Sockrets innebörd i maränger?

Home Forums Matlagning och Recept Sockrets innebörd i maränger?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #55585
    #182648

    Jag undrar om någon vet vad sockret i maränger är till för? Konsistens? Smak?

    Vad händer om man gör maränger utan socker? Bara äggvita dvs.

    Funderade med på att dra i lite Whey -80 med äggvitorna när man fått allting fluffigt. Dock klarar inte Whey -80 ett så pass ”högt” gradantal som 130 i en timma?

    Tacksam för svar.

    #182649

    Konsistensen gör ju den frasig, iochmed att sockret kristalliseras.
    Andledningen till att man blandar socker med uppvispad äggvita är att vitan är fettfri!
    Äggvita går ej att vispa med något innehållande fett( där av att det är så vitkigt att ha rena skålar vid maräng)
    Eftersom proteinpulver innehåller liten mängd fett, funkar alltså inte detta att vispa upp.

    Om det är ”nyttig” maräng du vill ha, kan du ju alltid göra med sötningmedel :emo-thumb

    #182650
    eniale wrote:
    Om det är ”nyttig” maräng du vill ha, kan du ju alltid göra med sötningmedel :emo-thumb

    Hur blir detta? Om smaken blir ok så borde det ju vara det nyttigaste fikabrödet/efterätten/snackset någonsin.

    #182651

    Äggvita, vaniljprotein + sötningsmedel. Måste testas ikv.

    #182652

    Har en i ugnen as we speak! Återkommer!

    #182653
    Gustaf Lindberg wrote:
    Har en i ugnen as we speak! Återkommer!

    Det är nog dags att ta ut den, provsmaka och återkomma med omdöme. :emo-thumb

    #182654

    Jag försökte en gång göra maränger på sötningsmedel, ska säga att jag behövde nog trippla den mängden jag använde.. snåla inte grabbar

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.