Prometheus

Home Forums Repan Prometheus

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #56493
    #249353

    Jaha, då har man sett hypade Prometheus. Och den var… bra. Visst var den det. Men jag blev långt ifrån så imponerad och förundrad som jag hade hoppats att jag skulle bli.

    Visuellt är filmen fantastisk. Och jag såg den i 2D ändå. En mycket snygg scenografi och väldigt bra CGI.

    Men… the plot holes… Varför begick den första Engineer i början självmord för ett sprida sitt DNA i vattnet på jorden? Det hade räckt om han hade pinkat i vattnet. Visst, det såg fräckt ut, men scener som är fräcka på bekostnad av logik sänker en science fiction film bit för bit?

    Varför bjöd Engineers över jordborna mha grottmålningar? Och på tal om grottor, någon som hört talas om en geolog som går vilse i en grotta? Och på tal om grotta, att böja sig fram för att klappa en alien life form som ser ut som en orm ned en vagina är ett agerande som hör hemma i en teen skräckis.

    Naomi gjorde bra ifrån sig. Men att göra ett kejsarsnitt och sen springa och hoppa över raviner följer knappast bra sci fi filmers rätt höga krav på logik. Visst, det såg fräckt ut, men…

    Och androider/robotar/AI har inte känslor. Det var därför som Ash och Bishop var så bra i Alien och Aliens. Fassbender var en katastrof. Ironi, gliringar och känsloyttringar.

    Att filmen ställde stora frågor var bra. Precis som 2001 Space Odessey. Gjorde inget att man inte levererade svar. Men samtliga rollfigurer (utom Naomi) var endimemsionella karikatyrer. Som det brukar vara i en dålig actionfilm.

    Nåväl, den var som sagt jäkligt snygg. Och rätt cool. Men det kunde varit en Stor Film. Som Alien. Och Bladerunner.

    #249354

    Var väl sevärd, ångrar dock att jag inte såg den i 2D istället för 3D, blir ju så mörk o eländigt med 3D och så fick man något ont i huvudet av den sortens 3D de använt, har aldrig fått det på andra 3D-filmer.

    Hon Naomi o robot-doningen var de skådespelare jag tyckte skötte sig. Geologsnubben tog ju priset på keff skådespelare.

    Känns som det behövs en film #2 för att förklara lite.

    #249355
    Carrera65 wrote:
    Och på tal om grottor, någon som hört talas om en geolog som går vilse i en grotta? Och på tal om grotta, att böja sig fram för att klappa en alien life form som ser ut som en orm ned en vagina är ett agerande som hör hemma i en teen skräckis.

    He he, håller med. Filmen är tyvärr full av Hollywood-vetenskapsmän. Några andra irritationsmoment:
    Ta av sig hjälmen och andas ”luft” efter 2 timmar på en främmande planet.
    Småsura och supa till när man inte får svar på livets gåtor efter ca 5-6 timmar på samma planet.
    Religiös vetenskapsman (Kvinna) som förkastar Darwinismen på trosgrund.
    Försöka klappa ormen, som sagt.
    mm.

    Men ändå en visuellt fläskig film som trots irritationsmomenten lägger upp bra för en 2:a

    #249356

    Lite sent att nämna det, men för sakens skull: SPOILERS nedan.

    Carrera65 wrote:
    Jaha, då har man sett hypade Prometheus. Och den var… bra. Visst var den det. Men jag blev långt ifrån så imponerad och förundrad som jag hade hoppats att jag skulle bli.

    Visuellt är filmen fantastisk. Och jag såg den i 2D ändå. En mycket snygg scenografi och väldigt bra CGI.

    Jag gillade den också, men var lite för förvirrad över vad jag precis sett
    för att det skulle vara helt okej. Och ju mer jag tänker på filmen,
    desto fler frågor dyker upp.

    Såg den f.ö. i 3D, vilket inte var en jäkla pina som det annars brukar
    vara. Men 3D är fortfarande inget jag tycker om.

    Carrera65 wrote:
    Men… the plot holes… Varför begick den första Engineer i början självmord för ett sprida sitt DNA i vattnet på jorden? Det hade räckt om han hade pinkat i vattnet. Visst, det såg fräckt ut, men scener som är fräcka på bekostnad av logik sänker en science fiction film bit för bit?

    Varför bjöd Engineers över jordborna mha grottmålningar? Och på tal om grottor, någon som hört talas om en geolog som går vilse i en grotta? Och på tal om grotta, att böja sig fram för att klappa en alien life form som ser ut som en orm ned en vagina är ett agerande som hör hemma i en teen skräckis.

    Att han tog sitt liv där i början kanske ingick i någon slags ritual.
    Frågan är varför han blev lämnad där av sina polare. Straff eller något
    han själv ville? Det är iofs aliens vi snackar om, så syftet kan vara
    precis vad som helst.

    Att han drack den där svart sörjan kanske var en förutsättning för att
    bryta ned hans DNA och ur det få början till nytt liv.

    För min del behöver inte sci-fi betyda logik så som jag ser den i
    verkliga livet. Sci-fi får gärna vända och vrida på allt möjligt, bara för
    att det just är fiction.

    De där målningarna är aning skumma. Är de en inbjudan eller eller en
    varning? Var tanken att de (engineers) skulle sitta och vänta i
    tusentals år på att människan skulle nå det stadium att de faktiskt
    hade teknologin att resa genom rymden? Och landade besättningen
    verkligen på rätt måne/planet? Varför just den månen med nedgrävda
    rymdskepp fulla med, vad som förmodas kan vara, stridsmateriel?

    Och ja, de där experterna (geologerna, forskarna) var väl inte stans
    proffsigaste människor. The best of the best borde väl skickas iväg på
    ett sånt uppdrag. En detalj jag störde mig på var varför ena killen
    hade glasögon. Borde ju vara ett hyfsat föråldrat sätt att fixa synen med.

    Ville de göra slut på människan för att det var ett dåligt experiment,
    eller vad handlade den saken om? Och vad fan sa Fassbender till
    Space Jockeyn? Slet SJ av huvudet på Fassbender för att han ”läste”
    hans tankar och insåg att det var en android?

    Carrera65 wrote:
    Naomi gjorde bra ifrån sig. Men att göra ett kejsarsnitt och sen springa och hoppa över raviner följer knappast bra sci fi filmers rätt höga krav på logik. Visst, det såg fräckt ut, men…

    Och androider/robotar/AI har inte känslor. Det var därför som Ash och Bishop var så bra i Alien och Aliens. Fassbender var en katastrof. Ironi, gliringar och känsloyttringar.

    Jag diggade Fassbenders karaktär. Såg honom mer som en avancerad
    android som kunde tolka människors sätt att vara, även om
    känsloyttringarna egentligen var fake. Bishop hade också sina stunder
    i Aliens…”not bad, for a human.” är ju ett känt citat.

    Carrera65 wrote:
    Att filmen ställde stora frågor var bra. Precis som 2001 Space Odessey. Gjorde inget att man inte levererade svar. Men samtliga rollfigurer (utom Naomi) var endimemsionella karikatyrer. Som det brukar vara i en dålig actionfilm.

    Nåväl, den var som sagt jäkligt snygg. Och rätt cool. Men det kunde varit en Stor Film. Som Alien. Och Bladerunner.

    Tror många blev besvikna över att det inte var en ny Alien-film, vilket
    Scott för länge sedan sade att det inte skulle bli. Men samtidigt är det
    en udda film, hur man än ser den. Den blir mer och mer spretig ju mer
    jag tänker på den. Tydligen är det samme manusförfattare som till
    Lost. Och det menar många är dåligt. Har inte sett Lost, så jag ska
    inte yttra mig om det.

    Men det är Scott som producerat och regisserat kalaset, så han borde
    styra upp saker och ting och vara den som till sist bestämmer hur
    filmen ska bli.

    Man kan ju även fråga sig vad filmen handlade om, egentligen? En röd
    tråd var väl i alla fall den om skapare, föräldraskap, barn, och om att
    överta tronen.

    Håller med dig om designen och effekterna, och fotot ö h t. Snygg film.

    #249357

    Jag såg filmen i 3D eftersom den visades i en sån liten salong i 2D. Den här gången gjorde det dock inte jättemycket eftersom jag inte ens tänkte på att det var 3D. :)

    Jag tyckte att filmen var ganska bra. Det är inget jag vill se om, men jag måste nog för att försöka klura ut lite saker.
    Vad hände egentligen 2000 år innan när många space jockeys dog? Var det bara några st på just den anläggningen, eller var det något större som hotade hela rasen? Vad flydde de ifrån? Alien? Varför låg några och sov i deras skepp? När David förgiftade Charlie så gjorde han det för att Charlie var beredd på att göra vad som helst för att få svar. Noomi blev därigenom gravid med en bläckfisk. Vad ger det för jävla svar? :)
    Och alla andra frågor ni redan har ställt.

    Missuppfattade jag eller tog operationsmodulen, som Noomi gjorde kejsarsnittet i, egentligen bara män? Är det inte dumt att ha en sån i en ”livbåt” som är menad för en kvinna?
    Det finns några saker som sänker filmen extra mycket. Som det där med vagina-ormen. Så skulle som sagt aldrig någon forskare agera. Och att de gick vilse. En sån simpel ändring som att om forskarna blev anfallna bakifrån av vaginan hade gjort hela filmen bättre. När trovärdigheten försvinner sådär sänks helhetsintrycket.
    Roligt även att Noomi pratade perfekt engelska när hon var ett litet barn, men när hon blev vuxen så började hon bryta på svengelska. ;)

    #249358
    faran wrote:
    Roligt även att Noomi pratade perfekt engelska när hon var ett litet barn, men när hon blev vuxen så började hon bryta på svengelska. ;)

    Den missade jag! :-)

    #249359

    Kul med lite diskussion kring filmen. Kan börja med att säga att Blade Runner är min absoluta favoritfilm, Alien serien hör också till min topplista.

    Därmed var mina förväntningar skyhöga, tyvärr. Det blev 3D för min del och faktiskt redan i öppningsscenen kände jag att det nog skulle bli ganska bra trots 3D, tyckte det var välgjort och inte för mycket tramsiga 3D effekter.

    Nåja, öppningsscenen med den fantastiska vyn över det karga landskapet fick mig att tänka på öppningsscenen i The Shining (en annan av mina absoluta favoriter) och jag rös till lite. Scenen därefter med utomjordingen var riktigt cool och träningsnörd som man är kunde man ju inte låta bli att gilla denna aliens fysik ;-)

    Det där med att han lika gärna kunde pissat i vattnet såg jag nog mer som Gettodachoppa att det var en ritual, någon slags offerrit.

    Men till själva filmen, otroligt snygg helt klart. Men filmen hade ganska många små störningsmoment. Jag tyckte inte att skådespelarna i alla roller var väl valda och jag tyckte att många karaktärer var ganska bleka och som tagna ur Alien serien fast mer bleka och intentsägande. Noomi har jag inte sett i någon film tidigare så henne visste jag inget om, helt okej prestation men inget mer. Även om detta inte var Alien/Aliens så hade man ju lite förväntningar om en ny Ripley och det var det verkligen inte.

    Däremot tyckte jag att fassbender gjorde ett bra jobb. Det framgick väll inte helt om han hade utvecklat någon form av känslor eller om det var ett slags sökande efter mänsklighet, med hans besatthet av filmen och karaktären han härmade osv.

    Scenen där Noomi får Alienfostert borttaget var lite för ologiskt även för en Scifi, jag kunde inte låta bli att småfnissa lite åt hur hon efter att ha blivit häftad hoppade ut och sprang iväg. Där kunde man gjort det lite bättre.

    Nu skulle detta inte vara en ny Alien, men vad var det då? jag blev smått förvirrad, särskilt efter extrascenen i slutet där man ju faktiskt får se en Alien (född ur Noomi) och jag tänker är detta en prequel? fast nej det går ju inte ihop med de Alienfilmerna? eller…?

    Och även om detta nu inte är en Alienfilm så är det så otroligt många referenser till just dessa filmer att det är omöjligt att inte jämföra. Och om man ska jämföra så är den största skillnaden att man inte lyckades med det mest väsentliga och det är känslan av att vara i rymden, den klaustrofobiska känslan av ren och skär panik som kryper in under huden på en. Detta saknade denna film helt, det var inte särkilt otäckt och inte så väldigt spännande överhuvudtaget.

    Nu har jag inte nördat ner mig i olika forum om hur saker och ting ligger till och hur det är tänkt att man ska tolka filmen men nej, det var faktiskt en besvikelse. Direkt efter jag sett filmen gav jag den 7/10 men nu i efterhand så har jag kommit på mer och mer svagheter i filmen så den är nog värd lite mindre än så. Dock jäkligt snygg men kunde varit så mycket bättre.

    #249360
    Gober wrote:
    Nu skulle detta inte vara en ny Alien, men vad var det då? jag blev smått förvirrad, särskilt efter extrascenen i slutet där man ju faktiskt får se en Alien (född ur Noomi) och jag tänker är detta en prequel? fast nej det går ju inte ihop med de Alienfilmerna? eller…?

    Föddes inte den ur en space jockey? För övrigt så tänkte jag också på The Shining i öppningsscenen. :up:

    #249361
    faran wrote:
    Föddes inte den ur en space jockey? För övrigt så tänkte jag också på The Shining i öppningsscenen. :up:

    Det stämmer, ”bläckfisken” som Naomi födde växte sig enorm och dödade SJ’n och efter det kom en annan varelse ur SJ’n, en alien med bananhuvud.

    #249362

    Ja ni ser ju förvirringen! Noomis snubbe blir smittad, ligger med Noomi som blir gravid, hon skär ut krypet som sedan växer till sig och blir ett enormt freak, Freaket fightas med en Space Jockey och kör bla sin påle rakt ner i gapet på Jockeyn. Därefter föds vår kära vän ur magen på denna Jockey. ;-)

    #249363

    Hej igen. Kul synpunkter, alltid kul att diskutera en film! Skriver på en IPhone så jag orkar inte citera alla bra synpunkter och kommentera. Men fastnade för en. The Shining. En fantastisk film. Tänkte också på den i inledningen när kameran svepte längs landskapet. Fick musiken till Shinibg i huvudet direkt. Och då tänkte jag på en annan sak som jag alltid funderat över. I denna scen i Shining ser man vid ett tillfälle skuggan av helikoptern som man filmar ifrån. Stanley Kubrick var en en sådan extrem perfektionist så jag har alltid undrat över varför han lät detta vara kvar. Jag pratar om DVD-utgåvan. Några idéer?

    #324664

    [/yt]-x1YuvUQFJ0[/yt]

    Funkar inte videolänken som innan?

    Provar så här:

    #1070187

    Den var bra, men inte så bra som jag hade hoppats. Jag har dock hört att blu-ray materialet ska vara bra o sevärt (syftar på extra-scenerna som för någon anledning klipptes bort).

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.