Proteinbar

Home Forums Matlagning och Recept Proteinbar

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • #318718
    simsalabim wrote:
    Jag tänkte mer: Snickers VS mina bars, oavsett hur bra jag äter i övrigt. Om en person inte äter så mycket fibrer så kanske mina är att föredra framför en sockerbomb utan fibrer?

    Det senaste receptet skar jag upp i lite större bitar och då blev det lite mer mellanmål än tidigare. Då blirdet mer protein/bar.

    Ja kanske det, om nu fibrer behövs. Men 1 dl honung är ju ändå mycket socker. Varför har du honung istället för vanligt socker, är det smak eller konsistens som skiljer?

    #318719
    Eddie Vedder wrote:
    Ja kanske det, om nu fibrer behövs. Men 1 dl honung är ju ändå mycket socker. Varför har du honung istället för vanligt socker, är det smak eller konsistens som skiljer?

    Musslin (olika sorter), solrosfrön och honung har jag för smaken och konsistensen. Det en kompis till mig som har en biodling och då blir det lite roligare att använda hans honung.

    Just nu labbar jag lite och kommer nog att komma fram till olika recept med tiden. Det är ganska enkel och samtidigt kanske det smakar gott också.

    #318720

    Ja det verkar gott. :) Men jag skulle kalla det mer för ”energikaka” eller dylikt. Något man kan ha med på vandringar i fjällen eller långpass i löpning typ.

    #318721
    Eddie Vedder wrote:
    Ja det verkar gott. :) Men jag skulle kalla det mer för ”energikaka” eller dylikt. Något man kan ha med på vandringar i fjällen eller långpass i löpning typ.

    Ja, visst går den bra till det. Fast jag är mer ute efter ett bra proteinrikt mellanmål som dessutom är enkelt att ta med sig i väskan. Just nu ligger dem i en folie och är perfekta i formen.

    Vad är definitionen på en proteinbar?

    #318722
    simsalabim wrote:
    Vad är definitionen på en proteinbar?

    Jag har ingen vetenskaplig, eller lagstadgad, definition men jag kan ge dig min. :) Och den ska vara i alla fall uppåt 20 gram protein tycker jag. Och mindre av både fett och socker än din. Alltså primärt en proteinkälla och inte en allmän kaloribomb.

    #318723
    Eddie Vedder wrote:
    Jag har ingen vetenskaplig, eller lagstadgad, definition men jag kan ge dig min. :) Och den ska vara i alla fall uppåt 20 gram protein tycker jag. Och mindre av både fett och socker än din. Alltså primärt en proteinkälla och inte en allmän kaloribomb.

    Utan att ange leverantör så ser de färdiga ut så här:

    Enl. hemsidan står det proteinbar.

    2 olika märken.

    Per förpackning (55g)
    Kalorier: 218 kcal
    Protein: 17,7 g
    Kolhydrater: 22,8 g
    Fett: 6,27 g

    Innehåll per Bar (55g)
    Energi: 209kcal
    Protein: 20g
    Kolhydrater: 20,5g
    Fett: 4,5g

    Jag har lite att jobba på för det gäller att få dem lagom kletiga och goda.

    #318724
    simsalabim wrote:
    Utan att ange leverantör så ser de färdiga ut så här:

    Enl. hemsidan står det proteinbar.

    2 olika märken.

    Per förpackning (55g)
    Kalorier: 218 kcal
    Protein: 17,7 g
    Kolhydrater: 22,8 g
    Fett: 6,27 g

    Innehåll per Bar (55g)
    Energi: 209kcal
    Protein: 20g
    Kolhydrater: 20,5g
    Fett: 4,5g

    Jag har lite att jobba på för det gäller att få dem lagom kletiga och goda.

    Ja det där är mer vad jag skulle kalla en proteinbar.

    #318725

    vad är det för fel att göra typ ”sockerkaka” utan socker, massor med proteinpulver och extra mycket ägg?

    #318726

    Holly makaroni!

    Jag räknade ut hur mycket det var i varje bar.

    Inte helt bra ser jag nu. Men dem är väldigt goda.
    – Fettbomben är inte helt oväntat jordnötssmöret.
    – Kolhydratbomben är inte heller helt oväntat, honungen.

    Innehåll per Bar
    Energi: 405kcal
    Protein: 14g
    Kolhydrater: 36g
    Fett: 23g

    Jag ska nog dra ner lite på fettet och sockret och höja lite på protten. :nerd:

    #318727
    Eddie Vedder wrote:
    Mer fibrer skulle jag se som en nackdel, jag äter redan mycket fibrer och vill inte ha mer. Men mindre socker är ju en fördel.

    Om man inte diggar modell stampat proteinpulver är det nog fiber och någons sorts nötsmör som kan hjälpa till att ge en roligare konsistens.

    Kolla in Quest baren:

    Protein Blend (Whey Protein Isolate, Milk Protein Isolate), Isomalto-Oligosaccharide* (100% Natural Prebiotic Fiber), Almonds, Water, Natural Flavors, Sea Salt, Lo Han Guo, Sucralose.

    20g of protein, 4g non-fiber carbs, and no sugar alcohols or other junk.

    [http://www.questproteinbar.com/]

    Hörde att de skulle ta fram en utan sucralose och köra med eryrthritol istället.

    #318728

    tja har provat nu att gjort egna bars med ert recept. men hur gör man så dom inte blir så torra …… lite väl för torrt fört mig—

Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.