Mätning (armar+ben+vader) – (vrist+knä+midja)

Home Forums Repan Mätning (armar+ben+vader) – (vrist+knä+midja)

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #66156
    #469146

    Tidigare postat i allmänt om gymträning, men testar här också pågrund av ingen respons!

    Härmodagen satt jag och funderade på förhållandet mellan tjockleken på leder i benen och tjockleken på lår och vader. Har man smala leder behöver man ju inte ha lika svulna muskler för att det ska se bra ut.

    Med tanke på detta testate jag att mäta armar, lår och vader för att sedan subtrahera detta med midjan, knä och vrist. tänkte att en rolig grejj kunde vara att jämföra detta resultat med andra och se hur stort tal andra erhåller.

    Vader: 44,5 + Lår: 71,5 + Arm: 46,5 =162,5

    Midja: 92 + Knä: 43,5 + Vrist: 25 =160,5

    162,5 – 160,5 = 2

    Resultat = 2cm

    Genomförande: Vader, Lår och Armar är mätta utan pump i spänt läge. Midjan är mätt i avslappnat tillstånd strax ovanför naveln.

    Slutsats: Man kan kanske kan anta att få ett positivt resultat kan betraktas som godkänt? Nästa gång under bulkperiod ska jag försöka hålla detta mått nere då midjan är det mått som ökar mest då (knä och vrist näst intill försumbar ökning). Man kan använda det som ett mått på att midjan och bukfetet inte ökar snabbare en muskelbukarna.

    Vore kul om ni som testar skriver upp resultat för varje enskilt mått så man får lite mer siffror att jämföra med.

    mvh /John

    #469147

    Eftersom måttet på vrister och knä ändrar sig så lite så kan man förenkla formeln.

    (arm+lår+vad)/midja

    Det kommer fungera mindre bra för dom som lägger på sig en hel del späck på armar, lår och vader.

    #469148
    Ola Wallengren wrote:
    Eftersom måttet på vrister och knä ändrar sig så lite så kan man förenkla formeln.

    (arm+lår+vad)/midja

    Det kommer fungera mindre bra för dom som lägger på sig en hel del späck på armar, lår och vader.

    Ska man gemföra med sig själv så håller jag helt klart med om att denna formeln passar bättre.
    Men när man gemför personer imellan kan det vara rätt intressant att ha med knä vrist mått. Då en person med extremt smala leder kan se freakig ut med en mindre muskel massa och en person med tjocka leder kan se helt slät ut

    #469149

    Vader: 44,5 + Lår: 71,5 + Arm: 46,5 =162,5

    Midja: 90 (minskat 2 centimeter)

    162,5 / 90 = 1,8

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.