väktare/vakt i norge?

Home Forums Repan väktare/vakt i norge?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #542633

    nån som har erfarenhet av att ha jobbat som det i vårat grannland?? har väktarutb. + OV-utb. läste att det tydligen är ok med svenska utb. där… nån som vet mer??

    #70533
    #542634

    Vet inte mer, men även jag är intresserad om det stämmer

    #542635

    Gjorde en insatts och googlade.
    Från vaktare.nu:
    Har kollat nu med en Norrman som jobbar som ordensvakt och även en svensk kompis som varit där och jobbat.

    Den svenska ordningsvakts utb/väktare utb rankas högt och man behöver bara ngn timmas genomgång på polisstation i Norge.

    Utrustning: Handskar och skyddsväst (inte alla som har dock)
    Får inte använda asp eller handfängsel.(förbjudet)
    Norrmännen jobbar enbart efter nödvärns principen dvs de har inga befogenheter över huvudtaget.Det innebär att de har i praktiken mindre lagstöd än en svensk väktare..
    När jag tänker efter så grep vi en Norrman i Hunnebostrand för några år sen som skulle slåss med oss, den bricka driter ja i sa han men vart rätt förvånad när han fick till svars från polisen som hämtade honom att vakterna hade polismans befogenhet och rätt av avvisa och gripa störiga personer tom bruka våld för uppgiften..

    Hoppas detta kan hjälpa till lite..
    OBS! Att Svenskar kan få jobba i Norge men ni har inga befogenheter varken att avvisa eller avlägsna någon..
    Enbart ringa polisen på störig person eller gripa enligt nödvärn om ni utsätts för misshandel eller bevittnar en..

    #542636

    Såå Norska väktare har helt enkelt exakt samma position som en vanlig människa när brott sker?

    #542637

    hittade samma info som dig Vincent, men tack ändå, o är det någon med egna erfarenheter så skriv gärna… är sugen på att prova på detta

    #542638

    Bara nyfiken, är det mycket bättre pröjs som väktare i Norge?

    #542639