Tips/val av arbete för att orka med gymmandet – vad arbetar du med?

Home Forums Repan Tips/val av arbete för att orka med gymmandet – vad arbetar du med?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #665016

    Hej! Studenten närmar sig, har pluggat 3år till bilmekaniker och har inte en aning om vad jag vill pyssla med efter detta. Jag gillar bilar, motorer och allt sånt, men just mekandet har man hunnit tröttna på rätt skapligt, när man kommer hem från praktiken så är man i princip halvdöd, sover hur mycket som helst, men är ändå lika trött. Det är väl som med alla andra arbeten i och för sig, en del dagar är det kul och allt går bra, och andra helt tvärt om.

    Som alla vet så är det ju i dessa tider heller inte så gott om arbeten, jag har jobb som byggarbetare om jag vill, har sommarjobbat där förut, och det blir troligen så denna sommar med, grejen är dock att man blir ännu mer ”slut” av en arbetsdag på en byggarbetsplats än på en bilverkstad, bygget är roligare (säger inte att det är skitkul, för även här finns det ju bra och dåliga dagar) men med mer variation, dock längre/drygare arbetsdagar; upp kl 05, hemma kl 17, sedan hinna med ungfär 2h:s träning på det, det funkar väl ett tag, men det känns helt klart inte som att kroppen orkar med i längden.

    Jag vet inte alls vad jag vill arbeta med, dock så vet jag att jag inte vill plugga, inte just nu i alla fall (även om det kanske vore klokt) Så ett arbete med variation vore väldigt kul, lite av ett allt – i- allo arbete skulle kanske vara något? – Tidiga morgnar är inga problem.

    Ska försöka sammanfatta min fråga(or) här; Går det att hitta/ få andra jobb även om man är (blir) utbildad bilmekaniker?

    Vad jobbar du med? Tips på arbete? (öppen för alla förslag, tycker som sagt om variationsrika saker)

    Jag tror att detta skall gå att förstå i alla fall, otroligt tacksam för svar!

    Mvh

    #77532
    #665017

    Har du chansen till jobb i dessa tider så ta den för guds skull. Träningen är väl för fan sekundär i det här fallet.

    Edit: Hade inte läst i genom ditt inlägg så noga – är trött – men ovanstående gäller fortfarande.

    Jag hade helt enkelt tagit det jag fick direkt och haft det som utgångspunkt ifall jag var i dina skor. Chansen att få jobb alls just nu är liten, speciellt för en ny-studentad mekaniker som inte vill jobba med det han kan;)

    #665018

    Haha tack för det raka svaret! :) Jo men det är ju så jag tänkte lite också, nöta på i alla fall hela sommaren på bygget, bra för solbrännan om inte annat:up:

    Men det var mer sen, efter det, för det borde ju vända med all lågkonjunktur och allt vad det heter någon gång också.. :)

    #665019

    Ingen mer?..

    #665020

    Jag kör ständig helg. Börjar jobbet klockan 12:30 på fredagen opch kör sex timmar sedan kör jag 06-18 lördag söndag. Är maskinoperatör och har det väldigt fritt och bra. Ledighet är inga problem om man vill hitta på nått för den delen heller och lönen är bra. Att hoppa på en sådan grej då man inte har familjelivet ordnat blir kanske svårt, vet inte hur du har det men då du precis tagit studenten så är nig helgerna heliga.

    Mycket tid till gymmande och barn har jag annars, dessutom gott om tid till att snickra på huset. Var tveksam till en början, tyckte det lät skit rent ut sagt men har visat sig vara guld. Får ju alltid ledigt när jag behöver.

    #665021

    Tackar för svaren! Jo mest troligt är ju att jag tar byggjobbet och kör på det fram tills jul ungefär, sen blir det så tråkigt att vara ute och jobba ;) nej men som sagt, det är ont om jobb, så håller med dig, helt klart Robert!

    Hagetzu: Det där lät som något helt i min smak! Verkar ju rätt perfekt.. :) så om jag förstod det rätt så är det alltså bara helger du arbetar? Vad mer exakt gör man som maskinoperatör?

    Tackar för svaren som sagt!

    #665022

    Det är olika beroende på vilken fabrik du jobbar på, i grunden är det ett vanligt industrijobb. Sköter en maskin där jag byter verktyg och servar den så att allt går bra. Ställer om och ser till att allt flyter smidigt, det bästa är att ju mer jag producerar och ju bättre maskinen går desto lugnare för mig.
    Tycker att det är helt okej faktiskt. Lönen är ju en fördel…

    #665023

    Det finns massvis med arbeten man kan jobba med utan någon som helst utbildning. Gemensamt för dessa är att de är sinnessjukt tråkiga.

    Du kan börja jobba på ålderdomshem och torka tantstjärtar hela dagarna, du kan bli telefonförsäljare och ägna dagarna åt att vara trevlig mot folk som behandlar dig som om du vore Jordens avskum, du kan jobba på McDonalds och hälla råttgift i hamburgare hela dagarna, till exempel.

    Är du beredd att plåga dig igenom ett par veckors utbildning åtminstone, öppnas ytterligare dörrar. Det finns till exempel bartenderkurser på någon månad, och jag har för mig att dörrvaktsutbildningen är ungefär lika lång.

    För min egen del har jag jobbat en del med telefonintervjuande, samt gått en bartenderutbildning. Jag har sommarjobbat som byggjobbare några somrar. Byggjobbet har tveklöst varit roligast.

    Hade jag varit i din situation hade jag hängt kvar vid det där arbetet för glatta livet. Att ens få ett skitjobb på deltid är svårt i dagens läge. När du nu har ett helt okej heltidsjobb är det inte mycket att orda om.

    Gräset blir lätt grönare på andra sidan och jag tror liksom övriga här att du blivit lite hemmablind.

    Och angående gymmandet; om du verkligen är för trött i veckorna, så kanske det är läge att köra ett helkroppspass varje söndag, eller så? Kanske inte optimalt, men bättre än inget.

    Dessutom så varierar det väl hur tungt arbetet som byggnadsarbetare är? Åtminstone på mina sommarjobb har det växlat mellan riktigt tunga jobb där man blivit helt slut efteråt, till rena glidarjobben, som t ex att måla staket eller vattna blommor. De gångerna när arbetet blir mindre tungt kan du ju gymma på för glatta livet, menar jag!

    #665024

    Jobba i en detaljhandel med ett område du känner att du är bekant med, det är lugnt och skönt de flesta dagar, inget fysiskt krävande jobb när man väl vant sig vid att stå upp långa pass och skapligt kul. Träffar nytt folk som vill ha hjälp med nya grejer, social variation och framförallt är det rätt kul att lägga sig själv åt sidan och spela någon annan ett tag.

    Det behöver du heller ingen särskild utbildning för. :)

    #665025

    Tackar för alla svar! Maskinoperatör låter ju helt ok! :)
    Henkebenke: Kan helt hålla med där! Jo visst är det så, vissa dagar kan vara riktigt stekiga.. men det är just de där långa dagarna som tar kål på en.. och har man lite att göra så blir det nästan bara värre, i alla fall som jag tycker.

    Detaljhandel har jag faktiskt funderat lite på, typ mekonomen, meca eller liknande, jobba med det i veckorna och köra budbil på helgerna.

    Helst av allt, i nuläget så skulle jag vilja bli testförare av något slag(bilar, motorcyklar), men det kräver säkerligen hur mycket som helst av den som söker, en bortkommen 19-åring får nog inga sådana jobb direkt :p

    STORT tack för alla idébollningar! Mycket tacksam.

    #665026

    Lär dig sova och äta ordentligt.

    Och varför i allsin dar måste du styrketräna 2 h per tillfälle? Vansinne.

    #665027
    nutz wrote:
    Lär dig sova och äta ordentligt.

    Och varför i allsin dar måste du styrketräna 2 h per tillfälle? Vansinne.

    Ja jag får väl lära mig det.. sen får man lära sig jobba också :)

    Ja där tog jag i lite, var mer som ett exempel..ett vanligt pass för min del tar väl runt 1h 15 min. men med dusch osv så ligger det väl i alla fall på 1,5h. Och om jag sedan skulle dra ner på tränandet (pg.a jobb) så kanske det skulle bli ett helkroppspass i veckan (vilket inte är så troligt dock, men ändå) då skulle det ju ta bra mycket längre tid än 1h 15min.

    #665028

    Tack ReNeGaDe, det var väldigt relevant! Mycket bra svar, och jag håller med.. och det är väl ungefär så jag tänkt, nöta på på bygget tills jag vet vad jag vill.. men sen är det ju det att jag inte vet vad jag vill.
    Just nu kör jag 3split, men det är ju same same ungefär..

    Jag skulle gärna vilja ha tips på framtida arbeten och vad ni arbetar med? -Arbetsuppgifter, utbildning, lön? osv..

    Känns som jag är ganska på det klara med vad jag ska göra det kommande halvåret i alla fall så det behöver nog inte diskuteras så mycket mer :)

    #665029

    Jag klarar mig fint på en 2-split som tar ungefär 25-30 min per träningstillfälle. Och, ja, det är helt okej ökningar och jag tror inte att mycket mer träning skulle vara till någon större nytta.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.