Tips för att ”möra” kött

Home Forums Matlagning och Recept Tips för att ”möra” kött

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #514371

    Jag kom i dagarna över en väldigt billig bit ryggbiff. Kanske ganska väntat så var köttet väldigt segt och blev inte särskilt bra att enbart grilla.

    Jag har förstått att marinad kan hjälpa att göra köttet mörare. Även att vissa ämnen kan göra köttet mörare. Fick exempelvis höra att ananas har den effekten, vet ej om det stämmer.

    Har ni några tips och i så fall hur går man tillväga för att få köttet mörare?

    #70120
    #514372

    Har du inte sett hur Rocky Balboa gör? ;)

    #514373
    kiggs_ wrote:
    Fick exempelvis höra att ananas har den effekten, vet ej om det stämmer.

    Det stämmer. Enzymet i ananasen heter bromelain och hjälper till att bryta ner protein. Fler frukter hat den typen av enzymer.

    Så en marinad som bl.a. innehåller ananas är både gott och gör köttet mört.:) Att koka länge är ju ofta bra dessutom, låta puttra låååång tid i en god tomatsås typ.:P

    #514374

    testat spänna fast köttabeten runt en sandsäck och köra lite boxercise;)? en gammal hederlig köttklubba kan annars göra underverk:)

    #514375

    Har hört att det ska funka med mango också, dock ingen källa på det.

    #514376
    kiggs_ wrote:
    Jag kom i dagarna över en väldigt billig bit ryggbiff. Kanske ganska väntat så var köttet väldigt segt och blev inte särskilt bra att enbart grilla.

    Jag har förstått att marinad kan hjälpa att göra köttet mörare. Även att vissa ämnen kan göra köttet mörare. Fick exempelvis höra att ananas har den effekten, vet ej om det stämmer.

    Har ni några tips och i så fall hur går man tillväga för att få köttet mörare?

    Vet inte hur bra kock du är, men just biff är ju lätt att översteka.
    Då blir det segt.
    Stek på hög värme i 30 sekunder per sida.
    Är köttet för blodigt så låt det ligga på eftervärme när pannan blivit så sval att köttet inte steks längre utan bara värms

    #514377

    Håller med Vincent, värt att tänka på är också att du har köttet rumsvarmt när du börjar steka.

    #514378
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Vet inte hur bra kock du är, men just biff är ju lätt att översteka.
    Då blir det segt.
    Stek på hög värme i 30 sekunder per sida.
    Är köttet för blodigt så låt det ligga på eftervärme när pannan blivit så sval att köttet inte steks längre utan bara värms

    Eller slå in det i alu-folie när du stekt, och låt det vila där 5-10 min.

    Men vad du än gör så koka INTE ryggbiff, finns billigare kött som lämpar sig bättre. Ex högrev, fransyska och ytterlår.

    Ananas, kiwi och mango fungerar utmärkt i marinad för att mörna köttet. Även en skvätt bakpulver i marinaden kan göra underverk. Sen har vi ju det omdiskuterade natriumglutamat som gör köttet ”kinamatsmört” .

    #514379

    Nej tillagningen tror jag inte var problemet, tyvärr.

    Får nog ge mig på en ananasmarinad tror jag. Någon som har något bra recept?

    #514380

    Låt det ligga i mosad kiwi så blir det mört o fint. Låt de inte ligga fö länge bara.

    #514381

    Var det verkligen ryggbiff du köpte? Har aldrig stött på en ryggbiff som inte varit mör. Ett tips när ni letar kött så leta efter marmorerat kött (dvs insprängt fett i köttet) . En biff med fettkappa brukar också bli extremt möra och riktigt goda. Skit i marinad!!! En biff ska stekas i rapsolja eller annan neutral matolja samt en rejäl klick äkta smör på hög värme kryddad med endast salt och svartpeppar. Saltet binder vätskan så lägg inte på den tidigare än precis innan stekpannan. Ös också gärna smöret och oljan på köttets sidor 2-3 ggr under stektiden. Ska ni syssla med marinad så kan ni lika gärna köpa griskött som är billigare.

    #514382
    Bajenfarsa wrote:
    Var det verkligen ryggbiff du köpte? Har aldrig stött på en ryggbiff som inte varit mör. Ett tips när ni letar kött så leta efter marmorerat kött (dvs insprängt fett i köttet) . En biff med fettkappa brukar också bli extremt möra och riktigt goda. Skit i marinad!!! En biff ska stekas i rapsolja eller annan neutral matolja samt en rejäl klick äkta smör på hög värme kryddad med endast salt och svartpeppar. Saltet binder vätskan så lägg inte på den tidigare än precis innan stekpannan. Ös också gärna smöret och oljan på köttets sidor 2-3 ggr under stektiden. Ska ni syssla med marinad så kan ni lika gärna köpa griskött som är billigare.

    Ryggbiff kan variera enormt i mörningsgrad. Beror helt på vilken metod samt tid som använts vid mörningen.

    #514383

    Du kan även använda Coca cola för att möra köttet!

    #514384
    Hazeblazer wrote:
    Du kan även använda Coca cola för att möra köttet!

    Det är dessutom gott i marinader

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.