen.
    Tas upp långsammare av kroppen och jag blir mättare, samma gäller med pasta.

    #585708
    Fritiof Gure wrote:
    Och nu när du skrev detta kom jag ihåg när man var liten och fröknarna på dagis/lågstadiet och mor alltid sa att man skulle äta potatisen med skalet på för att det var nyttigt..

    Så, stämmer det eller har jag ätit massa skal i onödan som pojke? :D

    Mina läraren sa faktiskt tvärtom

    #585709

    i skalet sitter vitaminerna…mestadels

    #585710
    paul wrote:
    i skalet sitter vitaminerna…mestadels

    Skalad potatis
    [http://www.fineli.fi/food.php?foodid=205&lang=sv]

    potatis med skal
    [http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28913&lang=sv]

    #585711

    Möjligtvis att 100g potatisskal är något mer näringsrikt än 100g potatis utan skal. Men skalet utgör en oerhörtlite del av potatisen och det är en myt att det är så mycket mer näringsrikt. Precis som så mycket annat.

    Jag gissar att fiberhalten är något högre och eventuellt kaliumhalten.

    Däremot ÄR det en skillnad på näringsvärdet i potatis som kokats utan skal eller med skal. För den främsta näringsmässiga vinsten man gör genom att koka potatisen oskalad är skalets skydd mot urlakning. Vattenlösliga mikronutrienter har alltså en bättre förmåga att stanna kvar i potatisen om skalet är kvar under kokning. I en skalad potatis lakas större mängdes kalium och vitamin C ut med kokvattnet.

    Så indirekt innebär oskalad potatis en näringsmässig fördel via skyddet mot urlakning och förvaringsförluster, dess egna näringstäthet är dock överskattat.

    #585712

    Bra Eddie!

    Lite hårklyverier det där dock – ät potatisen som ni gillar den bäst!
    Personligen så håller jag potatis mycket högre än pasta och ris. dels för att det är närproducerat och mer använbart och dels för att det är godare och nyttigare ;)
    Blir alltid lika upprörd på GI-förespråkarna som hävdar att man inte ska äta potatis.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.