Testa detta tillväxtfoder för nötkreatur?!

Home Forums Matlagning och Recept Testa detta tillväxtfoder för nötkreatur?!

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #106721
    #1083259

    Är ju intresserad av baljväxter, d.v.s. ärter, bönor & linser. Så när jag leta material på nätet hitta jag följande tillväxtfoder:

    45% korn + 45% havre + 10% gula ärter.

    Jag testade då ut att med 33,3% vardera får man runt 17E% protein och C.S. 123, d.v.s. minst 23% överskott på samtliga av de essentiella aminosyrorna.

    Hur gör man då?

    Blöttlägg 600g gula ärter u. salt i mellan 12 och 24 timmar byt vatten var 6:e timme eller låt ärterna stå i kyl.
    Koka 25 minuter.
    Rosta i ugn i gratäng form i högst 90 min på ca 225 grader.
    Ställ gratäng formen på luckan och rör om 2-3 min varje quart.
    Därefter på 175 grader tills ärterna är knaprika.
    Ställ gratäng formen på luckan och rör om 2-3 min varje quart.
    Ta ut formen och låt svalna i ca 3-4 h
    Häll upp ärterna i en gammal musli eller gröt påse av papper.

    Frebaco har korn & havreflingor blandat 50/50 för ca 12 spänn för tre quarts kg.
    Saltåkvarn har havrekross & förmodligen även korngryn , vilket är det korrekta namnet för kross av korn.
    Ta 5,5dl vatten 1/2 krm havssalt, 27g rostade ärter och 2 dl flingor.
    låt koka upp, stäng av värmen och låt efterkoka i 3-5 minuter.

    Ev. kan du ha i lite russin (24g) och pecannötter (12g). Pecannötter håller ca 10 mcg selén per hg.

    #1083300

    Nu har jag fått reda på att Saltåkvarn inte för korngryn, men GoGreen kungsörnens märke, för korngryn.
    Ifall du använder havrekross och korngryn, så skall dessa vara i från början 1 dl vardera samt 1/2krm salt, 24g torkad frukt, 12g nötter, 5dl vatten och sedan sjuda 15 minuter.
    Saltå har en blandning mellan Ekologiska russin och ekologiskt torkat äpple 90/10 som är bra i gröten använder 24g per portion och det är 200g i en påse. Använder också vanliga hasselnötter, som jag hackar grovt, använder 12g per portion och det är 200g i en påse från Eldorado.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.