Viktökning av att sluta röka/snusa…?

Home Forums Repan Viktökning av att sluta röka/snusa…?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71691
    #565775

    Bakgrunden till att jag skriver det här är att folk i min närhet säger att dom ökat i vikt av att sluta med nikotinet, och eftersom dom då säger att dom inte ätit speciellt mycket mer än när dom rökte eller snusade tyckte jag det skulle vara intressant att testa.
    T.ex. har jag en polare som gick upp över 10kg efter han slutade snusa, i mitt huvud så va det för han åt så mycket mer, men finns det några andra faktorer som spelar in?
    Jag har absolut noll i vetenskaplliga kunskaper när det gäller detta, hur påverkar nikotinet kroppsvikten?

    Jag har rökt eller snusat i ca 23år, sista året har jag gjort både och, snusat ca 8 dosor i veckan & rökt ca3 paket cigg. När jag nu slutat tänkte jag samtidigt testa detta med vikten, så jag skriver in den här:

    Min vikt den senaste månaden har legat ganska stabilt på 83kg.
    Samma dag som jag slutade röka & snusa vägde jag och åt extra:
    dag1. 83kg +2000kcal
    dag2. 84kg +1500kcal
    dag3. 86kg +1000kcal
    dag4 86kg +1000kcal
    dag5 86kg -500kcal
    dag6 86kg -500kcal (idag)

    Är nikotinet vätskedrivande på något sätt, kan det vara så att när nikotonet lämnar så binder kroppen vätska bättre? Var kommar dom extra ca2.2kg ifrån? Den +energi jag stoppat i mig motsvarar ju inte ens 1kg, så vad är det som väger?

    Vete fan vad det är jag vill komma fram till, men alla hästar är inte hemma. Tror nog att alla hästar drog när jag la av med nikotinet, inte många rätt innaför pannbenet nu. Men är det någon som har någon erfarenhet eller kan förklara för min hjärna vad den vill med detta inlägg så skjut!;)

    #565776

    Niktotin ökar ämnesomsättningen, och när man slutar röka/snusa, sjunker denna. Men inte så att det förklarar en viktökning på flera kilo på några dagar.

    #565777

    Jag har själv snusat under ungefär en 3års period och försökte sluta för drygt en månad sedan, lyckades hålla mig 9dagar utan snus eller annan nikotin, sen som alltid började jag röka lite då och då så jag gick tillbaka till snus igen. Men under den tiden så åt jag förbannat mycket mer än vanligt, men någonting som fungerade bra för att få bort suget var att äta mycket frukt, mandariner, klementiner, apelsiner you name it. Så testa ät mycket frukt för att dämpa suget efter annat sött.

    Lycka till, hoppas du lyckas bättre än mig!

    #565778
    King Grub wrote:
    Niktotin ökar ämnesomsättningen, och när man slutar röka/snusa, sjunker denna. Men inte så att det förklarar en viktökning på flera kilo på några dagar.

    Jag har hört något liknande ang ämnesomsättningen, men som du skrev förklarar det inte +3kg på 3dagar.
    Det här är det närmsta en förklaring jag hittat hittills, men inte heller den föklarar min viktuppgång.

    Perifera effekter
    Nikotin har en stimulerande effekt på autonoma ganglier och perifera känselreceptorer. Denna stimulering leder till bl.a. takykardi, ökat artärtryck och minskad gastrointestinal motilitet. Effekten leder också till minskad aptit och därför väger normalt en rökare fyra kilo mindre än en icke-rökare. Detta kan vara en av orsakerna till varför personer som slutar bruka nikotin ofta går upp i vikt. (Rang et. al, 2003.)

    Kan lägga till att mitt + kcal intag bestod i chocklad & smågodis, i övrigt har jag behållt samma energi in/ut som innan jag slutade med nikotinet. Jag har också valt att dricka lika mycket vatten som innan, med andra ord inte ändrat på något annat.
    Lite nyfiken på en förklaring på denna viktuppgång, någon annan som läst, hört eller upplevt något om detta?

    #565779
    nible wrote:
    Jag har själv snusat under ungefär en 3års period och försökte sluta för drygt en månad sedan, lyckades hålla mig 9dagar utan snus eller annan nikotin, sen som alltid började jag röka lite då och då så jag gick tillbaka till snus igen. Men under den tiden så åt jag förbannat mycket mer än vanligt, men någonting som fungerade bra för att få bort suget var att äta mycket frukt, mandariner, klementiner, apelsiner you name it. Så testa ät mycket frukt för att dämpa suget efter annat sött.

    Lycka till, hoppas du lyckas bättre än mig!

    Tack för lycko önskningen:)
    Ligger nu på runt -500kcal, har inget sug efter varken mat, godis, snus eller cigg. Har ju inte gått så lång tid än, men det är härligt att slippa nikotinet.

    #565780
    predator wrote:
    Tack för lycko önskningen:)
    Ligger nu på runt -500kcal, har inget sug efter varken mat, godis, snus eller cigg. Har ju inte gått så lång tid än, men det är härligt att slippa nikotinet.

    Åh, då har du haft tur än så länge. Det kändes som det enda jag gjorde var käka under den nikotinfria tiden. Men men, det handlar lite om vilka kretsar man umgås i. Har man många kompisar/arbetskamrater som röker/snusar blir det mycket svårare att sluta själv, så var det för mig. Men skall inte skylla ifrån mig på dem nu, blir väl att ge sig in på ett nytt försök framöver när det är mindre hektisk vardag. :up:

    #565781

    Hur länge sen slutade du ?
    Vilken dag är du på nu?

    Kcalöverskottet från godis kan ju ha gjort att de extra kolhydraterna har bundit en del vätska. I så fall borde det dock släppa ganska snabbt och vikten borde vara nere på rut 83 igen.

    Edit: såg nu att da 6 var idag.
    Om det är så som jag skrev så borde du vara nere på 83kg igen ganska snart.
    Det är antagligen bara lite bunden vätska pga av det extra kolhydraterna du stopat i dig i form av godiset

    #565782
    nible wrote:
    Åh, då har du haft tur än så länge. Det kändes som det enda jag gjorde var käka under den nikotinfria tiden. Men men, det handlar lite om vilka kretsar man umgås i. Har man många kompisar/arbetskamrater som röker/snusar blir det mycket svårare att sluta själv, så var det för mig. Men skall inte skylla ifrån mig på dem nu, blir väl att ge sig in på ett nytt försök framöver när det är mindre hektisk vardag. :up:

    Jag har försökt ett gäng gånger tidigare med misslyckade resultat, försökt med det mesta utan någon framgång. Denna gång känns det helt anurlunda, som jag faktiskt har slutat och inte försöker sluta. Ända skillnaden är att jag läste en bok innan denna gång, och att jag valde att följa instruktionerna i den. Inget hokospokus, bara sunt förnuft. Ska ju inte ropa halelulia än, har ju bara gått några dagar. Men dom har varit riktigt enkla:)

    #565783
    Samir wrote:
    Hur länge sen slutade du ?
    Vilken dag är du på nu?

    Kcalöverskottet från godis kan ju ha gjort att de extra kolhydraterna har bundit en del vätska. I så fall borde det dock släppa ganska snabbt och vikten borde vara nere på rut 83 igen.

    dag1. 83kg +2000kcal
    dag2. 84kg +1500kcal
    dag3. 86kg +1000kcal
    dag4 86kg +1000kcal
    dag5 86kg -500kcal
    dag6 86kg -500kcal (idag)

    2-3kg hit eller dit spelar ju egentligen inte så stor roll, men jag blir grymt nyfiken på vad det är som händer i kroppen. Kan kanske vara som du säger med att dom extra kolhydraterna bundit vätska, då borde det ju synas på vågen snart tycker jag.

    #565784
    predator wrote:
    dag1. 83kg +2000kcal
    dag2. 84kg +1500kcal
    dag3. 86kg +1000kcal
    dag4 86kg +1000kcal
    dag5 86kg -500kcal
    dag6 86kg -500kcal (idag)

    2-3kg hit eller dit spelar ju egentligen inte så stor roll, men jag blir grymt nyfiken på vad det är som händer i kroppen. Kan kanske vara som du säger med att dom extra kolhydraterna bundit vätska, då borde det ju synas på vågen snart tycker jag.

    Hehe jag hann se detta innan du svarade och redigerade mitt tidigare inlägg men visst borde det synas på vågen snart.
    Du har visserligen legat på ett ganska stort överskott i tre dagar så räkna med några dagar innan allt vatten hinner släppa igen

    #565785

    Hej.Jag slutade röka i ett halvår…gick upp nåt otroligt i vikt! Har alltid ätit mycket godis! Började röka igen och allt + lite till av övervikten försvann! Åt precis lika under min rökfria period som jag gjorde innan! Så jag antar att nikotinet ökar min ämnesomsättning otroligt mycket!

    #565786

    Jag slutade röka för runt 8 månader sedan. Har gått upp ca 2 kg sedan dess, och det är mestadels muskler.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.