Vilken klocka har ni?

Home Forums Repan Vilken klocka har ni?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 139 total)
  • Author
    Posts
  • #518514
    Steinbach wrote:
    Några snabba bilder på mina klockor. Gissa vilka som är äkta :D

    [img=http://i338.photobucket.com/albums/n416/Steinbach82/IMG_1307.jpg][img=http://i338.photobucket.com/albums/n416/Steinbach82/IMG_1309.jpg][img=http://i338.photobucket.com/albums/n416/Steinbach82/IMG_1308.jpg]Denna har dock inte jag tagit utan togs på mitt bröllop av en fotograf.[img=http://i338.photobucket.com/albums/n416/Steinbach82/img_1126.jpg]

    Om alla är äkta så är det där en dyr samling…

    Skulle tippa på att följande är äkta:

    Dina Seiko, Suunt o Omegan…

    #518515
    rfb wrote:
    Om alla är äkta så är det där en dyr samling…

    Skulle tippa på att följande är äkta:

    Dina Seiko, Suunt o Omegan…

    Jepp, dyr samling hade det definitivt varit.

    3 Seiko, Citizen, Suunton, Invictan och Omegan är äkta.

    Övriga är det inte men inga lågkvalitativa reps om man säger så.

    #518516
    Steinbach wrote:
    Jepp, dyr samling hade det definitivt varit.

    3 Seiko, Citizen, Suunton, Invictan och Omegan är äkta.

    Övriga är det inte men inga lågkvalitativa reps om man säger så.

    Det finns ju nuförtiden en ny klass för replicas. Dock säljs de e j på nätet…

    AA, AAA och även AAAA har funnits ett tag men nu finns AAAAA. Jag har en kompis med en Seadweller AAAAA som kostade 800€. Där snackade vi om exakt kopia.

    Inte så fel gissat alltså ;)

    #518517

    Ser själv inte värdet i att ha en dyr klocka…. inte heller i ringar m.m. Visst finns det snygga klockor och fina märken men tycker inte dom är värda priset. Själv kör jag med telefonklockan :) Finns roligare saker att köpa än en klocka för pengarna

    #518518

    Eftersom jag gillar ”24”, köpte jag en sån här. En Blackhawk special ops watch, liknande den som Jack Bauer använder i serien :D

    #518519
    rfb wrote:
    Det finns ju nuförtiden en ny klass för replicas. Dock säljs de e j på nätet…

    AA, AAA och även AAAA har funnits ett tag men nu finns AAAAA. Jag har en kompis med en Seadweller AAAAA som kostade 800€. Där snackade vi om exakt kopia.

    Inte så fel gissat alltså ;)

    Är AAA bra eller? Jag blev kär i en Zenith och jag har inte en halv mille tillhands :O

    #518520
    Andreas_Bergman wrote:
    Har en Certina DS First som jag är grymt nöjd med. Denna vita modell har tydligen slutat tillverkats dock, vilket gör den än mer speciell. En bra allround-klockatill hyfsat pris.

    Har en likadan, kanonklocka som passar till allt tycker jag!

    #518521
    rfb wrote:
    Det finns ju nuförtiden en ny klass för replicas. Dock säljs de e j på nätet…

    AA, AAA och även AAAA har funnits ett tag men nu finns AAAAA. Jag har en kompis med en Seadweller AAAAA som kostade 800€. Där snackade vi om exakt kopia.

    Inte så fel gissat alltså ;)

    Det rakningssystemet är enligt mer kunniga personer inom området bara till för att oseriösa säljare ska kunna få ut mer pengar för vissa reps.

    Quote:
    Lie #2: Replica watches are graded according to quality. C (or whatever) is the lowest and AAA+++ (or whatever) is the highest.

    — Who decides what is ”C” and what is ”A”? The ”International Replica Watch Governing Board”? Pure nonsense designed, again, to get more of your dollars.

    Från ett repsforum någonstans på nätet.

    Men visst finns det reps i dom prisklasserna som är gjorda efter exakt efter orginalet, där dom har plockat isär en äkta klocka och använt som mall till kopian. Oftast är det också då endast klockar som innehåller Schweiziska urverk (påstår dom iaf) där priset kryper upp kring 800-1000usd, annars ligger priset runt 400-600usd för de bästa kopiorna. Och dom finns att få tag på på internet om man vet var man ska leta…

    #518522
    Steinbach wrote:
    Det rakningssystemet är enligt mer kunniga personer inom området bara till för att oseriösa säljare ska kunna få ut mer pengar för vissa reps.

    Från ett repsforum någonstans på nätet.

    Men visst finns det reps i dom prisklasserna som är gjorda efter exakt efter orginalet, där dom har plockat isär en äkta klocka och använt som mall till kopian. Oftast är det också då endast klockar som innehåller Schweiziska urverk (påstår dom iaf) där priset kryper upp kring 800-1000usd, annars ligger priset runt 400-600usd för de bästa kopiorna. Och dom finns att få tag på på internet om man vet var man ska leta…

    Ja, du har läst lite forum. 2 av de större sidorna drivs av ett par brorsor som härstammar från österrike. Den ena av dem är på besök i stockholm stadigt, och det här med replikor är lite mer avancerat än ditt internet-forum tjafs. Det finns ett internt brukat rankningssystem baserat på urverk, ståltyp, länkmaterial, urtavle-tillverkningsmetod, materialval i visare, vilken tålighet mot ljus lack + urtavle-material har osv osv.

    Det finns en marknad för det som på forum kallas olika klasser, japanska urverk, asiatiska och swiss quality. Ofta så får man en asiatiskt i handen trots betalade 400USD. Vanliga exempel är Panerai replikor som knappt finns tillverkade i Europa. Trots vad sidorna säger…det är lustigt att en Breitling replika kan ha superlik länk, mot originalet, och Omega replikor likaväl, men just Panerai och ett par andra märken är inte alls lika om man håller en äkta i hanedn och jämför mot.

    Det finns ett par kontakter i stockholm som säljer 800-1000€ replikor. Inga killar som annonserar på allaannonser.se direkt, men det finns en del ”höjdare” som har råd med ”äkta vara” men gärna betalar en bråkdel om det är 100% same same så länge man inte öppnar klockan och är urmakare med specialkunskaper. Jag har själv ”lånat” en Breitling Chronomat Blackbird som är en ca 800€ replika och fick intygat av en urmakare på ”fina gatan” i sthlm som äkta. Vilken? Inte Nymans eller Kaplans…

    Det finns en rangordning, men denna är förstörd av replica-branschen på nätet…vill du mveta mer…PM:A :)

    #518523
    gymmaren wrote:
    betala dyra pengar för en kopia,urverket är ju det som är kvalitet på en äkta så jag anser att det är korkat.

    Det korkade är att betala 10-20 gånger pengarna OM det är ett snarlikt urverk. Inte min åsikt…men man kan vända på allt. Ledsnade på att halvdant några år sen och köpte mig min omega och Breitling :)

    #518524

    För egen del så ser jag på det hela att kunna köpa en kopia som är väldig lik eller i stort sett indentisk orginalet utseendemässigt och riktigt bra kvalitetsmässigt som riktigt trevligt. En klocka som kan komma att hålla en livslängd om den får ordentlig service.

    Fördelen är ju också att man kan köpa flera istället för att bara kunna köpa en om man nu inte är närapå ekonomsikt oberoende.

    Det är iaf riktigt beroendeframkallande :)

    #518525

    Blev återigen sugen på köpa en klocka och kom å tänka på denna tråd. Många som hade bra koll. Har tänkt köpa en klocka för runt 3000 kanske. Tycker Armani-klockorna är oerhört eleganta. Någon som delar denna åsikt? Någon som har mer tips på snygga klockor i övrigt??

    #518526

    En Fossil, inget märkvärdigt men jag tycker den är snygg och det är praktiskt att slippa byta batteri. Fick den i julklapp av flickvännen :)

    #518527

    [img=http://www.redfingerprint.com/image/watches/CS_00/CasioAMW-703D-1AV_big.jpg]Casio fishing gear, fiskenörd trots allt

    #518528
    Havrefras wrote:
    Blev återigen sugen på köpa en klocka och kom å tänka på denna tråd. Många som hade bra koll. Har tänkt köpa en klocka för runt 3000 kanske. Tycker Armani-klockorna är oerhört eleganta. Någon som delar denna åsikt? Någon som har mer tips på snygga klockor i övrigt??

    Den här ligger under 3000:-

Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 139 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.