Ett liv som gris

Home Forums Repan Ett liv som gris

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #546040

    En video som får en att fundera lite:

    [http://www.ettlivsomgris.se/]

    #70694
    #546041

    Visst det finns bönder som behandlar sina djur vidrigt och man kan diskutera hur man ska ha det i stiltan etc. Oavsett om det är 1 av 10 eller färre så borde det inte finnas.

    MEN, om jag inte minns fel så är det djurrättsalliansen som gjort filmen vilket gör den, om ni frågar mig, väldigt vinklad. Jag själv hade då verkligen inte tagit med bra saker om jag hade som uppgift att få en reaktion i folk samt få fram de dåliga sidorna.

    Uppväxt på landet med bönder som grannar, varit på diverse olika uppfödningsfarmer för grisar och annat och måste säga att det jag upplevt är motsatsen till vad filmen visar. Visst finns det folk som behandlar sina djur fel precis som det finns folk som behandlar sina husdjur fel, missköter sitt jobb, misshandlar sina barn eller hustru. Jag tycker det dock är fel att försöka vinkla det så att det ska gälla alla människor.

    ”Under två års tid har aktivister från Djurrättsalliansen besökt närmare hundra slumpvis utvalda grisgårdar.”

    Har de med 100 grisgårdar i filmen? Förlåt men de kan lika gärna ha med film från 3 st gårdar för resten var helt ok. Vad vet vi om det?

    Vill bara klargöra att jag är helt emot de förhållanden som var med på filmen, tycker det är fruktansvärt att en levande varelse ska behöva leva så. MEN jag tycker också man ska vara kritisk och tänka efter för filmen är ju tendentiös. Detta återspeglar inte hela sveriges bönder. Dock borde det inte ens finnas 3 sådana här gårdar.

    #546042
    Dementis wrote:
    Visst det finns bönder som behandlar sina djur vidrigt och man kan diskutera hur man ska ha det i stiltan etc. Oavsett om det är 1 av 10 eller färre så borde det inte finnas.

    MEN, om jag inte minns fel så är det djurrättsalliansen som gjort filmen vilket gör den, om ni frågar mig, väldigt vinklad. Jag själv hade då verkligen inte tagit med bra saker om jag hade som uppgift att få en reaktion i folk samt få fram de dåliga sidorna.

    Uppväxt på landet med bönder som grannar, varit på diverse olika uppfödningsfarmer för grisar och annat och måste säga att det jag upplevt är motsatsen till vad filmen visar. Visst finns det folk som behandlar sina djur fel precis som det finns folk som behandlar sina husdjur fel, missköter sitt jobb, misshandlar sina barn eller hustru. Jag tycker det dock är fel att försöka vinkla det så att det ska gälla alla människor.

    ”Under två års tid har aktivister från Djurrättsalliansen besökt närmare hundra slumpvis utvalda grisgårdar.”

    Har de med 100 grisgårdar i filmen? Förlåt men de kan lika gärna ha med film från 3 st gårdar för resten var helt ok. Vad vet vi om det?

    Vill bara klargöra att jag är helt emot de förhållanden som var med på filmen, tycker det är fruktansvärt att en levande varelse ska behöva leva så. MEN jag tycker också man ska vara kritisk och tänka efter för filmen är ju tendentiös. Detta återspeglar inte hela sveriges bönder. Dock borde det inte ens finnas 3 sådana här gårdar.

    Håller med dig om att filmen säkerligen är vinklad. Men det spelar ingen roll hela vitsen med filmen är ju att få oss att vakna upp och inte tro att vi här i Sverige är förskonade från sådana här historier. Tvärt emot dig tror jag det är rätt vanligt förekommande med vanvård av boskap. Tyvärr handlar allt i dag om att tjäna pengar och då är det många som offrar allt vad moral och etik heter. Det är inte bara inom det här området som moral och etik brister, det är inom det mesta. Mänskligheten håller med stor sannolikhet på att gräva sin egen grav. Vi förgiftar och förstör vår värld i jakten på mer och mer rikedomar. Ett är säkert Planeten kommer återhämta sig men frågan är finns vi kvar då.
    På grund av att många människor visar så dålig moral och etik behövs ett omfattande kontrollarbete för att försäkra att saker och ting går till på rätt sätt. Tyvärr när det gäller djurplågeri är straffen inte speciellt hårda. Många som blivit dömda för djurplågeri fortsätter med verksamheten ändå om de nu blir dömda. Att behandla levande varelser på detta sätt är fruktansvärt och helt oförlåtligt. Jag skulle gärna se att dessa sadister fick uppleva samma sak själv. Det enda rätta är att ge dessa idioter förbud för all framtid att i någon form ha med djur att göra.

    En stor eloge vill jag ge till dem som anstränger sig för att sådant här kommer fram i ljuset. Det är lätt att avfärda djurrättsaktevister och liknande som bråkmakare och flummare men de gör ett jättejobb som släss för de försvarslösa.

    Tyvärr är djurhanteringen en storindustri där djuren enbart ses som varor. Man avlar sönder djuren för att få ut mer och mer. Detta gäller i synnerhet Grisar och gödkycklingar. Enda sättet att stoppa det är att vi konsumenter kräver det och accepterar höjda priser. För perfekt djurhantering kostar pengar och vi kunder måste vara beredda att betala kostnaderna. Vi måste börja omvärdera vad lycka är. Är lycka ett sprängfullt bankonto och massor med statusprylar. Förmodligen vore det bättre att vårda relationer och ha ett gått samvete när man går och lägger sig.

    #546043

    +1+1

    Det kan var 3 det kan var 10-20 också för den delen.
    Men djuren föds upps om grönsaker i vilket fall som helst, detta är ju självklart bara extremfallen men personligen blev jag ganska stött.
    Det känns inte bara som en slump att grisinfluensa viruset nu också har muterats fram. Djuren lever för tätt inpå varandra och med sjuka livsförhållande oavsett om det är 2 eller 4kvm dom får röra sig på.
    Har varit på 5-10 bondgårdar i mitt liv och där har situationen sett bättre ut som du också sa.
    Men 5-10 gårdar är inte i närheten av det antal man behöver se för att få en rättvis bild av det hela, och tror inte iheller att du Dementis har sett tillräckligt för att få den rätta bilden (oavsett om bilden är över eller under förväntningarna).
    Och även om plågeriet sker på en liten andel av gårdarna ska det inte bortfärdas. Såg ni inte insider när det handlade om djurplågeri? Där besökte dom bondgårdar med nötkreatur som helt övergivits. Det verkar ändå vara tillräckligt stort problem för att ha betydande karaktär.

    #546044
    Hazeblazer wrote:
    +1+1

    Det kan var 3 det kan var 10-20 också för den delen.
    Men djuren föds upps om grönsaker i vilket fall som helst, detta är ju självklart bara extremfallen men personligen blev jag ganska stött.
    Det känns inte bara som en slump att grisinfluensa viruset nu också har muterats fram. Djuren lever för tätt inpå varandra och med sjuka livsförhållande oavsett om det är 2 eller 4kvm dom får röra sig på.
    Har varit på 5-10 bondgårdar i mitt liv och där har situationen sett bättre ut som du också sa.
    Men 5-10 gårdar är inte i närheten av det antal man behöver se för att få en rättvis bild av det hela, och tror inte iheller att du Dementis har sett tillräckligt för att få den rätta bilden (oavsett om bilden är över eller under förväntningarna).
    Och även om plågeriet sker på en liten andel av gårdarna ska det inte bortfärdas. Såg ni inte insider när det handlade om djurplågeri? Där besökte dom bondgårdar med nötkreatur som helt övergivits. Det verkar ändå vara tillräckligt stort problem för att ha betydande karaktär.

    Visst är det så att många gårdar är välskötta. Det är många bönder som är sanna djurvänner och således behandlar djuren som djur och inte som grönsaker. Problemet uppstår ofta när det blir storindustri. Allt för många djur ska hållas på en begränsad yta. Allt för många djur som allt för få ska ta hand om. Att anställa kostar pengar därför avstår man det och drar ner på skötseln i stället.

    Vi byggare som ofta sätter i oss mängder med gödkyckling ska bara veta hur undermålig hanteringen av dessa är när de är i livet. De är avlade att växa så snabbt så deras skelett orkar inte bära upp tyngen från den enormt snabbväxande kroppen. Jag vet inte hur många av er som sett en bröstfile från en naturligt uppväxt kyckling men skulle ni inte ha gjort det kan jag tala om att skillnaden är enormt stor jämfört med fabrikskycklingarna. Jag vågar nog påstå att en gödkyckling bär på den dubbla massan. Massan är dock inte det största problemet utan det är hur snabbt den lägger på sig den, som utgör plågor för djuret när benen viker sig.

    Ägghönsen har det inte mycket bättre, de luras att tro att dygnet är tolv timmar för att värpa fler ägg. Sen även om de är frigående är det alldeles före många individer för ytan de har att vistas på.

    Problemet är inte bara att djuren lider vi konsumenter får mycket sämre produkter också. Djuren blir mycket stressade av de undermåliga levnadsvillkoren vilket direkt visar sig i ett sämre kött. Jag har haft förmånen att kunna köpa både ägg och kött från en bonde som håller på i liten skala. Där har djuren det väldigt bra, de får vara mycket ute och har stora ytor inomhus att röra sig på. Det är rent och snyggt. Köttet från dessa djur smakar otroligt mycket bättre, detsamma gäller äggen.

    Storindustrin ger oss billiga varor men till viket pris. Djur som mår dåligt och produkter som inte blir så bra som de borde ha blivit.

    Tack vare människor som jobbar för djurens rätt ger det oss andra möjlighet att välja. Ett bra exempel är när jag såg i uppdrag granskning hur gäss levande plockades på dun. Jag kommer aldrig mer att köpa ett duntäcke eller någon produkt med dun. Jag vill inte vara en möjliggörare för djurplågeri.

    Det är lätt för oss i västvärlden att säga att det sker bara i tredje världen. Jo visst är det ofta så men på uppdrag av vem. Det är lätt att utnyttja människor som knappt vet hur de ska överleva dagen. De har inte råd med samma moral som oss i väst. Slipper vi i väst bara ta i skiten så är det ok. Det är vi som har resurserna som måste vara förebilderna, vi ska inte vara de som uppmuntrar till djurplågerier mm.

    #546045

    Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuhuuuuuuuuuu. Filmen är en parodi va? Det sitter väl inte en kille med gråten i halsen och pratar om hur han inte kan glömma hur grisen mötte hans blick?

    Kanske omoget sagt ikväll blir det fan fläskfilé bara för att trotsa. Jävla djurrättsaktivister.

    #546046
    Gustaf Lindberg wrote:
    Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuhuuuuuuuuuu. Filmen är en parodi va? Det sitter väl inte en kille med gråten i halsen och pratar om hur han inte kan glömma hur grisen mötte hans blick?

    Kanske omoget sagt ikväll blir det fan fläskfilé bara för att trotsa. Jävla djurrättsaktivister.

    Ja, faktiskt jävligt omoget.

    #546047
    Gustaf Lindberg wrote:
    Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuhuuuuuuuuuu. Filmen är en parodi va? Det sitter väl inte en kille med gråten i halsen och pratar om hur han inte kan glömma hur grisen mötte hans blick?

    Kanske omoget sagt ikväll blir det fan fläskfilé bara för att trotsa. Jävla djurrättsaktivister.

    Hoppas du själv blir till en korv någon dag!

    #546048
    Hazeblazer wrote:
    Hoppas du själv blir till en korv någon dag!

    hahhahahaha!

    #546049

    att en gris dör är kapitalförlust för en bonde. ingen missvårdar en gris för att tjäna något på det. man kan dumpa sopor eller avfall i naturen för att slippa miljöavgifter osv. men den som tror att en bonde vanvårdar grisarna har inte tänkt så långt.

    denna personen i exemplet är bara en vanlig idiot. han representerar inte resten av bönderna.

    ingen kry människa vanvårdar något som man i månader investerat foder i, antibiotika osv osv osv för att sen låta dö. det är ett misslyckande/olycksfall och ekonomisk katastrof. en död gris är värd 0:-.

    ni får det att låta som att bönder gillar att döda sina djur och ta ett steg närmare konkurs. det är så enormt dåligt betalt för griskött så det finns inte utrymme för att det dör en massa grisar så det är verkligen något som bonden gör allt för att motverka. det veterinärbes. och det vaccineras och ges antibiotika. allt för att grisen ska frodas och må bra (läs växa och ge pengar)

    alla som blev ledsna över att en person inte städat bort en död gris snabbt nog kan komma på studiebesök hos familjeföretaget och se hur det är på ett väl fungerande lantbruk så ni blir lugna igen.

    #546050
    Sammy wrote:
    att en gris dör är kapitalförlust för en bonde. ingen missvårdar en gris för att tjäna något på det. man kan dumpa sopor eller avfall i naturen för att slippa miljöavgifter osv. men den som tror att en bonde vanvårdar grisarna har inte tänkt så långt.

    denna personen i exemplet är bara en vanlig idiot. han representerar inte resten av bönderna.

    ingen kry människa vanvårdar något som man i månader investerat foder i, antibiotika osv osv osv för att sen låta dö. det är ett misslyckande/olycksfall och ekonomisk katastrof. en död gris är värd 0:-.

    ni får det att låta som att bönder gillar att döda sina djur och ta ett steg närmare konkurs. det är så enormt dåligt betalt för griskött så det finns inte utrymme för att det dör en massa grisar så det är verkligen något som bonden gör allt för att motverka. det veterinärbes. och det vaccineras och ges antibiotika. allt för att grisen ska frodas och må bra (läs växa och ge pengar)

    alla som blev ledsna över att en person inte städat bort en död gris snabbt nog kan komma på studiebesök hos familjeföretaget och se hur det är på ett väl fungerande lantbruk så ni blir lugna igen.

    Du verkar ju någonstans tro att vanvård hör ihop med ickevinst. Tror du man packar ihop exempelvis höns i minimala burar för att man vill gå back i vinst? Så länge de inte dör är man ganska nöjd, men vanvård i ordets rätta bemärkelse sker under tiden en individ lever. Den här sortens vanvård vi diskuterar i tråden är givetvis bara korkad och sadistisk, men det finns mängder med exempel på vanvård på grisar och andra djur som sker helt i vinstdrivningssyfte.

    Sen anser ju jag inte heller att ett liv i väntan på slakt i ett enligt-reglerna-stort bås är drägligt för den delen, men jag är nog ganska ensam om den åsikten härinne är jag rädd.

    #546051

    du är välkommen hit för en guidad tour så ska jag nog svara på alla frågor du kan tänka dig per. orkar inte sitta här och diskutera för jag bryr mig inte om några artiklar från några aktivister. jag bryr mig bara om verkligheten. och den finns utanför dörren.

    em död gris måste inte bara ses som något som ätit foder och fått mediciner och sen blivit värt 0:- man måste oxå forsla bort det. ser det inte för jävligt ut, d.v.s börjat föruttnelse så tar slaktarn det ändå. de kör ett test på köttet och sen blir det korv. men sen får man börja med pappersarbetet. det ska redovisas vart den tagit vägen så man inte sköntaxerar, det ska bevisas via veterinär, den ska ut ur bokföringen osv osv,. bonden är garanterat vansinnig i en hel dag för allt merjobb han fått. så ingen vanvårdar med flit. inbilla mig inte det.

    det finns de aktivister som sagt till mig att jag har 300 mjölkkor som jag bara ska döda. sjukt komiskt då man hör på namnet MJÖLKko vad man ska ha dom till. en ledsen/stressad/sjuk ko ger mindre mjölk än en glad och frisk. vad tror du då att man eftersträvar?

    du hade inte betalat de pengar som köttet från en gris som stått i egen box kostar. ingen annan heller. hade ju kostat mig kanske 10 miljoner att bygga ett sånt stall om jag behåller den befintliga delen oxå. och det går inte ihop om man så vill. banker säger stopp för att köttpriset inte kan matcha det. revisorer drar i bromsen och säger att kalkylen inte går ihop osv osv.

    så det är ju i en perfekt drömvärld det kunde varit så. eller får du leva som i det gamla sverige. då man hade en eller två grisar i taget per familj och slaktade vid behov.

    vill man inte det och tycker att mat är så himla dyrt så får man stå ut med att 5000 grisar är på samma ställe.

    du berättar hur ni som inte har insikt i det ser på det. och det får jag ju läsa och sen rätta. vill du inte lyssna på andra hållet så får du helt enkelt tro att det är så. kanske är det en verklighet för en stadsbo och då får jag ju respektera det. men det är inte en verklighet på en gård iaf.

    #546052

    Bara för att djuret inte dött betyder det inte att det har schyssta livsförhållanden!
    Läs igenom den så ser du att det inte handlar huvudsakligen om död, utan djurplågeri.
    Det har påpekats i tråden att det givetvis inte gäller alla bönder, men det förekommer!

    #546053

    Sammy; jag behöver ingen rundvandring. Jag var i tidiga tonår själv grisbonde då min familj skötte en mindre farm på landet. Förvisso snackar vi paradisförhållanden (dagsfärsk restaurangmat, gott om uttrymme in- och utomhus för såväl bök som sömn, purfärsk halm och till och med konst på väggarna), så jag och farsan hade en ganska god insyn i övrig branch. Våra hangrisar kastrerades också med bedövning, under insyn av veterinär. Så sker inte i industrin.

    Att djur dör på grund av vanvård är lyckligtvis inte speciellt vanligt här i Sverige, men när det väl sker så finns det en rad ursäkter att ta till för att underlätta byråkratin. Det är ju inte direkt så att man dödar djuren, men det finns alltid några som dör helt enkelt. Man räknar med det eftersom det skulle kosta mer att ge alla grisar bättre levnadsstandard. Vanskötseln så som jag påpekar den, alltså att grisens förhållanden försämras till förmån för vinst är vanlig om inte överhängande. Pratar vi internationellt så har vi i regel inga problem i Sverige om man jämför med grisfarmar i länder där grisarna inte ens har yta att ligga ner.

    Men det finns fortfarande missförhållanden, och dessa har bland annat påpekat av just djurättsorganisationer. Vilka andra ska påpeka det tycker du? Revisorer? Företagens egna kontrollanter? Alla springer inte omkring och öppnar minkburar om du nu trodde det. Bland annat kastreras hangrisar i Sverige utan bedövning, till skillnad från exempelvis Norge. Grisarna skiljs väldigt tidigt från mamman, vilket inte heller företagen tar hänsyn till.

    Grisarna är dessutom understimulerade eftersom de egentligen bara hålls i trånga boxar. Grisar som befinner sig inomhus (majoritet) har inte möjlighet någonsin att böka i jord. Grisar har inte svettkörtlar och kan således inte kyla ner sig annat än i lera, därför har grisen ett stort behov av lera och jord. När höjdpunkten på dagen kommer (mat) så är frenesin så stor att djuren skadar varandra, vilket är ganska vanligt. Dels på grund av trängseln, dels på grund av all understimulering. Årligen skadas drygt 14000 grisar i Sverige på grund av transport till slakt, och slakten i sig är inte nämnvärt trevlig heller.

    Med vanvård menar jag inte död, jag menar att man begränsar grisens förhållanden från dess naturliga miljö. Och så sker i oerhörd skala vill jag lova i Sverige.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.