- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 september, 2011 at 12:23 #52066
Anonym anvandare
Member4 september, 2011 at 12:23 #126946Anonym anvandare
MemberEn morgon vaknade jag upp och insåg en sak. Att det här räcker inte. Jag är inte nöjd än.
Jag vill inte ha det här jobbet för resten av livet och då började jag fundera på vad jag ville bli. Jag kom fram till läkare.Då det är kört för mig att komma in på någon högskola i Sverige så kollade jag runt lite och insåg att jag hade stora chanser att
komma in i Tex Polen, Rumänien och Lettland. I Lettland har jag dessutom en god vän som just nu studerar till läkare och jag pratade med honom om hur det fungerar där borta och blev inte allt för avskräckt.Ju mer jag läser, tänker och pratar om det ju mer sugen blir jag. Det är 6 år i ett värdelöst land med fullt fokus på studier som gäller.
Sedan har jag möjlighet att fortsätta AT-tjänsten i Sverige och sedan har jag ett jobb som jag kan ta med mig jorden runt.Jag kommer ha studieskulder upp över öronen men ser det inte som ett problem eftersom jag förmodligen kommer kunna betala av dom om jag lyckas.
Jag har ok betyg från gymnasiet men har aldrig någonsin studerat.
Bara deltagit på lektioner och chansat på prov så hur pass duktig/smart jag är har jag inte riktigt något facit på.Frågan är om man fixar det? Från att aldrig ha öppnat en bok till att sedan läsa allt från Anatomi, Farmakologi till ja fan vet vad!
4 september, 2011 at 12:28 #126947Anonym anvandare
MemberÄr det studier på engelska? Eller blir det på polska i t ex Polen?
4 september, 2011 at 12:34 #126948Anonym anvandare
MemberGettodachoppa wrote:Är det studier på engelska? Eller blir det på polska i t ex Polen?Studierna är på engelska. I lettland är man dock tvungen att läsa 1-2 kurser i lettiska för att kunna ta del av vissa händelser på sjukhus i närheten eller något liknande.
4 september, 2011 at 12:40 #126949Anonym anvandare
MemberVad jag vet är Polen ett ganska schyst land numera. Lettland och Rumänien har jag inte
koll på. Men din kompis i Lettland är ju guld värd i det avseendet.Hur fungerar det, är det bara att söka och se om man blir antagen? Och därefter ansöka
studielån?4 september, 2011 at 13:07 #126950Anonym anvandare
MemberLäkare eller pt, det är frågan
4 september, 2011 at 14:14 #126951Anonym anvandare
MemberDo it!
Min erfarenhet av läkarlinjen är att den är som en megastor gymnasieutbildning. Det är inte speciellt svåra grejer man läser, men däremot betydande kvantiteter att plugga in. Kräver mer disciplin än talang så att säga (även om disciplin är en jävla talang i sig).
4 september, 2011 at 14:20 #126952Anonym anvandare
MemberKör på! Har två vänner som studerar till läkare i Gdansk (Polen).
De är helnöjda och på skolan finns 500 svenska elever.4 september, 2011 at 17:43 #126953Anonym anvandare
MemberPolen är asbra, en väninna pluggade i Gdansk, hon rekomenderar det starkt!
4 september, 2011 at 19:42 #126954Anonym anvandare
MemberGustaf Lindberg wrote:Ju mer jag läser, tänker och pratar om det ju mer sugen blir jag. Det är 6 år i ett värdelöst land med fullt fokus på studier som gäller.
Sedan har jag möjlighet att fortsätta AT-tjänsten i Sverige och sedan har jag ett jobb som jag kan ta med mig jorden runt.Jag kommer ha studieskulder upp över öronen men ser det inte som ett problem eftersom jag förmodligen kommer kunna betala av dom
Om jag hade vetat vad jag vet idag är det inte omöjligt att jag hade satsat på läkare.
Stimulerande, krävande yrke som verkar otroligt givande.
Har bekanta som pluggat både i Sverige, Norge och Ungern (i Ungern var man tvungen att plugga det inhemska språket vilket kan kännas tufft eftersom det är rätt mycket plugg ändå).
Har du lätt för att plugga (mata text) så klarar du det.Om du anser att pengar är motiverande så har du möjlighet att redan som nybakad kunna tjäna snuskigt bra.
Fick häromveckan höra att en bekants syster genom bemanningsföretag är nybakad läkare i Bergen (Norge).
150 000 norska minus 5% som går till bemanningsföretaget.4 september, 2011 at 19:51 #126955Anonym anvandare
MemberHär är siffror på medellöner i Sverige…
Läkare
[http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Lakare-1234 http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Lakare-1234%5DAT-läkare
[http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/AT-lakare-3059 http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/AT-lakare-3059%5D -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.