lumpen plugg eller jobb ?

Home Forums Repan lumpen plugg eller jobb ?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • Author
    Posts
  • #653973

    Ska snart på mönstring och är lite osäker på om jag verkligen vill gå lumpen. De andra altenativen är att istället satsa det året på att plugga eller kanske jobba, då jag just nu går en praktiskt linje på gymnasiet men är helt inställt på att plugga vidare i framtiden.

    Är det värt att göra lumpen? finns det jobb att få inom försvaret efter? Tips på någon rolig inriktning som ger ger civila meritationer osv?

    Ge era åsikter positiva som negativa ;)

    MVH Free

    #77289
    #653975

    Jag va jätte taggad på lumpen fick nästan full pott på allt och en rolig tjänst som pansarvagns förare.
    Sedan när månaderna gick blev jag mindre sugen och insåg att det inte är värt att slösa bort 1 år. (enligt mig)

    Jag tror dock att lumpen är väldigt nyttig för dom personer som behöver mogna till lite och komma iväg från mamma.

    Jag hade satsat på att jobba efter gymnasiet.

    #653977

    Jag gjorde inte lumpen, tycket inte det passade in i livet just då. Ångrar det lite idag, udda erfarenheter är bra.

    Att gå ut i arbetslivet just nu avundas jag inte någon. Har du säket jobb så visst, tänk till annars.

    Plugga är alltid bra! Men universitetet står kvar när du muckar med.

    #653979

    Muckade i december, lovar dig att du kommer inte ångra dig efter gjort lumpen. Jobba hinner man ju alltid med. Det finns jobb inom försvaret om man är sugen på det, och utlandsstyrkorna finns ju alltid

    #653980

    Jag muckade med i december, ångrar ingenting!! Det är absolut det roligaste jag gjort i mitt liv! Pansarskytte i mitt hjärta! :)

    #653981

    Tack för svaren ;)

    Det som känns jobbigt med att göra lumpen är just att det är ett helt ÅR samt att ibland känns ganska onödigt idags läget.

    Någon som vet något bra jobb inom försvaret efter att man gjort lumpen ? och hur får man dessa ? kanske till och med någon som jobbar / känner någon som jobbar där?

    Tabbe: hur gjorde du för att bara få hoppa av ? eller kan man göra det ?

    #653982

    Jag tycker du skall göra lumpen.
    Jag ångrar inte en sekund att jag gjorde min vpl, utan det är nästan så att jag dagligen längtar tillbaka

    Angående jobb i försvaret så kan du alltid söka utlandstjänst efter vpl.
    Inte det lättaste att komma in, men alltid värt att söka.
    Du kan plugga MHS (militärhögskolan) och bli officer, jobba som utbildare för framtida generationer osv.

    Visst det är ett år, men det året går förbi väääädigt fort.
    Sen att du gör en massa olika udda saker, som du aldrig någonsin kommer få göra civilt är rätt kul.

    #653984

    Är du säker på vad du ska plugga till, eller har ett bra jobb på g, då tycker jag du kan fejka tinnitus och strunta i lumpen. Annars tycker jag gott du kan göra lumpen och fundera över vad du vill under ett år. Jag gjorde inte lumpen, men i o m att jag inte gjorde något annat vettigt heller hade jag gärna gjort den såhär i efterhand.

    #653986

    Muckade i November och ångrar absolut ingenting, har erfarenheter får någon annanstans. Man fick lite insikter om sig själv dessutom.

    #653988

    ansökningarna till högskolorna va slut 15/4.

    Själv gjorde jag inte lumpen. Jobbade istället 1 år på Volvo, jobbade massor övertid, tjänade bra med pengar, köpte bil, tog mc körkort och köpte mc. Umgicks med vänner och tjejen och bara allmänt njöt av tillvaron:D. Fick bra erfarenheter och hade det skitgött.

    Så jag röstar på att jobba något år om du kan, sen sök in till nån skola och plugga vidare.

    #653990

    Kan inte säga annat än gör för guds skull inte värnplikten om du inte verkligen vill. Vad fan ska du kasta dig in i den sitsen för om du är osäker? Tänk om du tycker att det är piss, pest och senapsgas. Då får du antingen leva skit i ett år, eller avrusta och så ser det illa ut. Bättre att göra något du är mer säker på istället, om du känner att ”Fan, det här vill jag plugga” osv. så är det väl lämpligt att komma igång direkt med det direkt?

    #653992
    Marcus Syvertsen wrote:
    Kan inte säga annat än gör för guds skull inte värnplikten om du inte verkligen vill. Vad fan ska du kasta dig in i den sitsen för om du är osäker? Tänk om du tycker att det är piss, pest och senapsgas. Då får du antingen leva skit i ett år, eller avrusta och så ser det illa ut. Bättre att göra något du är mer säker på istället, om du känner att ”Fan, det här vill jag plugga” osv. så är det väl lämpligt att komma igång direkt med det direkt?

    :up:

    Free wrote:
    Tack för svaren ;)

    Det som känns jobbigt med att göra lumpen är just att det är ett helt ÅR samt att ibland känns ganska onödigt idags läget.

    Någon som vet något bra jobb inom försvaret efter att man gjort lumpen ? och hur får man dessa ? kanske till och med någon som jobbar / känner någon som jobbar där?

    Tabbe: hur gjorde du för att bara få hoppa av ? eller kan man göra det ?

    Fråga inte folk på ett forum vad du ska göra med ditt liv, för det första. Tänk igenom saken och gör det du känner för.

    Du får utveckla det här med ”onödigt”, på vilket sätt skulle det vara onödigt med lumpen? För vem? Har väl inte varit så här oroligt på flera år, inte bara en stormakt som trycker på kärnvapen, these days.

    Börja med att mönstra, det måste du göra hur som helst. Får du en plats någonstans i Sverige, vilket inte är säkert heller, tar du ställning till det då. Du lär känna folk i lumpen, säkerligen. Men det gör du säkert bakom skolbänken eller på ett nytt jobb för den delen.

    Åk på en utlandssemester i några månader, lär dig spela gitarr, bo hemma och ät kakor. Vem är jag att säga åt dig vad du ska göra?

    #653994
    Peter Fredriksson wrote:
    :up:

    Fråga inte folk på ett forum vad du ska göra med ditt liv, för det första. Tänk igenom saken och gör det du känner för.

    Du får utveckla det här med ”onödigt”, på vilket sätt skulle det vara onödigt med lumpen? För vem? Har väl inte varit så här oroligt på flera år, inte bara en stormakt som trycker på kärnvapen, these days.

    Börja med att mönstra, det måste du göra hur som helst. Får du en plats någonstans i Sverige, vilket inte är säkert heller, tar du ställning till det då. Du lär känna folk i lumpen, säkerligen. Men det gör du säkert bakom skolbänken eller på ett nytt jobb för den delen.

    Åk på en utlandssemester i några månader, lär dig spela gitarr, bo hemma och ät kakor. Vem är jag att säga åt dig vad du ska göra?

    Det går aldrig att jämnföra kamratskapen i lumpen, med t.ex skolkamrater eller på ett arbetskamrater..

    #653996

    Kan säga att jag ville inte göra lumpen när jag mönstrade. gjorde inte alls mitt bästa på mönstringen. hade min träning och ville ge gärnet på det. blev alltså tvingad att göra lumpen och jag ska säga dig att den tiden i det millitära är nog bland det roligaste jag varit med om :) plus att den kamratskapen i lumpen blir sjukt starkt och speciellt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.