Råd/tips inför hundköp..

Home Forums Repan Råd/tips inför hundköp..

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 37 total)
  • Author
    Posts
  • #684631

    Hej allihopa.
    jag och pojken min ska köpa hund antagligen i slutet av detta året och är därför ute och kollar kennlar och letar info om olika raser. Vi har båda hundvana sen tidigare och har blivit mkt intresserade av rasen amerikansk bulldog, vet ni något om rasen, har en själv eller kanske en blogg så hör gärna av er. Rottweiler är även av intresse.

    Tacksam för svar/tips

    Mvh Tess

    #78389
    #684632

    Hej Tess! Har inget direkt vettigt att säga om raserna mer än att jag hade valt RW.
    Tidlös, stabil och underbar hund :)

    / Calle

    #684633
    Calle Sirén wrote:
    Hej Tess! Har inget direkt vettigt att säga om raserna mer än att jag hade valt RW.
    Tidlös, stabil och underbar hund :)

    / Calle

    Ja den är ju det :)
    vi får se , vi är lite tagna av den andra rasen just nu men vi har lång betänketid :)

    tips på seriösa uppfödare av dessa raser i Skåne tas varmt emot.
    och även tips på andra hundraser som är i ungefär samma storlek och som ni har god erfarenhet av.

    /Tess

    #684634

    Jag hade, precis som Calle, också valt rottweilern framför den amerikanske bulldoggen. Utan minsta tvekan.

    #684635

    visst är amerikanska bulldoggar fina! Men jag tror inte dom går o regga i skk. Annars kan jag rekommendera cane corso, underbara hundar!

    #684636
    Storfredda wrote:
    visst är amerikanska bulldoggar fina! Men jag tror inte dom går o regga i skk. Annars kan jag rekommendera cane corso, underbara hundar!

    Nej det går inte helt rätt!! , men vad det har för nackdelar mer än att du inte får ställa ut vet jag faktiskt inte, får kolla upp d..!
    cane corso?…ska kolla :)
    Tack! / Tess

    #684637

    Gällande en Rottis vs am-bulldog så är det klart 2 hårda hundar att välja emellan. Jag personligen hade nog utgått ifrån hur eran vardag ser ut och vad ni har tänkt att göra med hunden. Egna erfarenheter säger att Rottisen är stabil och stark mentalt men kräver mycket sysselsättning och en stark ledare. Utan tvekan en underbar hund om han får rätt förutsättningar med motion och mental aktivitet. Gällande bulldoggen så är det nästan samma sak som rottisen men aningen mer mentalaktivitet före motionen för att man i många fall vill dämpa energi depåerna mer på en bulldogg än vad man skulle göra med en rottis, pga av att man kan aktivera en rottis mer varddagligt än en bulldogg utan att få en lite lätt hyperaktiv hund.

    Men som sagt båda två är underbara hundaraser och det är till stor fördel att välja valp efter hur föräldrarna är till just erat syfte med vilken hund ni än väljer. Är inte helt insatt på Bulldogg uppfödningen men gällande rottweilern så kan man juh välja kennel efter syfte med hunden, utställning, lydnad eller tjänstehund etc. Beroende på vad kenneln vill få fram ur uppfödningen. Så välj hund efter starka och bra linjer med stabila föräldrar, kanske leta efter en tik som har haft en eller två kullar innan vilket hjälper mycket när det kommer till uppfostran.

    Hade själv Rottweiler innan men som tvärr lämnade mig i somras. Jag stog själv i valet om jag skulle skaffa mig en ny rottis, men det blev tillslut en Schäfer för att mycket av egenskaperna är de samma som rottweilern men Schäfern är mer följsam och inte lika självständig som en rottis. Jag valde hundras efter vad jag ansåg passade mig bättre och hur mitt liv ser ut och vad jag har för mål med hunden. Så granska gärna plus minus raserna emellan och kom fram med vilken som passar er bäst efter det kommer kennel sökandet. Lycka till:D
    Ramses

    Milo

    Mvh Eric

    #684638

    Jag håller helt klart med där, ni måste utgå ifrån hur många timmar per dag som ni har tid att lägga på hunden.

    Jag äger själv en Rottweiler som jag aktiverar mellan tre och fyra timmar per dag plus alla vanliga promenader. och så min egen träning och jobb på det så jag har att göra kan man säga. Och sen är rottis ingen nybörjarhund heller men nu hade ni ju hunderfarenhet sen tidigare.

    Men bestämmer ni er för en rottis och ni får en med ett riktigt bra psyke så har ni eran bästa vän i hunden.:)

    #684639
    Tess wrote:
    Nej det går inte helt rätt!! , men vad det har för nackdelar mer än att du inte får ställa ut vet jag faktiskt inte, får kolla upp d..!
    cane corso?…ska kolla :)
    Tack! / Tess

    Nej, det är nog egentligen enda nackdelen tror jag. Så skit i det.
    Men min cane corso är verkligen grym. Så snäll mot allt o alla, älskar barn o är smidig trots sin storlek. Nackdelen är väl att han dregglar en del…haha.

    #684640

    Jag har haft ett par rottisar. Kräver mkt tid men bäst jag någonsin haft!

    #684641

    engelsk staffordshire bullterrier
    En mycket mindre bulltarrier än Amstaff

    #684642
    jocke wrote:
    engelsk staffordshire bullterrier
    En mycket mindre bulltarrier än Amstaff

    Den var riktigt fin faktiskt!

    #684643
    jocke wrote:
    engelsk staffordshire bullterrier
    En mycket mindre bulltarrier än Amstaff

    HEHE! Dem är så jävla coola engelsk staff litet energiknippe riktigt roliga hundar rätt bra storlek också! Verkligen en stor hund i litet format.

    #684644
    Tess wrote:
    Den var riktigt fin faktiskt!

    [youtube=hCp14t1ZQDc]

    [youtube=PnGavcY0d2Y]

    [http://hem.passagen.se/mimmi.p/enstaff.htm http://hem.passagen.se/mimmi.p/enstaff.htm%5D

    [http://www.ssbtk.net/rashistoria.html http://www.ssbtk.net/rashistoria.html%5D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 37 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.