Söker råd om bla bakning

Home Forums Matlagning och Recept Söker råd om bla bakning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #86660
    #912548

    Hej har funderat på att baka eget bröd och ev matmuffins.
    Söker recept där brödet skall uppfylla följande:

    Lågt glykemiskt index, inget socker, mycket volym få kalorier, vara nästintintill fettfritt, Nyttigaste möjliga jäs medel har hört att jäst inte är det bästa?

    Första brödet skall helst innehålla så få gram kolhydrater som möjligt i stort sett bara protein.

    Det andra mest protein men lite mer kolhydrater är det möjligt att göra tunnbröd med dessa egenskaper, gl lågt osv……… Kan någon hjälpa mig

    Söker också det absolut nyttigaste pannkaksreceptet+våfflor

    Tack på förhand

    #912549

    Nagra tips for lagre kalorier ar att ersatta smor med cream fresch och socker med sotningsmedel.
    Mjolet med ngt annat som jag inte kommer ihag vad det heter, bra kolhydrater men lagre kcal.

    #912550

    gå in o kika på nlife.se, där finns det några bra recept på muffins! //lycka till!

    #912551

    Att få fram de ultimata nyttiga recepten på bröd, pannkakor o våfflor är säkert många som vill åt och säkerligen finns en hel del som funnit egna bra patentlösningar på detta. Ler…

    Så ni som sitter på prima ideer kan kanske avslöja ett par godingar.

    :up:

    #912552

    Testade en gång ett recept på kesopannkaka, som påminner om ostkaka i smaken, har dock modifierat receptet lite :)

    Kesopannkaka
    Äggvita från 6 ägg hårdvispas stelt

    Äggula från 2 av äggen (i originalreceptet var det alla gulor) blandas med:
    6 msk fullkornsdinkelmjöl
    1 tsk salt
    500 gr keso mini
    (ev 0,5 dl proteinpulver och lite minimjölk)
    Vill man kan man blanda i hackade nötter också.

    Äggulesmeten och den stelvispade äggvitan vänds ihop, för att inte tappa fluffigheten.

    Smeten steks sen i pannan som vanliga pannkakor.

    Till kan man servera kesella/kvarg blandad med tex lågkalori sylt, de e mumma

    #912553
    Tabbe wrote:
    Nagra tips for lagre kalorier ar att ersatta smor med cream fresch och socker med sotningsmedel.
    Mjolet med ngt annat som jag inte kommer ihag vad det heter, bra kolhydrater men lagre kcal.

    Jag tycker det e bättre byta ut smöret mot hummus mycket protein + det blir extra högvärdigt i kombination med brödet :emo-thumb

    #912554
    gabriel wrote:
    Jag tycker det e bättre byta ut smöret mot hummus mycket protein + det blir extra högvärdigt i kombination med brödet :emo-thumb

    Blir inte brödet för hårt med en massa kikärter?

    mvh

    #912555
    goldeneagle wrote:
    Blir inte brödet för hårt med en massa kikärter?

    mvh

    Nej.Tvärtom – det blir saftigt,poröst och degen mindre kladdig att diska bort.
    Ca 4,4 dl kokta bönor mixas med vatten= 7 dl degspad för matbröd.

    #912556
    SheeBa wrote:
    Nej.Tvärtom – det blir saftigt,poröst och degen mindre kladdig att diska bort.
    Ca 4,4 dl kokta bönor mixas med vatten= 7 dl degspad för matbröd.

    Tack för tipset, skall provas helt klart vid nästa bak.

    mvh

    #912557

    SheeBa wrote:
    Nej.Tvärtom – det blir saftigt,poröst och degen mindre kladdig att diska bort.
    Ca 4,4 dl kokta bönor mixas med vatten= 7 dl degspad för matbröd.

    Det skall vara 250 gram – inte 4,4 dl.
    Sorry. Måste ha haft tillfälligt härdsmälta.
    😮

    #912558
    SheeBa wrote:

    Det skall vara 250 gram – inte 4,4 dl.
    Sorry. Måste ha haft tillfälligt härdsmälta.
    😮

    Hur mycket vatten till dessa 250g?

    mvh

    #912559
    goldeneagle wrote:
    Hur mycket vatten till dessa 250g?

    mvh

    Ca. 4,5 dl vatten tills mängd ’bönvätska’ är 7dl.
    Jag har bakat med bönor i ngr år nu och tycker det är perfekt då degen blir mycket mindre kladdig och bunken mycket mera lättdiskad.

    Bara fördelar m.a.o!
    :up:

    #912560
    houston1 wrote:
    Hej har funderat på att baka eget bröd och ev matmuffins.
    Söker recept där brödet skall uppfylla följande:

    Lågt glykemiskt index, inget socker, mycket volym få kalorier, vara nästintintill fettfritt, Nyttigaste möjliga jäs medel har hört att jäst inte är det bästa?

    Första brödet skall helst innehålla så få gram kolhydrater som möjligt i stort sett bara protein.

    Det andra mest protein men lite mer kolhydrater är det möjligt att göra tunnbröd med dessa egenskaper, gl lågt osv……… Kan någon hjälpa mig

    Söker också det absolut nyttigaste pannkaksreceptet+våfflor

    Tack på förhand

    Vet inte vad ni moderatorer säger om detta, men jag vill tipsa om en kanonsida där du kan hitta alla typer av maträtter, bröd, bakverk, trerättersmiddagar, mellisar mm mm. som läggs upp av en dietist med gourmetinriktning(!!) Nina Ahlm heter tjejen å sidan du ska besöka är:

    [www.nlife.se] MÅSTE SES!!:emo-thumb

    #912561
    aix wrote:
    Vet inte vad ni moderatorer säger om detta, men jag vill tipsa om en kanonsida där du kan hitta alla typer av maträtter, bröd, bakverk, trerättersmiddagar, mellisar mm mm. som läggs upp av en dietist med gourmetinriktning(!!) Nina Ahlm heter tjejen å sidan du ska besöka är:

    [www.nlife.se] MÅSTE SES!!:emo-thumb

    Tittade på den igår, det är verkligen en kanonsida, enda nackdelen är dock att det ej står kaloriinnehållet för varje recept. Men man kan väl räkna det själv antar jag.

    mvh

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.