Post Training Muffin!

Home Forums Matlagning och Recept Post Training Muffin!

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #53015
    #131189

    Har tidigare gjort ett recept på sportmuffin med dinkelmjöl, sojamjöl, torkad frukt, nötter och frön, nu har jag tagit det här ett steg till med hela rågkärnor, fullkornsrågmjöl, samt lite vinäger för att mjuka upp fibrerna.

    [img=http://www.nyttgrepp.se/pumpermuffin.jpg]Sojamjölet och rågmjölets proteiner samverkar med varandra, så att fullvärdigt protein uppnås.

    Råg är det av våra vanliga sädesslag, som har högst omega 3 fetthalt, samma sak gäller för soja, bland baljväxterna.

    Torkad aprikos innehåller såväl Betakarotin (som är provitamin till A-vitamin), samt E-vitamin.

    Torkade plommon o russin innehåller oraffinierat socker, samt en del mineral o vitamin.

    Solroskärnor innehåller en hel del omega 6, som behövs för att balansera upp omega 3, samt även rejält med E-vitamin.

    Kokos innehåller en del mättat fett, för att balansera upp allt omättat fett i övriga ingredienser.

    Valnötter har en mycket lämplig balans mellan omega 6 och 3 fett.Ingredienser

    4,6 dl vatten
    90g rågkärnor
    90g sojamjöl
    90g grovt rågmjöl
    180g fint rågmjöl
    0,2 dl vitvinsvinäger
    12,5g jäst
    1 tsk havssalt
    48g torkade osvavlade aprikoser
    48g russin
    48g katrinplommon
    24g solrosfrön
    24g kokosflingor
    24g valnöt

    RECEPT

    Blötlägg rågkärnorna i 0,9dl kokhett vatten i en 400g’s syltburk, linda in i en handduk, låt stå 60 min.

    Skär under tiden aprikoser och katrinplommon i bitar, samt hacka valnötterna halvgrovt.

    Ta fram en +3l bakskål och lös upp jäst och salt i 3,7dl vatten.
    Lägg i blötlagda rågkärnor, sojamjöl, grovt rågmjöl, fint rågmjöl, torkad frukt, solroskärnor, kokos och valnötter. Kör 10 minuter i degblandare eller rör för hand.

    Låt jäsa ca 60 min.

    Mjöla ett bakbord med fullkornsdinkelmjöl, sleva upp degen med en slickepott på bakbordet, stryk degen slät med en matkniv, strö på lite dinkelmjöl även på ovansidan, rulla ihop till en rulle. Dela rullen i två delar, dela varje halva i tre delar. Rulla varje del i dinkelmjöl och lägg i American muffinformar, som står i metallmuffinform.

    Grädda i 175 grader lågt i ugnen i 45 minuter.
    Ta ut, låt svalna under duk i 10 min. Ta ur muffinformarna ur metallmuffinformen och låt svalna under duk tills de svalnat.
    Man bör vänta tills muffin svalnat ordentligt, innan man äter dem eftersom de är rätt kletiga innan de svalnat.

    Serveras med ett äpple (för C-vitamin) och ett glas mjölk (för kalcium, samt höja proteinkvalitén ytterligare)

    Går bra att frysa in.

    #131190

    Det är definitivt ingen bra balans mellan n-3:n-6 i valnötter. Fyrdubbelt n-6 och dessutom vegetabiliskt n-3 som vi inte tillgodogör oss alls lika bra som animaliskt. Och sockret är samma oavsett om det kommer från frukt.

    Men de kan ju vara goda. :)

    #131191
    Eddie Vedder wrote:
    Det är definitivt ingen bra balans mellan n-3:n-6 i valnötter. Fyrdubbelt n-6 och dessutom vegetabiliskt n-3 som vi inte tillgodogör oss alls lika bra som animaliskt. Och sockret är samma oavsett om det kommer från frukt.

    Men de kan ju vara goda. :)

    Jag vet inte vad du har för referenser till omega 3: omega6 kvot, men enligt livsmedelsverket är det en helt okey kvot, även för så krävande grupper som gravida (1E% omega 3 och 5 E% Totalt fleromättat).

    Sockret är visserligen detsamma, men i frukten får man en hel del mineraler och vitaminer på köpet, som man inte får med raffinierat socker.

    När du ändå är inne på denna tråd, vad anser du om omega 7 och 9, där finns än så länge väldigt lite info, i näringslära för högskolan(2006).

    Jo dessa muffins var goda, men kanske lite förhastat att använda dem som efter träningsmål, t.o.m. enl. mina referenser, var de väldigt mättande. Skulle nog hellre rekommendera dem som ett näringsriktigt mellanmål.

    #131192
    YTS wrote:
    Jag vet inte vad du har för referenser till omega 3: omega6 kvot, men enligt livsmedelsverket är det en helt okey kvot, även för så krävande grupper som gravida (1E% omega 3 och 5 E% Totalt fleromättat).

    Jag menar att i en kost med mycket valnötter blir det väldigt obalanserat. Ska det bli e E% av ens totala energiintag krävs det ju mer än 200 gram valnötter för en person med bara ynka 2000 kcal energibehov. 2000 kcal totalt behov och cirka 1400 kcal av dessa från valnötter alltså. Och då är det fortfarande bara vegetabilisk omega-3 som sagt.

    Så valnötter är en dålig källa till omega-3, precis som alla andra nötter.

    [http://www.fineli.fi/food.php?foodid=376&lang=sv]

    YTS wrote:
    När du ändå är inne på denna tråd, vad anser du om omega 7 och 9, där finns än så länge väldigt lite info, i näringslära för högskolan(2006).

    Omega-9 är oljesyra, icke-esentiell och finns rikligt i kosten. Omega-7, membrasin, vet jag väldigt lite om, det verkar mest vara något som hälsokostförsäljare pratar om. Läste något om havtornsförsäljare att de påstod, felaktigt, att omega-7 är essentiellt.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.