Tips på kall mat till jobbet

Home Forums Matlagning och Recept Tips på kall mat till jobbet

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #269767

    Hej!

    Jo nu är det såhär att jag jobbar i skogen och har väldigt långt till plats att värma mat, och börjar bli lagomt trött på dessa smörgåsarna man har med sig varje dag. Så undrar om ni har några förslag på mat man kan ta med ut i skogen som slipper värmas och även är bra mat för en kille som vill öka i muskelmassa? Kommer fixa mig kylväska så det kan förvaras någorlunda kallt :)
    Hade tänkt mig pasta, kyckling och några grönsaker i en röra men blir väl trött på det också efter några dagar :p

    #56551
    #269768

    Ägg, mozzarellabollar, keso/kesella, proteinpulver.

    #269769

    Crepes kan du ju fylla med massa kött och gott funkar kallt. :D

    #269770

    Tonfisk :up:

    Kanske mest att variera med för man blir jävla trött på det om man ska äta det i ett en längre tid samma som med annan mat :)

    #269771

    Pastasallad med det du tycker är gott.

    #269772

    Personligen tycker jag att all mat funkar att äta som en kall matlåda på jobbet. Sålänge man använt ingredienser som tål rumstemperatur en stund är det ingen fara. Faktum är att jag alltid äter mina matlådor kalla även om jag har tillgång till micro.

    #269773

    Tack för svaren! ska provas endel! måste bara fixa mig en kylväska :)

    #269774

    havregrynsgröt, kvarg och lite bär är även gott kallt. Låter inte gott med kall gröt, jag vet, men jag äter det dagligen och om man häller på frusna bär precis innan man åker till jobbet så håller sig lådan kall fram till lunch utan kylväska. Kalorisnålt är det också i förhållande till mättnadskänslan det ger. Utöka med nötter om du vill

    #269775

    Det är faktiskt ännu godare att äta ungslagad lax och grönsaker(celleri, minimajs och sockerärtor är gott) på en bädd av citron dagen efter när den är kall.

    Jamie Oliver har annars många salladsrecept
    [http://www.jamieoliver.com/recipes/salad-recipes]

    #269776

    Gör en sallad med följande:

    isbergssallad
    gurka
    tomat
    paprika
    citron (hackad, med skal och allt – svingott!)
    oliver
    keso
    tonfisk
    mathavre eller matvete kokt i buljong

    hacka grönsakerna och rör ihop allt. Mättande, näringsrikt och sjukt gott. En burk tonfisk (150g) är lagom till en portion. Keson ger den där ostliknande smaken och konsistensen och citronen gör verkligen pricken över i.

    Smaklig måltid!

    #269777
    Wiki wrote:
    Gör en sallad med följande:

    isbergssallad
    gurka
    tomat
    paprika
    citron (hackad, med skal och allt – svingott!)
    oliver
    keso
    tonfisk
    mathavre eller matvete kokt i buljong

    hacka grönsakerna och rör ihop allt. Mättande, näringsrikt och sjukt gott. En burk tonfisk (150g) är lagom till en portion. Keson ger den där ostliknande smaken och konsistensen och citronen gör verkligen pricken över i.

    Smaklig måltid!

    Inget jag skulle rek till en skogsarbetare som ska bygga muskler.

    Tonfiskröra funkar ju dock bra.

    Tonfisk
    Några kokta ägg
    Purjo
    Majonnäs
    Gräddfil
    Kryddor
    Citron

    Bröd, ris eller pasta funkar bra att äta kallt till.

    #269778

    Omelett på hela ägg, fyll den med en röra av tonfisk alt skinka el kalkon med mixa fyllningen med kesella/majonäs kryddor purjo och behöver du kan du även skiva kokt kall potatis i. Rulla ihop. + lättförvälld broccoli, blomkål.

    #269779
    Gober wrote:
    Inget jag skulle rek till en skogsarbetare som ska bygga muskler.

    Tonfiskröra funkar ju dock bra.

    Tonfisk
    Några kokta ägg
    Purjo
    Majonnäs
    Gräddfil
    Kryddor
    Citron

    Bröd, ris eller pasta funkar bra att äta kallt till.

    Ja det duger då åtminstone till en ambulanssjuksköterska som bygger muskler. Oliver ger bra fetter, tonfisk och keso ger stort proteininnehåll och mathavre/matvete ger långsamma kolhydrater och mättnad. Så vad gör majonäs och gräddfil till bättre råvaror?

    #269780

    Hemmagjorda köttbullar, kycklingfilé och ägg kommer man långt med. Man måste ju förstås tillaga det innan man det går ju att käka kallt.

    Kolhydrater är ju en baggis att äta ”rått” och kallt. Bara att ta en näve knäckebröd att knapra i sig efter man fått i sig proteinet.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.