Är ni blodgivare?

Home Forums Repan Är ni blodgivare?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 45 total)
  • Author
    Posts
  • #647923

    Tänkte ställa frågan hur många av forumiterna som är blodgivare. Jag har själv givit blod i många år men har efter flytt inte ”behövts” pga blodöverskott av min typ i länet.

    Jag kan bara råda alla som kan och får att göra denna enkla insats som räddar liv.

    #77222
    #647924
    Bashful_Bob wrote:
    Tänkte ställa frågan hur många av forumiterna som är blodgivare. Jag har själv givit blod i många år men har efter flytt inte ”behövts” pga blodöverskott av min typ i länet.

    Jag kan bara råda alla som kan och får att göra denna enkla insats som räddar liv.

    Jag har funderat på det. Men tro det eller ej så hatar jag kanyler. Dom gånger jag har tagit blodprov av någon anledning så har sköterskorna mobbat sönder mig eftersom jag är så tatuerad, men är ”rädd” för kanyler.

    Hur går det till väga? Hur lång tid tar det, är det omständigt osv?

    #647925
    Robert Svensson wrote:
    Nej.

    Jag har inte något bra svar på varför, egentligen. Något som kommer upp i skallen på mig varje gång jag hör ordet ”blodgivare” så tänker jag alltid att -”varför går du inte och gör det, det kan en dag hända dig också.”

    Underligt, eftersom jag aldrig säger nej till en kaffe och bulle, det stå att man ska få en fika efteråt. :D

    +1, det är såna där saker man av ngn anledning inte ”orkar” göra, vilket man borde! :|

    #647926

    Ja.

    Ämnet känns bekant f.ö, en sån här tråd varit uppe förr, men det kanske var på kolo (och det var den som faktiskt fick mig att bli det).

    #647927
    Tobias Borg wrote:
    Hur går det till väga? Hur lång tid tar det, är det omständigt osv?

    Varken tidskrävande eller omständligt om du frågar mig.

    [www.geblod.nu]

    #647928
    smurfpucko wrote:
    Varken tidskrävande eller omständligt om du frågar mig.

    [www.geblod.nu]

    Bra det. Får kolla på det. Det känns som en väldigt vettig grej att göra. Och vettiga grejer gör jag för lite av.

    #647929

    Hejsan!

    Jag är både blodgivare och jobbar på blodcentralen! :)

    Är det någon som har några specifika frågor så är ni välkomna att höra av er så kan jag besvara dom så gott jag kan!

    Tyvärr så är det ju faktiskt så att det florerar en massa rykten om vilka som får och inte får vara blodgivare och så vidare.. Några av dessa regler stämmer men de flesta är gamla regler som inte längre gäller.

    Är man frisk och mellan 18-65 år, så kan man med största sannolikhet bli blodgivare!
    Och blod är en färskvara! Allt blod behövs!

    Det jag läste tidigare i ett inlägg om att det skulle finnas tillräckligt så att han/hon inte kan lämna är ytterst sällsynt. Kan det kanske vara så att du har blodgrupp AB eller B? Har man det så är det ju så att det är ganska ovanliga blodgrupper i Sverige och därför det inte ”går åt” lika mycket av den blodgruppen. Man kan säga att man då sparar på dessa blodgivare för att sedan kunna kalla in dem när det verkligen behövs, ex när en patient med just den blodgruppen drar väldigt mycket blod.
    Men som sagt, normalt sett så går det åt väldigt mycket blod hela tiden..

    Så Bli blodgivare!!! Du behövs!!!

    #647930

    Underbar tråd tycker jag då detta är ett mkt viktigt ämne:emo-thumb
    I somras hade man blodbrist på Karolinska o gick ut med larm o bad folk ge blod som va givet för mig o många andra som är i branchen, o många vet faktiskt inte vart man vänder sig så denna info va mkt bra för folk som vill ge blod..
    Blodbussen kommer då o då till huddinge sjkh entren o många andra sjukhus/städer osv o för att hitta den kan man gå in
    på sidan [www.geblod.se] där kan man få info om när bldobussen kommer till din stad ..
    GE BLOD GE LIV :nod

    #647931

    Jag har faktiskt åkt in och frågat om jag får ge blod, både på blodcentralen och i en blodbuss men pga min diabetes blev jag utslängd igen. Så jag har iaf försökt. :)

    #647932

    Jag har aldrig riktigt funderat på om jag ska göra det eller inte, förrän nu då kanske.
    Finns ju ingen som helst anledning till att inte ge blod, så varför inte egentligen?

    #647933

    Jag ger blod och lämnade blodplasma tidigare, tycker alla som kan ska göra det. Tar inte lång tid och man gör verkligen en insatts.

    #647934

    Jag lämnar blod, går hur fort som helst. Kanske bara jag som blir trött, men jag behöver alltid sova efter…. Sen får man ju alltid en mer och en smörgås, vilket överväger det mesta. Mat är gott!

    Var iförsig ett tag sedan jag var där, får gå dit snart igen.

    #647935

    Jag går förbi Danderyds sjukhus ett par gånger i veckan, så en dag när jag gick förbi gick jag bara in och bad om att få ge blod =) Det var bara att gå in och sätta sig ner och läsa lite om det och sen sätta sig i en stol där dom frågade mig lite saker om vanor, sjukdommar, droger etc. Har inte varit där sen dom tog 3 ampuller med blodprov som skulle skickas på labb, men vet att jag är frisk och klar för att ge blod när jag vill nu :)

    #647936
    dumstrut wrote:
    Nej. Av samma anledning som jag inte kommer att donera organ, vävnad etc. Jag har lagt ned åratal på att ta hand om och bygga upp min kropp. Varför skulle jag skänka bort produkter från den, eller delar av den, till en pöbel bestående av lata, feta medborgare? Jag skulle möjligen kunna göra det mot betalning, BRA betalning i förskott. Men jag räddar inte livet på tjockisar utan ersättning. Så är det.

    Jag hoppas att du skojar nu va….?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 45 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.