Vägning av okokt ris (diet)

Home Forums Matlagning och Recept Vägning av okokt ris (diet)

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #105022
    #1081306

    Hej vänner!
    För att spara så mycket tid som möjligt försöker jag alltid att effektivisera min matlagning så mycket som möjligt. Därför kör jag matlagningsmaraton på söndagar vilket blir matlådor för en hel veckas gång. Jag går på diet så för mig är det självklart att väga maten, kanske inte för andra men mer eller mindre en smaksak. Eftersom jag har ett exakt värde på hur mycket ris jag ska ha till varje måltid blir det svårt att koka kanske ett kilo ris och sedan väga upp det. Man säger att man ska väga riset okokt för att få ett exakt värde på innehållet. Detta blir såklart omständigt om jag ständigt måste väga och fylla på med nytt ris i kastrullen hela tiden istället för att fylla på massvis med ris på samma gång som sparar tid och pengar och blir samtidigt enklare. Hur gör ni, har ni några simpla tips för att göra det mindre krångligt?

    #1081316

    Alt.1
    Koka hela alltet på en gång, ställ ett annat föremål på vågen där du kan väga det kokta riset när du kokat klart. Nuvet du vad hela alltet väger. Dela det på antal portioner du tänkt dig och häll i den mängden i varje.

    Alt.2
    Inte lika noga med exakta mått på grammen så kan du alltid ta ett decilitermått och lägga över 1dl i taget till de olika matlådorna. När riset sedan börjar ta slut så tar du ett mindre mått, tex. en halv dl och fördelar riset på samma sätt med detta. Så blir det ugnefär jämt.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.