Tips på bra mat som är Prisvärd o nyttig? (gärna recept med)

Home Forums Matlagning och Recept Tips på bra mat som är Prisvärd o nyttig? (gärna recept med)

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #71866
    #568355

    Hej!

    Såhär ligger de till, den 12januari nu börjar jag plugga igen, och kommer då leva på studielån + ev extrajobb. Men studiebidrag+lån är på 7400kr i månaden iallafall.

    Tidigare har jag ätit ”ganska mycket” ute, o då oftast de onyttigare typ pizza/kebab etc. Tänkte ändra på de nu, dels för att ja bestämt mig för att gå ner i vikt, men sen tycker ja inte ekonomin tillåter de, bara för att de är bekvämt med utemat.

    Så då vänder jag mig till er som är duktiga på dehär!

    Jag vill alltså ha tips på bra mat jag kan inhandla, o då i syftet BRA som i nyttig o gärna proteinrik, lägg där till god och prisvärd så har ni en utmaning! :)

    Och om någon har, så kom gärna med massor av recept o förslag, är själv tyvärr kass på detta.

    Men är precis nyinflyttad i ny lägenhet med stort o bra kök, så känns lite mer motiverat att börja laga nu :)

    Tack på förhand!

    #568356

    Det blir billigare att köpa riktig mat än att käka ute.

    Kyckling, Ägg, Tonfisk, Kesella, Ris, Potatis, Torsk, Pasta. Grönsaker.

    Väldigt bra råvaror till låga priser

    #568357

    [www.hemmetskokbok.se]

    #568358

    Bönor, havregryn, pasta, potatis, ris, köttfärs, kyckling, tonfisk och ägg är exempel på billiga livsmedel som du kan göra storkok/varierande måltider på och äta flera dagar i veckan. Planera, handla från grossistbutiker (oftast billigare) och följ recept från kokböcker/hemsidor/forum som du tycker låter gott.

    Träning ger färdighet!

    #568359

    Havregryn, vit pasta och vitt parboiled ris. Storpack till låga priser brukar finnas på de flesta ställen.

    Frysta grönsaker, typ broccoli, blomkål o dyl, inte wokblandningar.

    Rotfrukter, tex, morötter och kålrot.

    Vita fiskfileer av typen panagsius o liknande, inte torsk.

    Kycklingfileér i storpack.

    Ägg i storpack.

    Köttfärs i storpack.

    #568360

    Hur gör man iordning panagsius så den blir god? 😮

    Enda fisk ja tillagat sen ja flytta hemifrån är lax, o de e grilla eller på stekpannan.

    Men denna fisk är ja helt främmande för? :O

    Fick utskick från willys idag nämligen, 800gram för typ 30kr,fryst då givetvis.
    Måste ju ett rätt bra pris?

    #568361
    Mr_c wrote:
    Hur gör man iordning panagsius
    Fick utskick från willys idag nämligen, 800gram för typ 30kr,fryst då givetvis.
    Måste ju ett rätt bra pris?

    Oja tycker jag allt är ett bra pris, men som sagt det är willys alltid bra priser nästan :P

    #568362
    mattiasson wrote:
    Oja tycker jag allt är ett bra pris, men som sagt det är willys alltid bra priser nästan :P

    Sant =). köpte 2 paket iallafall, 28kr st

    Köpte även laxfiléer, kycklingfilé, röda o gröna linser, bönor, broccoli , tonfisk o lite annat ja glömt ^^. Men låter de som schyst mat?

    Va kan man göra med dom? Aldrig gjort nå med varesig linser eller bönor förut så..

    #568363

    Pangasiusfile brukar jag göra soppa på.

    0,5-0,6 dl vatten
    3-4 fileer
    2-3 potatisar
    2-3 morötter
    purjolök
    1 fiskbuljongtärning

    Skär allt i mindre bitar och koka upp. Låt puttra i ca 10-15 min. Klart.
    Servera med ett gott bröd.

    #568364

    fler tips? :)

    Btw, hur illa är det att äta frukt ”istället” för grönsaker?

    Ja menar då att typ göra egen fruktmix på ex honungsmelon + annans, eller apelsin + kiwi? =)

    Tycker nämligen de är mkt godare o mer ”läskande” på nått vis, om ja äter kycklingfilé, eller en köttbit eller vad som helst, jämfört med grönsaker..

    #568365

    Frukt är inte lika närings- och vitaminrik som (broccolli, blomkål, vitkål, brysselkol, morötter, etc) grönsak. Om du vill spetsa till salladen en aning finns ett knep att blanda pinjenötter/valnötter med chevre (getost) och ringla över honung. Supergott!

    Eller så hackar du annanas, äpplen och melon i din grönsallad ihop med tomat, gurka, isbergsallad och du får en fräsch och sötare sallad.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.