Världens starkaste ”850 gånger sin egen vikt”

Home Forums Repan Världens starkaste ”850 gånger sin egen vikt”

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #550693

    Det kanske inte är en skalbagge man tänker på när det gäller världens starkaste djur. Men herkulesbaggen är otroligt stark och kan utan större problem bära 850 gånger sin egen vikt. Den har dessutom ett skal som skiftar i färg, från grönt till svart beroende på luftfuktigheten. Det är just denna färgskiftning som forskare i flera år har försökt få grepp om då man tror att skalets uppbyggnad kan underlätta för tillverkningen av så kallade intelligenta material. Forskare vid University of Namur i Belgien har använt den senaste tekniken för att studera herkulesbaggens skal och har nu lyckats kartlägga hur färgskiftningen sker. När ljuset når skalets struktur blir det grönt men när vatten tränger ner i skalet blir det istället svart. Marie Rassart vid University of Namur säger:
    – Ett material likt herkulesbaggens skal kan fungera som fuktighetsmätare. Det kan till exempel användas i växthus för att kontrollera fuktighetsnivån.

    [http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=1962]

    #71030
    #550694

    Jag är avundsjuk.

    #550695

    Det hade annars varit sjysst att köra knäböj på ca 63 155 kg..

    #550696
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Det hade annars varit sjysst att köra knäböj på ca 63 155 kg..

    Förutsatt att någon hittar ett väldigt tungt ämne/material.

    #550697

    Vem fan kan inte lyfta 850 skalbaggar?

    Höhöhö:)

    #550698

    ”Tja brudar, jag kan bära 850 gånger min egen vikt. Vill ni ligga med mig?”

    #550699
    JakobMinell wrote:
    ”Tja brudar, jag kan bära 850 gånger min egen vikt. Vill ni ligga med mig?”

    …glömde jag nämna att jag är en skalbagge?

    #550700
    Tobias Borg wrote:
    Förutsatt att någon hittar ett väldigt tungt ämne/material.

    Det mesta praktiska vore då ca. 3 kubikmeter Osmium. :up:

    Jag minns att vi snackade om en teoretisk fight bland världens olika djur på fysiken på gymnasiet för ett antal år sen. För att få en ”rättvis” bild skulle man då antingen förstora eller förminska de olika djuren till varandras storlekar. Vår fysiklärare menade att den optimala kroppsstorleken för ett djur på jorden är den av en hare. Vilket också råkade vara lite av ett mellanting när vi skulle jämföra en tiger med någon insekt t.ex. Det vi kom fram till i slutet (jag minns inte de exakta uträkningsprocesserna m.m.) var att varje djur är, givetvis, bäst anpassat till sin egen storlek och dragningskraften som verkar på dem. Insekterna som vanligtvis kan lyfta vikter som är många gånger högre en deras egna kroppsvikt skulle knappt kunna stå på sina egna ben om de förstorades upp i till mänsklig storlek.

    #550701
    Tyskn wrote:
    Insekterna som vanligtvis kan lyfta vikter som är många gånger högre en deras egna kroppsvikt skulle knappt kunna stå på sina egna ben om de förstorades upp i till mänsklig storlek.

    Det där är nåt jag grubblat på sen jag var tio tamejfan. Tack för att du redde ut begreppen. Storlek vs. dragningskraft har alltså så pass viktig verkan på styrkan?

    #550702
    Tyskn wrote:
    Det mesta praktiska vore då ca. 3 kubikmeter Osmium. :up:

    Jag minns att vi snackade om en teoretisk fight bland världens olika djur på fysiken på gymnasiet för ett antal år sen. För att få en ”rättvis” bild skulle man då antingen förstora eller förminska de olika djuren till varandras storlekar. Vår fysiklärare menade att den optimala kroppsstorleken för ett djur på jorden är den av en hare. Vilket också råkade vara lite av ett mellanting när vi skulle jämföra en tiger med någon insekt t.ex. Det vi kom fram till i slutet (jag minns inte de exakta uträkningsprocesserna m.m.) var att varje djur är, givetvis, bäst anpassat till sin egen storlek och dragningskraften som verkar på dem. Insekterna som vanligtvis kan lyfta vikter som är många gånger högre en deras egna kroppsvikt skulle knappt kunna stå på sina egna ben om de förstorades upp i till mänsklig storlek.

    Rätt ! Det finns så kallas omvandlingstal (inom matematik) som ger rättvis uppfattning varför en liten insekt ser ut såå starkt ut. En myra gör en enormt arbete, lyfter mycket tungt. Jag är inte insatt heller, men jag kan föreställa mej att det handlar om gravitationen är annorlunda på insektens nivån. Tungt är tungt, imponerat att människan kan lyfta verkligen tunga vikter ! Heder åt dom !

    #550703

    Jag kunde inte låta bli att försöka räkna på det här nu.:D

    Jag kom fram till det här. Skalbaggen kan bli upp emot 17cm lång. Av dessa 17cm utgör hornen ungefär hälften. Den ska även väga runt 1 ounce, vilket motsvarar ungefär 28g. Det verkar alltså ca. 0,27N på den.

    Om vi förstorar honom till mänskliga proportioner så förändras värdena såhär:
    17cm*15 = 255cm
    Eftersom han växer tredimensionellt blir massan:
    0,028*15^3 = 94.5kg
    Då blir kraften som verkar på den: 94,5*9,8 = 926,1N

    Vi förstorade skalbaggen 15ggr men dragningskraften ökade med 3430ggr!! Alltså kommer han känna sig 229ggr tyngre än vad han gjorde i sitt vanliga tillstånd!

    …jag har för mycket fritid…:whistle:

    #550704

    Sen får man tänka på att den har grymt låg bf-procent.

    #550705
    Tyskn wrote:
    Jag kunde inte låta bli att försöka räkna på det här nu.:D

    Jag kom fram till det här. Skalbaggen kan bli upp emot 17cm lång. Av dessa 17cm utgör hornen ungefär hälften. Den ska även väga runt 1 ounce, vilket motsvarar ungefär 28g. Det verkar alltså ca. 0,27N på den.

    Om vi förstorar honom till mänskliga proportioner så förändras värdena såhär:
    17cm*15 = 255cm
    Eftersom han växer tredimensionellt blir massan:
    0,028*15^3 = 94.5kg
    Då blir kraften som verkar på den: 94,5*9,8 = 926,1N

    Vi förstorade skalbaggen 15ggr men dragningskraften ökade med 3430ggr!! Alltså kommer han känna sig 229ggr tyngre än vad han gjorde i sitt vanliga tillstånd!

    …jag har för mycket fritid…:whistle:

    Hur lågt BF hade den haft då?:what: Fan den är 255cm och väger endast 94.5kg! Haha vad gör du på fritiden egentligen?:D

    #550706
    Jockepettersen wrote:
    Hur lågt BF hade den haft då?:what: Fan den är 255cm och väger endast 94.5kg! Haha vad gör du på fritiden egentligen?:D

    Jag tror att hornen som utgör hälften av kroppslängden är förhållandevis lätta. :emo-thumb
    BF’en hade givetvis varit den samma som när den va liten. :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.