Nån här som har tempur-säng?

Home Forums Repan Nån här som har tempur-säng?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 38 total)
  • Author
    Posts
  • #924079
    gurgel wrote:
    Den är inte gjord för att användas på månen. Att de är nasa som var med och utvecklade är inget båg. vad du däremot får din information ifrån skulle vara roligt att veta.

    ikeas sängar finns de inget som är posetivt med. Allt handlar om prioriteringar. Folk slänger miljoner på bostad och köper bil för flera hundra tusen. Men nr de kommer till en av de viktigaste sakerna i livet. Dvs att må bra vill man helt plötsligt snåla.

    Tempur är inte dyra sängar. Kostar förmodligen mycket mindre än en carpe, men är i mina ögon definitivt de rätta alternativet. En nära bekant har jobbat många år på mio och hon väljer själv en tempur framför de sängarnra som finns att erbjuda. Med rabatter etc skulle de blivit biligare att ta en carpediem för henne.

    De är absolut inget fel på carpe diem sängarna. Men pratar vi pris jämförelse säng och va man får för pengarna så vågar jag hävda att tempur både håller bättre priser och är skonsamare för ryggen.

    De är tillräckligt objektiva för att få ha nasas symbol på deras sida. De gå inte att vinkla då de aldrig skulle få hända om de inte var så. Man måste nästan vara lite efter om man tror att en sådan sak skule få vinklas. Tror du inte NASA skulle haft någon som helst invändning angående en sådan sak?

    Hoppsan, du förstår inte vad jag skriver och kallar mig ”lite efter”?

    Min erfarenhet kommer från att ha jobbat med försäljning av sängar av olika märken under några års tid.
    Varför påstår du att IKEAs sängar är dåliga?

    Jag har inte sagt att det är båg att NASA varit med att ta fram materialet i Tempurmadrasser. Var ser du det? Jag säger heller inte att det är dåliga sängar. De fyller sin funktion för många, men är man utan skador och ryggproblem tror jag man kan hitta en säng som lika bra eller bättre uppfyller de behov man har.
    Tempur vill sälja sängar. Såklart. Hemsidan är PR, och PR är inte objektiv. Såklart.

    #924080

    Jag förstår mycket riktigt vad du skriver, Och håller inte med. faktorn till att man väljer en bra säng från början är för att undvika skador. Dåliga sängar ger skador. Något du som försäljare av sängar borde veta.

    Så nej, jag kan inte förstå dit resonemang att någon med en (frisk) rygg skulle välja en säng med en mindre kostnad med samma eller bättre resultat. Har man en bra rygg så ska man även se till så att den håller sig så också. Ryggen är förbrukningsvara som allt annat, tar man inte hand om den kommer den gå sönder för eller senare.

    har tanken aldrig slagit dig att de kanske rent av är i sängen många förstör
    sina ryggar?. Du spenderar 1/3 av dit liv i sängen. En säng ska man inte snåla på då de är en livsinvestering. De är nog en av de få inv som man gör som är värt sina pengar föröver sin bostad. När de kommr till sängar har ikea dålig standard.

    Standard är olika för var individ. för runt 20k så får man en säng som föröver är bra för ryggen även är mer eller mindre livslång garanti på. Ikeas lyx variant kostar runt hälften skulle jag tro om inte lite till. Du kanske vet bättre än mig här då de kanske är de sängarna du har sålt :). Ikea är bra på många sätt men när de kommer till säng så kan de inte producera i den standard jag kräver, såvida de inte byter koncept.

    Om du läser på deras sida ,så hoppas jag du förstår tanken med sängen. Den är inte till för folk som är skadade. den är gjord för alla. Tanken med sängen är att den anpassar sig efter individen oav vikt. Vilken annan säng gör en sådan sak?. De är de som gör tempur unikt idag på marknaden.

    De skadar inte att läsa lite på deras sida. Varför jag rekomenderar de så varmt är för att jag vet att de inte är enbart en massa pr bakom märket. Många läkare etc rekomenderar sina patienter dehär sängarna. En gammal kompis som spelade basket på elitnivå vart rekomenderad av sin läkare att köpa just en sånhär säng för att skona ryggen. Istället för att tro så tycker jag du ska slå en signal till en eller två spec och fråga. Jag blir otroligt förvånad om de inte håller tempur som bästa alternativ.

    såhär skall de se ut när man sover. Ska ta de en gång till så du förstår temp sängarna gör så att du oav vikt,läng ålder kön ligger som på bilden. Vanliga sängar har en tendens att med åren likna ett u. Vilket gör att ryggen även formas som ett u. Som du ser på bilden nedan ska de se ut när du sover oav om ryggen är frisk eller inte frisk. Så att de skulle finnas olika bra sängar för olika ryggar är ett skämt och de hoppas jag verkligen inte att du menar. Man kan vara olika känslig för materialet som sängen är gjord av, kanske var de så du menade ;)

    [img=http://www.tempur.se/lib/picture.aspx?pictureID=462&w=153]Att föra en argumentation samtidigt som man använder ordet tror är ingen höjdare. Men har du något att komma med så är jag jätte nyfiken. De är väldigt enkelt att spekulera och tro en massa saker. Jag tycker ämnet är intressant då jag har en bror som haft problem med sin rygg sen många år. Så lite intresserad är jag.

    Är ju dock ingen sängförsäljare så vad vet jag. Du får föröska övertyga mig att jag har fel i ämnet. Eftersom dehär även (varit,är?) dit yrke så frågar jag som en kund. Vad rekomenderar du själv?.

    /Amatören

    #924081

    wow, vilken diskution det blev ^^.

    Visst har man haft tankarna på andra sängar än tempur, dvs vanliga sängar modell bättre, lite roligare när man ska ”rulla runt i sängen” :P . Men tror min rygg skulle må bra av en tempur…

    Sängen jag har nu är inte mer än 3år gammal, och kostade då 5-6000 nånting med bäddmadrass då. Så de är ju ingen snikbillig säng, mn tydligen passar den int emig längre..=(

    Frågan e vilken man ska ha då? Ser ju helst att ja får låna hem säng av nån leverantör/butik, för som ni säger, de går inte o få en uppfattad mening av en provning i butiken..

    #924082

    Jag hade också problem att välja säng,och var inne på en tempur…
    Men fick höra från flera olika håll att dom blir väldigt varma,vilket jag INTE klarar av…(är fr Norrland ursp…):)
    Men deras kudde är fenomenal,kan jag knappt vara utan!!!
    Det blev en Lectus till slut,och jag har inte ångrat det en sekund….
    en fantastiskt skön säng
    Lycka till
    PS IKEA har bra sängar med tanke på vad dom kostar DS

    #924083
    Bäckis wrote:
    Jag hade också problem att välja säng,och var inne på en tempur…
    Men fick höra från flera olika håll att dom blir väldigt varma,vilket jag INTE klarar av…(är fr Norrland ursp…):)
    Men deras kudde är fenomenal,kan jag knappt vara utan!!!
    Det blev en Lectus till slut,och jag har inte ångrat det en sekund….
    en fantastiskt skön säng
    Lycka till
    PS IKEA har bra sängar med tanke på vad dom kostar DS

    ah skit oxå :(. har oxå problem med värmen, är de för varmt kan ja inte somna. Därav jag sover med balkongdörren öppen året runt..

    #924084

    Okej, jag ska bemöta några saker i Gurgels långa och ganska spretiga inlägg.

    Såklart jag vet hur viktig sömnen och sovställningen är. Annars hade jag inte varit en duktig försäljare. Det är inte samma sak som att jag vet svaret på vad alla människor sover bäst i. Det finns nämligen inga sådana svar, hur gärna många sängtillverkare vill få oss att tro det.

    Vad har du för stöd för att IKEAs sängar är dåliga?

    Tempur valde från början att bara sälja sina produkter genom naprapater, massörer och liknande. En mycket intelligent strategi. Man övertygar folk om att sängen är så speciell att inte vem som helst får sälja den. Varumärkesbyggande enligt standardformulär 1A.

    Tempur gör onekligen bra sängar för en del, eller kanske rent av för många. Det är inte samma sak som att det är den optimala sängen för alla. De flesta sängar finns anpassade för kroppsvikt. Det är därför de finns i olika hårdheter.

    Att argumentera om saker man inte kan utan att använda ”tror” ser jag som ett större problem. Jag vägrar uttala mig generellt om rätt och fel då sängval är så individuellt. Precis som jag skrev i mitt förra inlägg.
    Jag har inget behov av att övertyga dig. Din bror kan få hjälp av kompetenta personer när han går till en butik. Till skillnad från dig Gurgel anser jag att man måste lyssna på kundens behov och önskemål innan man i evangelistisk anda ropar Tempur! (Halleluja!).

    #924085
    mini wrote:
    Okej, jag ska bemöta några saker i Gurgels långa och ganska spretiga inlägg.

    Såklart jag vet hur viktig sömnen och sovställningen är. Annars hade jag inte varit en duktig försäljare. Det är inte samma sak som att jag vet svaret på vad alla människor sover bäst i. Det finns nämligen inga sådana svar, hur gärna många sängtillverkare vill få oss att tro det.

    Vad har du för stöd för att IKEAs sängar är dåliga?

    Tempur valde från början att bara sälja sina produkter genom naprapater, massörer och liknande. En mycket intelligent strategi. Man övertygar folk om att sängen är så speciell att inte vem som helst får sälja den. Varumärkesbyggande enligt standardformulär 1A.

    Tempur gör onekligen bra sängar för en del, eller kanske rent av för många. Det är inte samma sak som att det är den optimala sängen för alla. De flesta sängar finns anpassade för kroppsvikt. Det är därför de finns i olika hårdheter.

    Att argumentera om saker man inte kan utan att använda ”tror” ser jag som ett större problem. Jag vägrar uttala mig generellt om rätt och fel då sängval är så individuellt. Precis som jag skrev i mitt förra inlägg.
    Jag har inget behov av att övertyga dig. Din bror kan få hjälp av kompetenta personer när han går till en butik. Till skillnad från dig Gurgel anser jag att man måste lyssna på kundens behov och önskemål innan man i evangelistisk anda ropar Tempur! (Halleluja!).

    hahaha:D

    De värsta är att jag är kunden och du tydligen en försäljare. Jag föredrar dock att ta reda på saker själv istället för att lyssna på en möbelförsäljare ;) . I regel så är de inga utbildningar för att bli försäljare. Så att fråga en sängförsäljare om vad man ska välja på marknaden kan nog ge väldigt varierande svar. Tror du inte de?.

    Jo alla sängtillverkare sägar att deras sängar är bäst. Men inte alla har någon som ställer sig bakom dravlet de har tempur. punkt.

    om jag jämför en ikeasäng med en öb-madrass så är de bra, jämför jag en tempursäng/carpe diem så är en ikea säng skit. Jämför jag en tempur & carpe diem så säger jag tempur.Vill du ha en djupare förklaring?.

    Jag medger jag är ute och cyklar, kan du inte hjälpa mig på med stödhjulen. Du som kan dehär, kan inte du som jag tidigare i tråden bad dig göra. Ge mig råd om vad man ska leta lite efter?. Vad tycker du peronligen är bra?.

    Eller ska du nu hävda att de är otroligt individuellt?. Otroligt enkelt svar att ge när man inte kan något. Gör ett försök med din försäljaranda att ge mig något att gå efter när jag ska ut i djungel och leta säng. Ge mig några riktlinjer vad som i regel brukar vara bra sängar. I vilken ända man ska börja helt enkelt.

    Quote:
    Bara för att NASA utvecklade det för tyngdlösa kroppar innebär det inte att det är det optimala för oss jordlingar.
    Deras hemsida innehåller ju (förståeligt) knappast objektiv information

    Nähä och vad grundar du de på?. tydligen finns de rätt mycket speciallister där ute som hävdar en sådan sak. Men vad vet dem?. Nej den objektiva informtionen hitar man på bodys forum;) .

    I regel för att kunna övertyga någon måste veta vad man pratar om:up: .

    #924086

    Jag har en säng.. Ganska skön och dyr sådan, men min soffa från 1972 är skönare. Förklara det Gurgel och Mini! Va? Va?! Eller var kanske NASA där och nosade?!

    #924087
    gurgel wrote:
    om jag jämför en ikeasäng med en öb-madrass så är de bra, jämför jag en tempursäng/carpe diem så är en ikea säng skit. Jämför jag en tempur & carpe diem så säger jag tempur.Vill du ha en djupare förklaring?.

    Ja, jag vill ha en grundligare förklaring till varför du tycker att de är dåliga. Vad är det som är dåligt med dem och för vem är det dåligt?

    Det bästa tipset när man ska köpa säng är att prova ordentligt, och prata med de som jobbar med att sälja sängen. De sitter på mycket kunskap. I övrigt skrev jag tidigare vad jag tycker är viktigt. Du hittar det om du läser mina inlägg.

    Jag har inte gett anspråk på att sitta inne med någon objektiv sanning. Sluta hetsa upp dig nu, det är inget personligt mot dig att jag inte tycker att Tempur är det optimala för alla.

    #924088
    Voldemaahr wrote:
    Jag har en säng.. Ganska skön och dyr sådan, men min soffa från 1972 är skönare. Förklara det Gurgel och Mini! Va? Va?! Eller var kanske NASA där och nosade?!

    Omöjligt. Det är som att påstå att Sauna Belt är bättre än att löpa milen. Du är utsänd av ryssarna.

    #924089
    mini wrote:
    Omöjligt. Det är som att påstå att Sauna Belt är bättre än att löpa milen. Du är utsänd av ryssarna.

    …Men den ÄR skönare..Jag tror (vassego, en tvättäkta amatörteori;) ) att det är själva ryggen det handlar om. På soffan alltså. Jag borrar in mitt huvud ganska ofta och till slut ligger jag som en utslagen katt i ena hörnet med benen i vädret. Då är det skönt att ha en mjuk rygg på soffan..

    #924090

    Har en varm go odämpad vattensäng som man sover jävligt gott i. Tempuren tyckte jag inte alls om. Hade ett tag en fast Hilding Anders som var helt ok.

    #924091
    mini wrote:
    Ja, jag vill ha en grundligare förklaring till varför du tycker att de är dåliga. Vad är det som är dåligt med dem och för vem är det dåligt?

    Det bästa tipset när man ska köpa säng är att prova ordentligt, och prata med de som jobbar med att sälja sängen. De sitter på mycket kunskap. I övrigt skrev jag tidigare vad jag tycker är viktigt. Du hittar det om du läser mina inlägg.

    Jag har inte gett anspråk på att sitta inne med någon objektiv sanning. Sluta hetsa upp dig nu, det är inget personligt mot dig att jag inte tycker att Tempur är det optimala för alla.

    De som stör mig är att jag faktiskt la ner lite tid på att svara. Dvs bidra med något posetvit för personen som undrade. För att sedan få en minisängs försäljare på halsen som tycker man kan tro sig genom saker.

    Sen när har sängförsäljare reda på vad som är bra och inte bra?. Oav om du köper en kvalitets säng eller en biligare variant på tex jysk så kommer din försäljare säga att de är en kanonsäng. :O. De är de jag försökt säga dig…

    En försäljare kan inte vara objektiv men de kan en kund vara. Och jag annser att jag kan lite i ämnet då jag faktiskt spenderat fritid på att ta reda på vad man rekomenderar. Och ja, jag la ner mer än 5-min som du gjort när du ägnade igenom länken jag postade.

    Sist men inte minst, jag är ateist inte troende

    #924092

    jag har sovit några nätter på en tjockare tempurmadrass o det var väl bra i jämförelese med min tidigare ikea säng eftersom den gav bra avlastning för ryggen.

    Idag vaknar jag utvilad i en jensen säng med 5 zoner som avlastar olika mycket frånhuvudet när till fötterna.. och jag sover som en kung! Jag upplevde tempurmadrassen som lite hård kanske är jag inte tillräckligt tung eller nått?

    ett hett tips: Om du vädrar ur sovrummet en kall dag och samtidigt får för dig att slänga dig på din tempur säng… GÖR DET INTE! haha dom är stenhårda innan man lagt sig.

    // lägg pengar på en bra säng om man räknar på det sover man ju rätt mycket under sitt liv..

    #924093
    gurgel wrote:
    De som stör mig är att jag faktiskt la ner lite tid på att svara. Dvs bidra med något posetvit för personen som undrade. För att sedan få en minisängs försäljare på halsen som tycker man kan tro sig genom saker.

    det som stör mig är att du hävdar att IKEAs sängar är kass men vägrar att redogöra för vad du grundar detta påstående på mer än att vi ska lita på det du skriver.

    Jag är inte så säker på att dom är kass.
    När jag köpte kök så köpte jag från ett av dom dyare företagen men den säljaren sa ärligt att IKEAs kök är lika bra som deras. När det gällde just kök hade dom dock inte lika stort sortiment och då mitt kök är lite litet så var jag tvungen att kunna få exakt dom bredder jag behövde för varje del.

    Det kan ju vara så att den kvaliteten även stämmer överens på deras sängar med

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.