Om vattning av orkideér m.m.

Home Forums Repan Om vattning av orkideér m.m.

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #107522
    #1083795

    Jag har hållit på med phalanopsis s.k. Brudorkideér sen 2003.

    Länge doppade jag krukorna i vattenbad 5 min.
    Sen förstörde jag en del blommor, genom att bära orkideérna till & från diskbänken, så då vattna jag dem med kanna på plats i fönstret. Nu har alla plantor utom en blommat över, så nu ville jag ta upp vattenbadsvattningen igen. Läste på nätet att man bara behöver doppa i 30 sekunder. Beslöt mig därför att testa, om detta stämde.

    1:a testet gick till så här: invägning av plantan innan vattning. Vattna därefter med kanna, så pass mycket att det fyllde fatet under plantan, lät rinna av i 5 min. Vägde plantan Därefter doppa jag i 30 sekunder, lät rinna av 5 minuter, vägde, resultat vatten upptaget ökade med 12%, Sist doppa jag plantan i 4 1/2 min, lät rinna av 5 min, vägde, resultat – inget ytterligare vatten upptogs.

    Sen provade jag att väga en planta innan doppning, sedan 1/2 minuts dopp, sedan 4 1/2 minuts dopp, resultat inget ytterligare vatten upptogs, efter 1/2 minuts doppning.

    Nästa inlägg kommer jag att skriva om gödsling av orkideér

    #1083798

    LITE OM NÄRING TILL ORKIDEÉR.

    Det behöver vara orkideénäring, då orkideér växer långsamt, behöver de inte lika mycket kväve som andra växter.

    Dessutom innehåller orkideénäring vitaminer, vilket orkideér behöver.

    Det står ofta på gödseln att man skall ge var 14:e dag på sommarhalvåret och var 28:e dag på vinter halvåret, min erfarenhet är dock att det räcker med 2 till 3 givor per år. d.v.s. ca var tredje månad.

    Man skall inte ge näring när orkideérna blommar, dels behövs det inte, dels så tappar de knoppar och blommor, om man ändå gör det.

    Nästa inlägg kommer jag att ta upp blomningen mer precisist.

    #1083803

    BLOMNINGEN HOS BRUDORKIDEÉR.

    Mina Orkideér trivs i ett väster fönster, jag har bara väster fönster, så jag har inte testat något annat..
    Först kommer det en alt. två stängel/lar från ett bladveck längs ner av bladparen.
    Då bör man upphöra med näringsvattning.

    Man bör också sluta med vattenbads vattning eftersom det är lätt hänt att man bryter av stängeln av misstag, om man inte är riktigt försiktig, vattna istället med kanna så att det rinner ut lite på fatet. Vänta 5minuter och häll av vattnet från fatet alt. ytterkrukan. Detta då rötterna inte tål att stå i vatten.

    Om man är skicklig kan man sätta upp stänglarna på de pinnar man fick med plantan, när man köpte den, så om du har kvar dessa, så spara dem.
    Det går dock lika bra att låta stänglarna växa fritt.
    Då växer de i bågform och det blir också vackert, men det går inte så bra att packa orkideérna så.

    Sen när stänglarna vuxit ut kommer det knoppar.
    till slut övergår knopparna i blommor.
    Om man sköter om sin orkideé kan den blomma i 3-4 månader ibland ännu längre.
    Dock tappar de, de blommor som slagit ut först, efter ca tre månader.

    Orkideér skall stå ljust, men inte i direkt solljus, så om du har persienner, så låt dessa vara nerhissade och ställ vinkeln, så ungefär halva ljusmängden kommer in.

    Nästa gång kommer jag att ta upp, vad man bör göra när stängeln blommat över, d.v.s tappat alla blommor.

    #1083822

    Vad man gör när orkidén blommat över.

    När orkidérna blommat över, så finns det två skolor i vad man bör göra.

    1. Klipp av stängeln strax ovanför fjärde noden. (Nod är de ringar som sitter runt stängeln på jämna avstånd).

    2. Låt stängeln vara ifred och se hur långt ner den vissnar, klipp sedan av den vissna delen.

    Anledningen till att man inte skall ta bort stängeln helt och hållet, är att det hos de allra flesta phalanopsis, växer ut en stängel från den högst belägna noden, nästa blomningssäsong. (dessutom kommer det en eller två helt nya stänglar).

    Efter att man fått två säsongers blomning från samma stängel, kan man dock klippa av hela stängeln.

    Dock är det så att en del phalanopsis inte blommar om på samma stängel, men då brukar hela stängeln vissna ner ganska snabbt, efter avslutad blomning.

    Nästa inlägg kommer att handla om omplantering.

    #1083830

    OMPLANTERING AV ORKIDÉR

    http://www.wexthuset.com/odlingstips-tips-inspiration/omplantering-av-orkideer

    På denna sida finns en steg för steg anvisning med bilder. Denna har jag testat och det funkar utmärkt.

    Jag rekommenderar att man använder en djup ugnsform, att ha under plantan medan man planterar om.

    Förutom denna anvisning, vill jag tillägga att det går att korta rötterna med en vass sax, roten överlever detta, har testat, så jag vet.

    #1083896

    Hej. För två år sen halka jag på en is fläck och fick en hård smäll i knät blev ett jack i knät och massa problem efter med ont i sidan av knät och låsningar i knät. Har testat sjukgymnast men blev inge. Bättre. Och har fått mycket ont i knät. Jag undrar om nåt är sönder i knät?

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.