Expedition Robinson

Home Forums Repan Expedition Robinson

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #71516
    #563313

    I Expedition Robinson finns en gubbe som heter Jarmo eller nåt sånt. Gubben tränar varje morgon. Han gör armhävningar, tricepshävningar(?) odyl.

    Nu till frågan. Hur bra är detta att göra under svält? Jag har hört att om man vill behålla musklerna under deff är det bättre att styrketräna än att inte göra det. Men under svält? Gör han bara nedbrytningen ännu värre eftersom han förbrukar mer energi?

    Tacksam för svar, men får jag inget så är det detsamma. ;)

    #563314

    Vad är skillnaden mellan deff och svält?

    #563315

    Nej, han gör inte nedbrytningen värre. Han gör lite armhävningar och lite dips mot någon sten. Inte värre än att klättra i träd.

    Hur skulle stenåldernsmänniskorna överlevt tills nu om de bröt ner hela kroppen varenda gång de använde den?

    Skillnad på att köra 10 x 10 på 75% i knäböj och att köra lite stepups på kroppsvikten.

    #563316
    henkebenke wrote:
    Vad är skillnaden mellan deff och svält?

    Vet inte om frågan är seriös eller inte, men jag skulle inte kalla det de gör på ön för traditionell deff.

    Kreh wrote:
    Nej, han gör inte nedbrytningen värre. Han gör lite armhävningar och lite dips mot någon sten. Inte värre än att klättra i träd.

    Det är ju uppenbart att människorna på ön tappar mycket vikt, och att förbruka energi på träning verkar inte helt optimalt enligt mig.
    Inte värre än att klättra i träd”, men om han både klättrar i träd och tränar så är det ju mer energi som går åt. Energi in vs energi ut. Men behålls mer muskler för att han tränar dom?

    Kreh wrote:
    Hur skulle stenåldernsmänniskorna överlevt tills nu om de bröt ner hela kroppen varenda gång de använde den?

    Hmm..
    Ska vi verkligen dra in stenåldersmänniskorna i det här?
    Levde de under ständig svält? Fungerar våra kroppar fortfarande likadant som de gjorde under stenåldern?
    btw, jag tror inte att nån av stenåldersmänniskorna har överlevt tills nu. ;)

    #563317
    Quote:
    att förbruka energi på träning verkar inte helt optimalt enligt mig.

    Helt klart. Men lite armhävningar gör nog inte så stor skillnad.

    Quote:
    Men behålls mer muskler för att han tränar dom?

    Muskler anpassar sig efter belastningen som ställs på dem. Det är lätt belastning.

    Quote:
    Fungerar våra kroppar fortfarande likadant som de gjorde under stenåldern?

    Ja.

    Quote:
    Levde de under ständig svält?

    Nej …

    Quote:
    jag tror inte att nån av stenåldersmänniskorna har överlevt tills

    Du förstod väl vad jag menade?

    #563318
    faran wrote:
    Vet inte om frågan är seriös eller inte, men jag skulle inte kalla det de gör på ön för traditionell deff.

    Halvseriös. Klart det inte är en traditionell deff de gör på ön, men är det en traditionell svält då? Lite att äta har de i alla fall. Finns det någon klar skiljelinje mellan svält och deff?

    Varför skulle man inte bevara mer muskler av att styrketräna under ett stort kaloriunderskott likväl som under ett litet?

    faran wrote:
    btw, jag tror inte att nån av stenåldersmänniskorna har överlevt tills nu. ;)

    Många ursprungsbefolkningar som lever världen över är stenåldersmänniskor.

    #563319
    faran wrote:
    I Expedition Robinson finns en gubbe som heter Jarmo eller nåt sånt. Gubben tränar varje morgon. Han gör armhävningar, tricepshävningar(?) odyl.

    Nu till frågan. Hur bra är detta att göra under svält? Jag har hört att om man vill behålla musklerna under deff är det bättre att styrketräna än att inte göra det. Men under svält? Gör han bara nedbrytningen ännu värre eftersom han förbrukar mer energi?

    Tacksam för svar, men får jag inget så är det detsamma. ;)

    Hur många i det programmet tror du, på allvar, lever under svält?

    #563320
    henkebenke wrote:
    Vad är skillnaden mellan deff och svält?

    proteinintaget

    #563321

    Rafael som kom till ön fullt deffad av nån anledning har ju helt sjunkit ihop redan avsnitt 3, han ser riktigt tärd ut. Förstår inte varför man inte lägger på sig istället innan något som Robinson.

    #563322
    hagsdoom wrote:
    Rafael som kom till ön fullt deffad av nån anledning har ju helt sjunkit ihop redan avsnitt 3, han ser riktigt tärd ut. Förstår inte varför man inte lägger på sig istället innan något som Robinson.

    1) Man vill vara snygg i tv.
    2) Jobbigt att bli utröstat första avsnittet och sedan behöva deffa i månader.
    3) De var inte säkra på att de skulle gå ner i vikt. Vissa år har vissa deltagare gått upp i vikt.

    #563323

    hller med föregående talare. det är nog för kamernornas skull.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.