Proteinrik müsli

Home Forums Matlagning och Recept Proteinrik müsli

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #312335

    Grymt, älskar musli, så detta ska prövas. Tackar för tipset! :)

    #312336

    Byt ut proteinpulvret mot rostade sojabönor, innehåller nära 40g protein per hekto. Varför, det är naturligare, godare och mindre dammigt.
    Jag har själv gjort en müsli med sådana och den innehåller 15g protein per hekto.

    #312337
    Joe Hardgainer wrote:
    Och skandalöst dyrt.

    Inte jämfört med en kvalitets gainer!

    #312338

    ………..

    #312339
    YTS wrote:
    Byt ut proteinpulvret mot rostade sojabönor, innehåller nära 40g protein per hekto. Varför, det är naturligare, godare och mindre dammigt.
    Jag har själv gjort en müsli med sådana och den innehåller 15g protein per hekto.

    sojabönor i müsli vra ngt nytt.. ;)Rostade du dem själva eller köpte färdigrostade??

    #312340
    YTS wrote:
    Byt ut proteinpulvret mot rostade sojabönor, innehåller nära 40g protein per hekto. Varför, det är naturligare, godare och mindre dammigt.
    Jag har själv gjort en müsli med sådana och den innehåller 15g protein per hekto.

    Förutsatt att man redan har ett ”godkänt” intag av fullvärdiga proteinkällor överhuvudtaget (då torkade sojabönor inte har det, då de saknar stora delar metionin och cystein). Ett adekvat intag av bra proteinkällor är ett måste för att kunna utnyttja proteinets kompletterande verkan.

    #312341
    eniale wrote:
    sojabönor i müsli vra ngt nytt.. ;)Rostade du dem själva eller köpte färdigrostade??

    Jag köpte färdigrostade 150g för ca 10:an.
    Har även provat och rostat själv, men det går inte längre, man spyr av dem, vet inte om det är för mycket round up kvar i dem, som försvinner när man kokar dem. För kokar man dem 40 minuter innan rostningen funkar det.

    #312342
    grekelito wrote:
    Förutsatt att man redan har ett ”godkänt” intag av fullvärdiga proteinkällor överhuvudtaget (då torkade sojabönor inte har det, då de saknar stora delar metionin och cystein). Ett adekvat intag av bra proteinkällor är ett måste för att kunna utnyttja proteinets kompletterande verkan.

    Nu är det ju så att dinkel har ett överskott på metionin + cystin, så då kompleterar de varandra, eftersom sojabönor ligger hyfsat på lysin som dinkel har en brist på. Får ut C.S. 97 på min blandning.

    [http://www.nyttgrepp.se/komplementering.html]

    Vill man ha riktigt bra kompleterande verkan väljer man rostade kikärter till havre, max Chemical Score är 135, där C.S. 100 är fullvärdigt protein.

    [http://www.nyttgrepp.se/posttrainingmeals.html]

    #312343
    YTS wrote:
    Nu är det ju så att dinkel har ett överskott på metionin + cystin, så då kompleterar de varandra, eftersom sojabönor ligger hyfsat på lysin som dinkel har en brist på.

    Vill man ha riktigt bra kompleterande verkan väljer man rostade kikärter till havre, max Chemical Score är 135, där C.S. 100 är fullvärdigt protein.

    Förutsatt att alla har dinkel i sin müsli, då de flesta baseras just kring havre, vete, råg.

    Och att ”det dammar mindre än vassle” känns inte riktigt som ett övertygande säljargument. Förbättrar dinkel insulinkänslighet? Påverkar det akut insulinfrisättning utan att påverka blodsockret nämnvärt? Har det samma fettförbrännande egenskaper? Har det i stort sett en felfri proteinkvalitet?

    #312344
    grekelito wrote:
    Förutsatt att alla har dinkel i sin müsli, då de flesta baseras just kring havre, vete, råg.

    Och att ”det dammar mindre än vassle” känns inte riktigt som ett övertygande säljargument. Förbättrar dinkel insulinkänslighet? Påverkar det akut insulinfrisättning utan att påverka blodsockret nämnvärt? Har det samma fettförbrännande egenskaper? Har det i stort sett en felfri proteinkvalitet?

    Angående dammigt – Prova att lägga vasslepulver i müslin så håller du nog med mig.

    Fullkornsprodukter har visat sig ha så många positiva egenskaper, att livsmedelsverket numera rekommenderar dem som en del i en fullvärdig kost. Jag har själv gått ner 17 kg sen nyår då jag sluta äta ute och istället ätit en balanserad kost på fullkornsprodukter, baljväxter, potatis, frukt o grönsaker, keso, sardiner, fil och mjölk. Och jag har egentligen inte hållt nån deff, då jag varit mätt i stort sett hela tiden.

    Angående felfri proteinkvalite, så blir C.S. för sojaböna + råg 109 och för havre + sojaböna 108.

    #312345
    YTS wrote:
    Angående dammigt – Prova att lägga vasslepulver i müslin så håller du nog med mig.

    Fullkornsprodukter har visat sig ha så många positiva egenskaper, att livsmedelsverket numera rekommenderar dem som en del i en fullvärdig kost. Jag har själv gått ner 17 kg sen nyår då jag sluta äta ute och istället ätit en balanserad kost på fullkornsprodukter, baljväxter, potatis, frukt o grönsaker, keso, sardiner, fil och mjölk. Och jag har egentligen inte hållt nån deff, då jag varit mätt i stort sett hela tiden.

    Angående felfri proteinkvalite, så blir C.S. för sojaböna + råg 109 och för havre + sojaböna 108.

    Vad har deff med mättnadskänsla att göra? Jag deffade i 18 veckor inför tävling och jag var så mätt varje dag att jag fick pressa i mig det sista. Mättnadskänsla styrs utav hormoner, främst beroende på sammansättningen av kosten, inte av underskott/överskott av energi.

    #312346
    grekelito wrote:
    Vad har deff med mättnadskänsla att göra? Jag deffade i 18 veckor inför tävling och jag var så mätt varje dag att jag fick pressa i mig det sista. Mättnadskänsla styrs utav hormoner, främst beroende på sammansättningen av kosten, inte av underskott/överskott av energi.

    Jo, du kanske har rätt, det är väl bara så att jag förknippar deff med lite snabbare viktnedgång (Gick ner ganska kvickt de första 5 kg’n sen har det blitt ca 3 hg per vecka) och därmed iaf i mitt fall, mer hunger.

    #312347
    Eddie Vedder wrote:
    Vad har det med tråden att göra? Tråde handlar om alternativ till köpmüsli och du rekommenderarar just en (ovanligt dyr) köpmüsli?

    Carrera65: Du missuppfattade mig från början. Min kommentar om att den verkade okej var just att jag tycker det verkar som den kan tänkas smaka just okej men inte mer.

    Och anledningen till det är allt kli- grodd- och linfrökrafs som mer känns som onödig undulatfoder än gott i en müsli. Och eftersom jag anser at en müsli med havregryn som bas och med nötter och kokosflingor redan är relativt proteinrik, MYCKET fiberrik och god så gör kliet och groddarna mer skada än nytta.

    JAG tycker att de försämrar smaken men inte på något vis gör müslin nyttigare och då hade jag utan tvekan skippat dom för MIN del. Att jag skrev att du verkar tycka det var sjukt gott var helt enkelt för att jag tog det för givet i och med att du så gärna ville ha kvar det.

    Tack för tipset! Du är den enda som verkar ha vett i skallen i den här tråden. :)

    #312348

    finns ju crispkulor gjort på vassle och rismjöl som innehåller 50% protein.
    väldigt gott att blanda i vilken mûsli som helst, speciellt hemmagjord

Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.