Träningsschema Boxning/Cardio/Styrka

Home Forums Repan Träningsschema Boxning/Cardio/Styrka

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #78125
    #677713

    Hej på er!

    Jag behöver lite hjälp angående ett träningsschema. Jag hade tänkt att laborera lite nu när jag ändå går på diet, och inte bryr mig så mycket om styrkan. Tycker bara det känns som om man ”tränar igenom” passen, eftersom man aldrig lyckas göra t ex ökningar och liknande under diet.

    Så nu ber jag om lite hjälp, om att snickra ihop ett litet schema för en 115 kg tung 18 åring. Mitt mål med detta är ju att fortsätta gå ner i vikt, + kanske få lite erfarenhet runt t ex lättare boxningsträning. Jag försöker alltså inte mig på att imitera Rocky elr någon liknande profil, utan bara ”hobby-träna”.

    Jag har som sagt tillgång till ett vanligt gym.. Boxningssäck hemma + ett bekvämt stengolv.. Och flera mil att gå promenader på!

    Jag vill helst lägga själva träningarna på vardagarna.. Sen på helgerna så kan jag ju t ex köra ett sammansatt ”boxningsschema” hemma i källaren + lite promenader och liknande.

    Jag är nu enligt erfarenhet för tung för att orka springa/jogga, så det blir motionscykel och promenader fram tills det att jag är under 100 kg..

    Som sagt.. skriv så många tips ni kan! Är väldigt tacksam för er hjälp!

    #677714

    Om du har någon polare som håller på med kickboxning. Be honom visa dig uppvärmningarna samt några övningar så kan du köra där hemma på säcken.

    Jag garanterar dig T-shirten blir vatten efter en Kickboxnings pass. Mycket bra cardio plus att det är riktigt roligt.

    Mvh

    #677715

    Har varken nån kickboxande kompis elr kontakt med Hiiman längre :/

    #677716

    Är det enbart säck du har tillgång till eller har du mitsar också?

    #677717

    Endast en säck.. har ju en motionscykel + lite plats att möjligtvis köra situps och liknande..

    #677718

    Gå med i någon klubb, det är det bästa du kan göra.

    #677719

    Okey jag ska ge ett upplägg som kanske kan vara av intresse när det gäller boxningsdelen.

    Slå på en skön skiva och ta på dig boxningshandskarna. Sök upp en vägg och börja slå mot väggen (inte speciellt hårt, bara snabba slag). Kör jabb, cross typ 50 slag sen direkt ner och gör X antal armhävningar. Upp igen och slå 50 slag, sedan ner och gör X antal höga upphopp. Kör på det där tills låten är över eller tills du helt enkelt känner dig varm i kroppen.

    Skuggboxas i 3 ronder.

    Sök upp säcken och slå 100 slag, sedan vilar du en kort stund och slå 100 slag till. Snabba och inte så väldigt kraftfulla. Slå cirka 300 slag totalt. Försök se till så att slagen kommer från guard och inte från bröstkorgen.

    Sen börjar du köra lite mer teknik. Ställ dig en bit från säcken och stega in mot säcken samtidigt som du slår Jabb-Cross-kombination. Stega direkt tillbaka från utgångsläget och stega direkt in med en hård cross. Kör det här några vändor för att få in fotarbetet.

    Rör dig runt säcken och slå jabb-cross-hook. Blanda hookarna så en del är mot huvudet och en del mot kroppen.

    Avsluta passet med att ställa dig på varfri plats och börja slå från guard samtidigt som du gör höga knän. När refrängen i en låt kommer så gör du snabbt armhävningar, benböj, situps etc. Avsluta passet med 200 situps.

    Det här är ganska basicsaker och vill du satsa seriöst på boxning så sök upp en boxningsklubb. Men vill du bara ha ett fettförbrännande pass så tror jag det här passet kan vara något.

    #677720

    Stanley: Tack! Det verkar nog kunna gå fint att bränna lite med detta =) Dock så behöver jag ett mindre lexikon, för ord som; jab, cross, guard, hook..

    Förstår iaf hook, men resten är lite sådär.. Var ett tag sen man kollade på Rocky nu :)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.