Lipom (fettknölar i underhuden)

Home Forums Repan Lipom (fettknölar i underhuden)

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #50797
    #121796

    Jag har efter en hel del läsning och information från både läkare och internet konstaterat att lipom, eller fettknölar som det också kallas, oftast uppstår av genetiska skäl. Jag är dock skeptisk till att det är den enda anledningen.

    Eftersom ingen inom familjen förutom mig lever med åkomman är det svårt acceptera att detta enbart handlar om genetik. Jag har därför gjort ett försök till att finna korrelation mellan min livsstil och dessa fettknölar.

    – Orsaker som kanske inte är roten av problemet men ändå bidragande till att fler fettknölar bildas eller uppstår är enligt mig kost, kosttillskott och styrketräning.

    – Eftersom jag börjat med styrketräning och kosttillskott, samt radikalt ändrat födan, vid samma tidpunkt i livet är det därför svårt veta vad som är mest relaterat till problemet.

    Jag var överviktig runt 15-17 års åldern och fick nog. Jag började med konditionsträning som löpning och ändrade kroppsformen drastiskt. Blev av med 25 kilos övervikt men kände mig svag (ej stark) efter denna period. Notera att inga fettknölar fanns på kroppen trots relativt lågt kroppsfett.

    Jag bestämde mig senare för att börja styrketräna, använda kosttillskott och ändra maten till det nyttigare alternativet. Det är under denna period mina första fettknölar började uppträda. Om det nu handlar om tung styrketräning, för hög dos av protein samt kosttillskott, och/eller förmycket proteinrik mat som varit påfrestande för levern, eller något helt annat är svårt att klura ut.

    Enligt läkare blir du kvitt dessa endast via kirurgiskt ingrepp och allra helst rekommenderar dom att ”man lär sig leva med detta”. Jag har tagit bort ett fåtal stycken på underarmarna pga estetiska skäl. Jag får helt enkelt ta läkarnas ord och leva med detta då ärr över hela kroppen inte heller är en vacker syn.

    Även om man inte kan få bort fettknölarna man redan har genom att ändra kosten eller livsstilen måste man åtminstone kunna sakta ner processen av tillväxten, och kanske till och med få ett stopp på dessa från att bildas i framtiden.

    Jag varken styrketränar tungt eller använder kosttillskott längre. Inga nya fettknölar har dykt upp, men inte heller har jag blivit av med dom jag har. Någon annan som vill dela med sig några ord och kanske funnit orsaker till att fettknölar framträtt på kroppen?

    Edit: Av någon dum anledning råkade jag posta tråden under Kost och Näringslära. Jag ber någon moderator flytta tråden till Repan. Tack!

    #121797

    Häromdagen kände jag en hård knöl på magen när jag pillade lite så jag tryckte till på den och då poppade den till och försvann. Var det en s.k fettknöl?

    #121798

    Jag har också en hel del av dessa fettknölar på kroppen och jag tycker mig bara upptäcka fler varje dag men tror också det beror på att jag börjat känna efter överallt.

    Vad jag har hört så växer dom till sig vid viktuppgång och om det skulle ha något med träningen att göra vet jag inte. Vore kul att höra från någon kunnig eller erfaren på forumet om han/hon har någon idé om vad som kan orsaka dessa ”knölar”.

    Jag hoppas jag slipper få flera för de syns om man har låg fettprocent. Men jag vill för allt i världen inte ge upp det jag älskar mest i hela världen för ett par knölar! Träningen är mitt liv. Önskade det fanns något sätt att få dom att försvinna.

    ectomorph: Vad har du ätit för tillskott?

    #121799

    jag vet en som varken styrketränar eller äter dåligt,men däremot så gillar han att motionsträna och den mannen har massor med småknölar,mest på underarmarna så det kan knappast ha något med livsstilen att göra.

    #121800
    Krulle wrote:
    ectomorph: Vad har du ätit för tillskott?

    Jag har använt mig utav protein kosttillskott i olika former men det var några år sedan, minns ej namnet på dessa, tyvärr.

    #121801
    liffan wrote:
    jag vet en som varken styrketränar eller äter dåligt,men däremot så gillar han att motionsträna och den mannen har massor med småknölar,mest på underarmarna så det kan knappast ha något med livsstilen att göra.

    Jag håller med dig. Det vanligaste stället man brukar få fettknölar på är just underarmarna. Om det nu vore något annat än genetiskt hade man haft det lite varstans. Det har man iofs men oftast följer det ett slags mönster där det tillkommer två-tre större på vardera underarm och detta följs av mindre ärtliknande på köpet.

    Jag läste exempelvis information på sjukvårdsupplysningen. Bilden som demonstrerar åkomman är precis som det ser ut på mina armar, dvs fettknölar på exakt samma ställe. Måste vara något genetiskt som gör att dom sätter sig just där.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.