Vi som älskar stark mat

Home Forums Repan Vi som älskar stark mat

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #48195
    #117285

    Det blev en liten diskussion i Gobers dagbok om starka maträtter så jag tänkte skapa en egen tråd för att inte kladda i hans dagbok.

    En del upplever stark mat som obehaglig och jobbig. Själv älskar jag stark mat. Blir inte dålig i magen om det inte är inlagda grejer. Då jävlar :(

    Finns lite olika styrkor, sötma mm och väldigt stor variation på starka råvaror som sätter smak på maträtter. Måste inte ha det alltid och kan njuta av milda smaker med.

    En enda gång jag inte har lyckats äta upp en köpt maträtt och det var en kokosmjölks thaisoppa som jag bad matstället göra ”thaistarkt” som om de skulle göra det till sig själva. Fy faaan… Det hjälpte inte späda ut den med ris eller något. Fick lämna mer än halva…. Besegrad och med svullna läppar. Ha ha ha…

    #117286

    Jag älskar också stark mat. Helst ska man svettas och stånka när man äter; det ska vara som ett träningspass-light. Med andra ord: ös på med chilin (capsaicin är för övrigt en adrenalin/noradrenalin-agonist).

    #117287

    De två värsta rätterna jag ätit var en soppa i thailand, thailands nationalsoppa, vet inte om Tom yam kung eller Tom yam gang, gong mm är korrekt. Den var iaf röd om jag inte minns helt fel. Efter två tre skedar rann tårarna på kinderna och jag hostade mig igenom halva skålen innan jag med svett i pannan gav upp. Vet inte om det alltid är så stark eller om dom kryddat den lite extra och sedan stod ute i köket och fnissade åt den klena farang där ute ;-)

    Testade även någon fiskrätt ute på en lite ö där de anställda åt sin egen mat och jag fick testa. Det var också väldigt brutalt.

    Annars är det värsta jag själv gjort en chili med färsk jalapeno, chili och habanero i helt sjuka mängder. Den åt jag med två kusiner och det var också en svettg upplevelse. Blev lite kass i kistan men inget mot vad en av kusinerna blev som fick sjuka sig från jobb dagen efter, hehe.

    Men med detta sagt så är lagom bäst, smaklökarna ska inte bedövas och alla smaker ska träda fram. När det är överdrivit så blir det mest en rolig grej.

    #117288

    Frugan är mexican, så här hemma äter vi chili på allt.:-)
    Använder en sås från Mexico basert på gammalt maya recept..
    Det bränner bra..:D

    #117289

    Nu blev man bra sugen på allt gott. :(

    Ungersk mat är bara paprikakryddad och tomatpure i allt. Lite lagom stark. :) Åt gulashsoppa igår hos mor med lite extra paprikagojs i. Nomnom… Satt fint men gick upp 3 kg tills dagen efter. Tur det är bara första av 18 v på diet.

    #117290

    Jag åt nått galet starkt på en Indisk restaurang i London när vi var & kollade på English GP back in the day! Jag sa att jag ville ha det starkaste de hade & de blev såå lyckliga! Kocken kom till & med ut & kollade på mig! Sjukt starkt men till deras besvikelse tyckte jag ju om det!!! :)

    ZONE

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.