recept på kall mat ???

Home Forums Matlagning och Recept recept på kall mat ???

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #71534
    #563557

    om knappt en vecka så kommer ja börja jobba i skogen ”2 månader”. som ni kanske vet så finns det ju ingen mikro i skogen. tänkte höra om ni visste nån typ av mat som man kan äta kall ?, vill inte behöva äta mackor hela dagarna. så vet ni nåt bra är det bara att berätta….

    #563558

    Jeg spiser all maten min kald. Har du mulighet til å lage mat en gang om dagen? Da er det jo flott å skjære opp kylling, bruke det krydder du vil. Steike det, dele det opp i posjoner og sett ei kjøleskapet. Så hive på salat og nøtter dagenderpå og du har flotte måltider (eventuelt ris/pasta visst du skal ha karbohydrater).

    Ellers er det jo veldig manger som snakker om kesam med fun light i. Jeg styrer unna melkeprodukter, men det er jo en lett måte å få i seg mat. Og den gamle proteinshaken fungerer jo også bra.

    #563559

    Potatissallad och konservmat så som tonfisk.

    #563560

    Det är inte sämre att äta vilken mat som helst kall. Tycker du inte att det smakar illa, kan du äta precis som vanligt bara utan att värma maten.

    #563561

    när jag va ute och jobbade i sommras så hade jag med mig en mat termos som höll maten varm! det va värt att lägga 200 kr på mat termosen kan jag lugnt säga.

    #563562
    manneee wrote:
    när jag va ute och jobbade i sommras så hade jag med mig en mat termos som höll maten varm! det va värt att lägga 200 kr på mat termosen kan jag lugnt säga.

    Man kan ju även ha ett par kokta vurrar i en ”vanlig” termos, det med några korvbrön eller liknande till

    #563563

    Pastasallad!

    Pasta med grillad kyckling och diverse grönsaker/rotfrukter som du tycker om. Jag brukar blanda min med isbergssallad, gurka, rödlök, tomat, soltorkad tomat, ruccola, fetaost, grillad kyckling, salami och en vinegrette på vitlök, olja, vinäger, senap, salladskrydda och en uns med balsamico. Sen är det gott med en skiva baguette eller vilken slags brödbit som helst till!

    Hur du blandar din är upp till dig, men jag rekommenderar en kall pastasallad med antingen grillad-/stekt kyckling, tonfisk, korv eller lax och skaldjur!

    #563564
    manneee wrote:
    när jag va ute och jobbade i sommras så hade jag med mig en mat termos som höll maten varm! det va värt att lägga 200 kr på mat termosen kan jag lugnt säga.

    Det åt jag mycket som liten. En termos med varmkorv :D

    #563565

    Omelett är jäkligt gott även i kallt tillstånd. Variera fyllning typ ost(är ett måste i en riktigt god omelett), skinka, räkor, svamp, potatis, lök, kyckling, div grönsaker. Möjligheterna är oändliga:)

    Mina favoriter är ost, rökt skinka, tomat, fetaost å rödlök
    Samt ost, kyckling, purjolök och gorgonzola:P

    #563566

    Jag gjorde mig nyss ett par lådor kall mat som jag ska ha med mig till jobbet:
    En sallad av paprika, gurka, rödlök, isbergssallad, körsbärstomater och lätt fetaost. Stekte även kycklingfilé i salt, svartpeppar och lite chili som jag ska lägga i lådorna då den har kallnat.

    Gjorde dressing av 3 dl lätt naturell yoghurt, 3 dl lättfil och en påse dipmix fresh island.

    Var hungrig när jag ”lagade” detta, och var sjukt sugen på att äta upp allt på en gång.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.