Chins vinnaren på finska FF

Home Forums Repan Chins vinnaren på finska FF

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #66998
    #472795

    Är det nån annan än jag som tycker att det är fusk att göra chins så här? Han gungar ju upp sej i nästan alla reps!
    Som regler var att man måste pausa i bottenläget, och benen eller knäna fick inte komma upp högre än midjan!

    [youtube=5ELC2bv90_8]

    Men respekt är att han som vann är över 60år och slog finskt rekord 54 reps, och att pojken på slutet är 11år och drar upp sej 29 ggr…

    #472796

    Enligt deras regler är det ok. Skulle han ha tävlat i våra AF-tävlingar skulle han fått underkänt för dåligt sträck på flertalet (i o f s ser man inte baksidan, men sträcket är så otillräckligt att det inte går igenom) och för gung genomgående. Dessutom dömer vi hårdare på benens läge numer och tillåtet inte någon större förändring under tiden man kör. Är de böjda från början ska de vara det hela tiden, är de sträckta från början ska de vara det hela tiden.

    #472797
    Undertaker wrote:
    Är det nån annan än jag som tycker att det är fusk att göra chins så här? Han gungar ju upp sej i nästan alla reps!
    Som regler var att man måste pausa i bottenläget, och benen eller knäna fick inte komma upp högre än midjan!

    [youtube=5ELC2bv90_8]

    Men respekt är att han som vann är över 60år och slog finskt rekord 54 reps, och att pojken på slutet är 11år och drar upp sej 29 ggr…

    Att gunga benen sådär gör det dubbelt så lätt – iallafall vad jag märkt av vid chins. Det blir någon form av ryck-chins då tycker jag.

    Sedan så tycker jag inte ens snubben går över räcket tillräckligt med hakan. Kan iofs ha att göra med att det är pullups och inte chinups. Dessa är lite svårare. Men respekt endå.

    #472798

    Så länge det är en nationell tävling och alla får göra likadant ser jag inte problemet.

    Hur många repetitioner gör våra svenska hopp?

    #472799

    Verkar vara andra regler i Finland, kommentatorn sa att man får vila 5s mellan varje chin-up. Respekt ändå för en 60årig för hans prestation.

    #472800
    Richard Wagner wrote:
    Hur många repetitioner gör våra svenska hopp?

    Beror väl på hur mycket vi får gunga.;)

    #472801

    hur hade det varit om det bara 3 regler,

    1. hakan över
    2. helt utsträckt i botten
    3. nån form av pausregel

    #472802
    Pisch wrote:
    hur hade det varit om det bara 3 regler,

    1. hakan över
    2. helt utsträckt i botten
    3. nån form av pausregel

    Chins: Max sträck i bottenläget. Hakan över räcket i toppläget. Inget gung eller sprattel tillåtet. Rörelsen ska vara med armbågarna utåt och inte framåt (som tidigare). Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. En vila à tre sekunder under omgången, som får läggas när som helst. Nytt för i år är att det inte är tillåtet att ”föra” benen under repetitionen. Man kan ha endera böjda ben eller raka ben, men får inte förändra detta under omgången.

    [http://www.iksu.se/sv/Tavlingochfriluftsliv/Fitness/Regler/]

    #472803

    Hade bara de 3 reglerna funnits hade det blivit mer av en teknikgrej som mycket annat i tävlingssammanhang:

    typ bänkpress, armbrytning, inte helt fel tycker jag, ta bort svanket i bänkpress hade nog gjort en hel del på vikterna t.ex. men visst hade alla gjort 30-50reps hade det kanske blivit lite långrandigt o titta på:P

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.