Lyxversionen av mokabryggare (fattigmans espresso maskin)

Home Forums Repan Lyxversionen av mokabryggare (fattigmans espresso maskin)

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #100729
    #1073460

    Moka bryggare är en esspressomaskin i enklare och framförallt billigare version. Den första som tillverkades hette Moka express och tillverkades för första gången 1933 av Bialetti, i Italien. Läste i en bok om Design att Bialetti aldrig använder återsmält aluminium, så jag var nyfiken på att testa en. Köpte en tre koppars, eftersom detta är största storleken som min spis klarar att brygga på runt 30 sekunder. Idealet för en Esspresso är 25 sekunder. Den kostade 299 kr, så man spar en rejäl slant jämfört med att köpa en esspressomaskin. Det finns visserligen billigare Moka bryggare, men eftersom Bialetti inte använder återsmält aluminium, ville jag testa den här för att se om det var nå’n skillnad. Moka bryggaren kom i en egen kartong tryckt med firmanamnet och en del info, så redan där lyste exclusivitet. När jag öppnade kartongen märkte jag att det här var moka bryggarnas Rolls Royce. Verkligen högblank, utan minsta antydan till gjut porer. Jag har två moka bryggare innan och bägge har porer i materialet. Då var det dax att testa den. Jag malde 3 msk esspressobönor från Kahls, de vägde 15 gram och fyllde bryggaren med vatten tills jag nådde nederkanten på säkerhetsventilen, vilken säkerhetsställer att trycket aldrig blir för högt. Det blev 125 ml esspresso, vilket egentligen är 4 koppar, då idealet för en esspresso är 30 ml.
    Jag är mycket nöjd med denna, så jag kan rekommendera dig som gärna vill ha en esspressomaskin, men tycker de är för dyra en.

    [img=http://www.kaffegrossisten.se/shop/thumbnails/shop/4363/art63/h7995/9387995-origpic-649d70.jpg_0_0_100_100_132_132_100.jpg]

    #1073463

    Wow, ser riktigt najs ut! Hur gott blir egentligen kaffet? Är ingen expert alls men älskar en kopp riktigt gott kaffe.

    #1073483
    gillarbodyfit wrote:
    Wow, ser riktigt najs ut! Hur gott blir egentligen kaffet? Är ingen expert alls men uppskattar en kopp riktigt gott kaffe.

    Om man brygger på nymalda bönor, så är det bra mycket godare än bryggkaffe, men når kanske inte riktigt lika långt som en ”äkta” espresso. Kan tillägga att man kan brygga en caffe lungo med den, d.v.s. ett svagare kaffe än espresso, man tar då 1 1/4 msk kaffe till full kanna. Blir egentligen godare än full styrka, i.a.f. i mitt tycke. En annan grej som är gott att brygga är att göra en halv kopp choklad och blanda med en halvkopp cafe lungo. Skall egentligen vara mjölkskum ovanpå, men jag har ingen mjölkskummare. (än :) )

    #1073684

    Här är ett komplett kaffekit för strax över 1100kr, fast det är förhållandevis exklusiva grejer!

    OBS mokabryggaren är här 2 1/2 år, fortfarande inga porer i godset.

    [img=http://www.nyttgrepp.se/kaffeset.jpg]Aktuella priser 27/1-2016
    Det är ovannämnda mokabryggare för 369 kr
    finns på kaffegrossisten.se
    3 st Pillivuyt Europe espressokoppar á 99kr
    finns på royaldesign.se
    Samt en manuell kaffekvarn från Hario för 449 kr
    finns på humle.se

    Totalt 1065kr, sen tillkommer frakt, som jag inte kan.

    Är väldigt nöjd med alla 3. Men kaffekvarnen förtjänar att extra uppmärksammas då den dels har riktigt kvarnverk, som går att ställa i allt från espresso till kokkaffe, dels går det att montera isär kvarnverket, så man kan diska ur den (handdisk), inte dåligt för 449 kr.

    #1083706

    Uppdaterat med ny bild och priser 22/8-2015

    #1083708

    De tre N’n

    Nyrostat, Nymalt, Nybryggt.

    Nyrostat kanske du undrar lite över?

    På Humle.se finns det råkaffe att köpa, d.v.s. orostat kaffe.
    Jag köpte Brasilien Fazenda Fortaleza 500g för 89kr.
    Det visade sig vara riktigt gott.

    Man ställer in ugnen så att värmen blir 225 grader.
    Tar 1 msk råkaffe och lägger i en ugnsform.
    Ställer in i ugnen och skakar om varannan minut.
    Rostar tills bönorna fått fin svart färg, ca 13 min.
    Därefter tar man ut formen med bönorna och är det en rostfri form man använder, så kan man ställa ner den i kallt vattenbad 5 min.
    Därefter mal man bönorna, jag vrider ratten på kaffekvarnen i botten, så det tar stopp, därefter vrider jag upp den två hack. ca 1/4 dels varv.
    Sedan fyller jag mokabryggaren med färskt kall vatten ställer i tratten och häller i kaffet direkt från kvarnen. Skruvar på ovandelen på bryggaren.
    Sen sätter jag plattan på full effekt, obs måste vara stålplattor, induktion funkar inte på aluminium.
    På med mokabryggaren. När kaffet börjar rinna in i ovandelen, sänker jag värmen med 1/3 del.
    Häller upp kaffet direkt på kopparna blir två dubbla esspresso. Låter svalna en stund. Dricker och njuter.

    #1084084

    uppdaterat nya priser 27/1-16

    Samt:

    Nytt på humle.se är att det finns ca 10 olika sorters råkaffe i år 2016.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.