Att bli starkare som livsstil

Home Forums Seriösa träningsjournaler Att bli starkare som livsstil

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #50812
    #121841

    Mitt namn är Leif-Roger Fredrik Johansson. Jag är student på gymnasiet i Estetiska programmet med inriktning i bild och form. I år tar jag examen men måste bo kvar i Katrineholm för en vän studerar en termin längre våra planer är att vi ska dela en lägenhet i Södertälje och arbeta ett år innan vi vidare utbildar oss.

    Jag har prövat att vara på gymmet i området jag bor i och tycker att de har maskiner på ”motionärs nivå” och att jag inte får ut mycket av det gymmet. De saknar även ett ordentligt friviktssystem och jag vill inte betala för någoting som inte är värt det samt att jag inte är mycket av en social människa på grund av ovanhet och svår uppväxt. Det är därmed svårt för mig att vistas på offentliga platser hur som helst. Jag ska leta efter ett gym när jag flyttar och går dit endast för att träna och inget kall snack.

    Min vän Martin är endast stöd jag har familjen förstår sig inte på varför jag tränar och vad styrka innebär för mig. Jag vill bli starkast jag kan bli och varför behöver man ha en anledning än att bara vilja det? Den här träningsjournalen är till för att finna stöd och hitta motivation samt ha de verktygen som behövs för att utvecklas.

    Träningsstilsmässigt kör jag tungt och försöker att alltid köra tyngre. Jag vågar pröva på vikter jag inte klarar av än och jag ger inte upp. Psyskologisk kan jag vara negativ till att se min utveckling och uppskatta det för jag sätter höga krav på mig själv. Jag kan inte tänka mig ge upp och se hellre att jag lever med ett val än att leva med skammen att inte följt det valet till graven. Jag bryter aldrig mina löften.

    Som sagt är jag ovan med sådant som forum, bloggar och träningsjournaler där det krävs att man är social. Jag vill få erfarenhet genom att skriva här ska göra det till en vana men kan inte lova att det alltid blir dagligen. Jag blir som småning mer självsäker och gör det till ett nöje att vara på Body.se forumet.

    Följande kommer jag att skriva inlägg med detaljer på träning, tankar och hur jag mår under dagen. Saker jag tycker är nödvändigt eller intressant att ha med i ett inlägg till hopp om att någon kommenterar och ger mig rätt sorts kritik.

    #121842

    Mitt upplägg är simpelt jag tränar relativt 5-6 dagar per vecka. Delar upp och kör en stor muskelgrupp per dag bröst & triceps, ben, axlar & biceps, rygg & midja och jag brukar variera mellan övningar och lägger in vad jag känner för. Jag har inte tränat länge men lär mig mer för varje vecka. Jag tränar tills jag är trött eller helt utmattad mina träningspass brukar högst vara en och en halv timme ibland längre om jag är trött och vill bli utmattad.

    Den här helgen har jag varit förkyld och ska ta det lugnt med träningen. Har haft extra vilodag på lördagen och förflyttat träningen till idag. Ska träna efter jag kommit hem och handlat mat (lite frukter och frukost samt något kött att steka).
    Jag ska träna ryggen idag med marklyft och ska träna tills jag inte orkar mera med vila mellan var tredje set för att hålla ut tills kroppen inte klarar mera. Det blir marklyft och bara för att jag inte kör någonting mer som latezius muskelerna på grund av oerfarenhet i den delen av ryggen (Jag kan behöva tips på hur man tränar sidmusklerna i ryggen, latsdrag och sådant med skivstång eller hantlar. Ibland går det ibland inte).

    Jag börjar med uppvärmningen och kör ett par femmor tills jag kommer till de tyngre lyften och sänker ner till tvåor och när det närmar sig maxlyft så kör jag flera ettor tills jag inte klarar att lyfta vikten från golvet. Problemet här är att jag egentligen behöver köpa flera skivvikter för att kunna köra maxlyft. Därför kommer jag att köra flera repetitioner och köra tills ryggen är trött och värker av utmattning.

    Om jag känner mig pigg och så i träningspasset kanske lägger till en övning i en annan muskel eller muskelgrupp för att träna kroppen mer. Det blir alltid en muskel som inte ska användas i nästa träningspass som blir bröst & triceps. Jag kör mest som vad jag känner för och följer en regel att dela upp kroppen på de stora muskelgrupperna och försöka få ut vad jag kan av dem.

    Jag vet att det inte låter som någonting men det är därför jag vill skriva den här träningsjournalen som om allt går som det ska skrivs i många år. Konstruktiv kritik är nyckeln till utveckling om man lyssnar på den.

    Mina mål är att bygga en starkare kropp, öka muskelmassa och ha en bättre grund att stå på nästa år av träning. Jag vill bygga på mina svagheter, lära mig att anpassas och bli mycket starkare om allt går som det ska.

    Marklyft kör jag uppvärmning på 100 kilogram och går upp till lyft på 160 och 170. Mitt mål är att det lättaste jag gör ska ligga på 120 till 130 och att jag gör lyft på 200 kilogram innan årets slut. All hjälp att nå dit är tacksamt mottaget. Det blir nödvändigt för mig att köpa mer utrustning och det är vad som ibland håller mig tillbaka men jag har tålamod.

    Har en 20 kilograms 220 centimeters internationell skivstång, skivvikter 4x 25, 2x 10, 2x 5, 2x 2,5 (som ni märker är det fått med vikter och variantion, vilken jag ska ordna mer som måndarna går genom att beställa hem mer vikter).

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.