väktare/vakt i norge?

Home Forums Repan väktare/vakt i norge?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #542633

    nån som har erfarenhet av att ha jobbat som det i vårat grannland?? har väktarutb. + OV-utb. läste att det tydligen är ok med svenska utb. där… nån som vet mer??

    #70533
    #542634

    Vet inte mer, men även jag är intresserad om det stämmer

    #542635

    Gjorde en insatts och googlade.
    Från vaktare.nu:
    Har kollat nu med en Norrman som jobbar som ordensvakt och även en svensk kompis som varit där och jobbat.

    Den svenska ordningsvakts utb/väktare utb rankas högt och man behöver bara ngn timmas genomgång på polisstation i Norge.

    Utrustning: Handskar och skyddsväst (inte alla som har dock)
    Får inte använda asp eller handfängsel.(förbjudet)
    Norrmännen jobbar enbart efter nödvärns principen dvs de har inga befogenheter över huvudtaget.Det innebär att de har i praktiken mindre lagstöd än en svensk väktare..
    När jag tänker efter så grep vi en Norrman i Hunnebostrand för några år sen som skulle slåss med oss, den bricka driter ja i sa han men vart rätt förvånad när han fick till svars från polisen som hämtade honom att vakterna hade polismans befogenhet och rätt av avvisa och gripa störiga personer tom bruka våld för uppgiften..

    Hoppas detta kan hjälpa till lite..
    OBS! Att Svenskar kan få jobba i Norge men ni har inga befogenheter varken att avvisa eller avlägsna någon..
    Enbart ringa polisen på störig person eller gripa enligt nödvärn om ni utsätts för misshandel eller bevittnar en..

    #542636

    Såå Norska väktare har helt enkelt exakt samma position som en vanlig människa när brott sker?

    #542637

    hittade samma info som dig Vincent, men tack ändå, o är det någon med egna erfarenheter så skriv gärna… är sugen på att prova på detta

    #542638

    Bara nyfiken, är det mycket bättre pröjs som väktare i Norge?

    #542639
    fredrik92a wrote:
    Såå Norska väktare har helt enkelt exakt samma position som en vanlig människa när brott sker?

    Precis som en väktare i Sverige.

    Det är bara ordningsvakter och skyddsvakter som har extra laga befogenheter.

    #542640
    Gustaf Lindberg wrote:
    Bara nyfiken, är det mycket bättre pröjs som väktare i Norge?

    ja det är bättre, framförallt ob + övertidsersättning, dock har jag inte hittat några siffror på det, utan det är en så länge ”obekräftade rykten”

    #542641
    fredrik92a wrote:
    Såå Norska väktare har helt enkelt exakt samma position som en vanlig människa när brott sker?

    Ja, men det gäller även Svenska väktare som Steinbach påpekar.
    Men du kanske syftar på Ordningsvakter, vilket är helt olikt väktare men som ofta blandas ihop av folk som tror det är samma yrke.
    Där är det stor skillnad mellan Sverige och Norge.
    I Sverige har ordningsvakter polisbefogenheter, det som skiljer är att ordningsvakter inte får gripas på misstanke och hålla förhör, 2 saker som polisen får.
    I Norge får man som Ordensvakt inte göra något innan ett brott skett, då har man samma rätt som envar, dvs alla. Undrar om dom jobbar så i praktiken, låter frustrerande och svårt

    #542642
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Ja, men det gäller även Svenska väktare som Steinbach påpekar.
    Men du kanske syftar på Ordningsvakter, vilket är helt olikt väktare men som ofta blandas ihop av folk som tror det är samma yrke.
    Där är det stor skillnad mellan Sverige och Norge.
    I Sverige har ordningsvakter polisbefogenheter, det som skiljer är att ordningsvakter inte får gripas på misstanke och hålla förhör, 2 saker som polisen får.
    I Norge får man som Ordensvakt inte göra något innan ett brott skett, då har man samma rätt som envar, dvs alla. Undrar om dom jobbar så i praktiken, låter frustrerande och svårt

    Varje grupp väktare/ordningsvakter jag stött på/hört om har brutit mot sina befogenheter genom både misshandel och trackasering men sedan vittnat falskt i domstol för att fria varandra, detta går till varje polis jag träffat med, och då överdriver jag inte.

    Har själv blivit indragen i ett rum när en polis tyckte jag var för kaxig, tryckte upp mig mot väggen när jag var iförd handklovar och inte kunde göra något motstånd, gav mig några raka högrar på revbenen och sen sprejjade han lite peppar-spray runt huvut på mig för i hans mening ”ville han se mig grina” (jag var 15 år vid detta laget, modig lagman detta).

    Detta medans både väktare och en annan polis tittade på, men såklart så hade dom glömt bort allt det i rättegången, dom mer en 10X10 stora blåmärkena jag hade över hela högra sidan av överkroppen hade dom ingen förklaring på, och min verkade inte hålla.
    Sen kan det vara värt att påpeka att jag friades från allt jag var åtalad för.

    Och dom 3 personerna som skall stå för lag och ordning (HAHA), kom undan fläckfritt, pricis som i 99% av alla andra fall av polis/väktar brutalitet.

    Edit; Obs att detta är inget illa menat mot dig Vincet, talar bara utifrån egen erfarenhet/mina kompisars erfarenhet.

    #542643

    Det du markerat syftar på att jag anser det vara svårt och frustrerande att jobba i arbetmiljö med alkohol utan att ha LOB och PL13 att jobba efter.
    Så du inte missuppfattar det som något annat.
    Dina erfarenheter är dina egna och dom kan jag inte ifrågasätta, men efter 10 år i detta yrke har jag aldrig sett det du beskriver. Visst har jag sett saker som inte alltid är korrekt enligt alla gällande författningar, men inget som inte kan försvaras moraliskt eller anses som skitsaker.

    Men vet av egen erfarenhet att fulla, stökiga människor kan ha en konstig syn på en händelse i efterhand. Har varit i väldigt många rättegångar. Har aldrig varit i någon där den åtalade håller sig till sanningen, utan antingen lögner eller påstår sig glömt allt pga fylla.

    Men jag har valt mitt yrke och allt som ingår i det

    #542644
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Det du markerat syftar på att jag anser det vara svårt och frustrerande att jobba i arbetmiljö med alkohol utan att ha LOB och PL13 att jobba efter.
    Så du inte missuppfattar det som något annat.
    Dina erfarenheter är dina egna och dom kan jag inte ifrågasätta, men efter 10 år i detta yrke har jag aldrig sett det du beskriver. Visst har jag sett saker som inte alltid är korrekt enligt alla gällande författningar, men inget som inte kan försvaras moraliskt eller anses som skitsaker.

    Men vet av egen erfarenhet att fulla, stökiga människor kan ha en konstig syn på en händelse i efterhand. Har varit i väldigt många rättegångar. Har aldrig varit i någon där den åtalade håller sig till sanningen, utan antingen lögner eller påstår sig glömt allt pga fylla.

    Men jag har valt mitt yrke och allt som ingår i det

    Fast tre fullvuxna karlar ska klara av en 15 åring utan att mishandla honom. Finns en hel del ordningsvakter vars beteende man kan ifrågasätta.

    #542645
    holma82 wrote:
    Fast tre fullvuxna karlar ska klara av en 15 åring utan att mishandla honom. Finns en hel del ordningsvakter vars beteende man kan ifrågasätta.

    Ja, det var därför jag skrev:”Dina erfarenheter är dina egna och dom kan jag inte ifrågasätta, men efter 10 år i detta yrke har jag aldrig sett det du beskriver.”

    För att förtydliga. Jag tror på vad han skriver eftersom jag inte kan ifrågasätta hans historia. Men efter 10 år i yrket där jag jobbat inom allt man kan jobba som ordningsvakt i större delen av mellanSverige utan att sett något liknade så ifrågasätter jag synen han har, dvs att alla grupper ordningsvakter/väktare/poliser beter sig illa.
    En sådan konspiration skulle knappast gå så obemärkt förbi

    #542646
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Ja, det var därför jag skrev:”Dina erfarenheter är dina egna och dom kan jag inte ifrågasätta, men efter 10 år i detta yrke har jag aldrig sett det du beskriver.”

    För att förtydliga. Jag tror på vad han skriver eftersom jag inte kan ifrågasätta hans historia. Men efter 10 år i yrket där jag jobbat inom allt man kan jobba som ordningsvakt i större delen av mellanSverige utan att sett något liknade så ifrågasätter jag synen han har, dvs att alla grupper ordningsvakter/väktare/poliser beter sig illa.
    En sådan konspiration skulle knappast gå så obemärkt förbi

    Det sa jag inte, jag sa att alla jag träffat/hört om har betet sig illa.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.