Recept på lussekatter?

Home Forums Matlagning och Recept Recept på lussekatter?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #71941
    #569455

    Hej!

    Nu e det Lucia på lördag och jag tänkte göra lite lussekatter med tjejen.

    Har ni något superduperhemligt familjerecept på de godaste lulssekatterna ever kanske?

    Släng upp vettja!

    OBS! Riktiga lussekatter, jag vill inte veta av sötningsmedel, bakepro och lättkessella :p Lucia e bara en dag om året.:up:

    #569456

    Här var man ensam :(… Lonelyyyy…I’m mr lonelyyyy…I have nobooody…:(

    Jaja =) Här kommer det vanligaste receptet.

    Lussekatter
    Tid: 2 timmar

    50 st

    Du behöver:
    Saffransdeg:
    50 g (1 pkt) jäst för söta degar
    150 g smör
    eller margarin
    5 dl mjölk
    1 burk (à 250 g) kesella (valfri fetthalt)
    2 frp (à 0,5 g) saffran
    1,5 dl strösocker
    0,5 tsk salt
    ca 17 dl vetemjöl
    Pensling:
    1 st ägg
    Garnering:
    russin
    Gör så här:
    1. Smula ner jästen i en degbunke.

    2. Smält matfettet (d.v.s. smöret eller margarinet) i en kastrull. Häll i mjölken, rör om och värm till 37 °C (fingervarmt).

    3. Häll en del av degspadet (d.v.s. mjölken och det smälta matfettet) över jästen och rör tills den är upplöst.

    4. Tillsätt resten av degspadet, kesella, saffran, socker och salt. Arbeta därefter med maskin eller för hand in det mesta av mjölet så att degen släpper bunkens kanter och är smidig. Täck bunken med en bakhandduk och låt jäsa ca 30 min.

    5. Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk. Knåda den slät och blank. Dela den i 5 delar. Baka sedan ut 10 lussekatter av varje del, genom att rulla ut varje liten del till ca 20 cm och därefter forma till en lussekatt. Lägg lussekatterna på plåtar med bakplåtspapper och tryck i russin ordentligt. Låt jäsa till dubbel storlek 20-30 minuter.

    6. Pensla brödet med uppvispat ägg.

    7. Grädda lussekatterna mitt i ugnen 225 °C i ca 8 minuter.

    8. Låt svalna under bakduk. Förvara i plastpåse eller frys in.

    #569457

    Ta gärna vaniljkesella, och lägg till rejält med smör om du vill ha saftiga lussekatter.

    #569458
    Linda Byström wrote:
    Ta gärna vaniljkesella, och lägg till rejält med smör om du vill ha saftiga lussekatter.

    Blir det inte för sött med vaniljkessella då?

    Testade en gång att göra semlor med vaniljkessella (ist för mandelmassa) och vispgrädde… och det smakade vedervärdigt… trots att alla grejerna e så goda separata..

    #569459

    Jag brukar använda vaniljkesellan, men mina recept är dock lite annorlunda…

    #569460
    Linda Byström wrote:
    Jag brukar använda vaniljkesellan, men mina recept är dock lite annorlunda…

    Har du lust att slänga in ett helt Linda-recept på lussebullar om jag ber riktigt snällt?:)

    Vet ju att du e queen i köket :up:

    #569461

    Hahaha… Jodå, visst kan jag det, dessa gjorde jag i fredags…
    Jag mäter inget, går enbart på känsla så detta är uppskattningsvis…(fanns ej vaniljkesella i affären senast, därför jag använder vaniljessens)

    3 pkt jäst söta degar
    1 liter mjölk 3% 37 grader
    6 paket saffran a 0,5 gram
    4 dl socker
    1 dl vit sirap
    1 msk vanilj essens
    1 tsk salt
    450g margarin smält
    2kg vetemjöl drygt…

    Fyllning: smör, nougat, mörk choklad

    Kör allt i ovannämd ordning i en assistent i minst 8 min. (ej fyllning)Låt jäsa en timma, kavla sedan ut fyrkanter bred över fyllningen rulla ihop, skär i tunna skivor pensla med ägg och strö över pärlsocker. Eller gör vanliga lussekatter.
    In i ugnen på 225 gr tills de är gyllenbruna, låt svalna på galler..

    #569462

    Tack =)
    Ska jag ta en hel burk vaniljkessella ist för vaniljessensen till den satsen?

    #569463

    50 gr jäst (söta degar)
    5 dl mjölk
    2 påsar saffran
    1 dl sweet and less fr dansukker
    1 kesella 1%
    Rör ihop tills degen är smidig, låt jäsa i 30 min under bakduk.
    Baka ut degen o gör dina små bullar :) låt jäsa under bakduk igen i 30 min, pensla därefter med ägg, in i ugnen 225 gr i ca 7 min.
    Lycka till:happy:

    #569464
    snuttan347 wrote:
    50 gr jäst (söta degar)
    5 dl mjölk
    2 påsar saffran
    1 dl sweet and less fr dansukker
    1 kesella 1%
    Rör ihop tills degen är smidig, låt jäsa i 30 min under bakduk.
    Baka ut degen o gör dina små bullar :) låt jäsa under bakduk igen i 30 min, pensla därefter med ägg, in i ugnen 225 gr i ca 7 min.
    Lycka till:happy:
    Daniel Lindqvist wrote:
    OBS! Riktiga lussekatter, jag vill inte veta av sötningsmedel, bakepro och lättkessella

    :|

    #569465

    Blev Lussebullarna goda och fluffiga?

    #569466
    Rasmus Andersson wrote:
    :|

    Dom är sjukt mkt godare än vanliga enkla torra lussebullar :D

    #569467

    Jag tänkte ju köra på Lindas recept… men jag fick aldrig veta hur mkt kessella jag skulle ha i..så av rädsla för att misslyckas så körde jag på det första receptet jag skickade in.

    Jag följde dock hennes råd att ha i vaniljkessella :P
    Sen så gjorde jag halva satsen som vanliga lussekatter, och andra halvan lussebullar med nougat i =) De blev alla supergoda!! :D

    [img=http://photos-a.ll.facebook.com/photos-ll-snc1/v1557/65/89/656752118/n656752118_1760208_8208.jpg]

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.