- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 oktober, 2011 at 16:09 #51744
Anonym anvandare
Member17 oktober, 2011 at 16:09 #125650Anonym anvandare
MemberSom den nybörjaren man är på det där med fotografering med systemkamera söker jag nu alla tips och råd som kan tänkas finnas.
För en tid sen fick jag en Canon EOS 1100D i födelsedagspresent och lyckan är total!
Har exprimenterat med slutartid, bländare och ISO åt höger och vänster och tror jag har blivit lite smartare iallafall.
Men till min stora fråga:
Finns det några speciella inställningar som passar bättre när man ska foto på byggartävlingar eller när man ska ta poseringsbilder?
Man vill ju inte släta ut det hårda jobbet som personen i fråga har lagt ner.Eller handlar det bara om övning? Och övrigt ljussättning?
Så tacksom för alla svar som kan tänkas finnas.
17 oktober, 2011 at 17:28 #125651Anonym anvandare
MemberJag skulle nog säga att det handlar om ljussättning och mycket övning. Det är bra att fota misslyckade bilder så att man på det sättet lär sig av sina misstag.
Kolla av inställningarna på bilderna i datorn (kan vara smidigare än att göra det direkt i kameran) och se vilka bilder som är bra och vilka som är dåliga och sen försöka lära sig utifrån siffrorna vad det är som skiljer dem åt.
Rent generellt handlar det också väldigt mycket om vinklar i fotografering. Bara för att en bild är knivskarp, så behöver den ju för den delen inte vara speciellt bra. Nu fotar jag inte speciellt mycket byggartävlingar(snarare nada) och inte heller posering, men jag förmodar att man även leker med vinklar här också.
Så för att återkomma till mitt andra råd – öva öva öva! :emo-thumb
17 oktober, 2011 at 20:10 #125652Anonym anvandare
MemberPå tävling får du ljuset gratis eftersom att strålkastarna redan är monterade. Sätt kameran på 3200 grader vitbalans (ungefär, samma inställning som glödlampor), ISO på typ 800 borde din kamera greja och sen bländartalet på så lågt som möjligt. Alltså helst 2,8, om du har ett objektiv som klarar det.
Annars lär det vara någonstans mellan 3,5 och 5,6 beroende på vad du har för glugg på. Slutartiden kommer att variera, men den håller sig oftast mellan 1/80-1/200 beroende på var på scenen personen står. Sätt kameran på Av-läge så slipper du skruva tiden själv.
Fotar du poseringsbilder på gymmet eller liknande så är det enkelt, ställ bara personen under en lampa eller bredvid ett stort fönster. Då blir det oftast rätt bra.
21 oktober, 2011 at 11:34 #125653Anonym anvandare
MemberTack så mycket för tipsen!
Ska göra vad jag kan för att omvandla dom i praktiken. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.