Dags att komma i form

Home Forums Seriösa träningsjournaler Dags att komma i form

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #51229
    #123566

    Då var det dags att ta tag i livet på allvar. Jimmy heter jag, har tränat styrketräning i ca. 3 år varav 1.5-2 år lite seriösare.

    Bakgrund: Tänkte slänga in lite snabb bakgrund till varför jag började träna från början överhuvudtaget. Jag var väldigt överviktigt när jag gick slutet av högstadiet samt början av gymnasiet. Sedan började jag löp träna och gå ner ganska mycket och fick en helt okej body så att säga. Men när detta senare övergick till ren styrketräning hade jag som många andra bara en sak i huvudet – Bli stark. Detta ledde så småningom till att jag återigen blev stor, men på ett annorlunda sätt. Så nu tänkte jag iaf ta tag i det och försöka gå ner, har försökt några själv men inte hittat motivationen, men har fått en nytänding. Nytt år – Nya möjligheter – Nya mål.

    Mål: Som det ser ut nu så är målet att gå ner i vikt utan att tappa allt för mycket muskler, detta ska jag göra genom att äta mycket protein, dricka mycket vatten, dra ner mycket på kolhydraterna. Tanken är att börja lite lättare för att gå ner de här första ”lätta” kilona för att sedan lägga på mig på en ren diet när jag känner att jag har kommit så långt, hur långt tid det tar kan bara tiden utvisa. Satsar inte som det ser ut nu på att tävla eller liknande utan bara kunna säga ” I did it ”. Det är mitt stora mål.

    Lite snabb fakta
    Ålder 20
    Längd – Ca 184-186cm
    Vikt – Runt 130kg

    Tränings schema

    Som det ser ut kör jag en 5 dagars split
    Måndag – Rygg
    Tisdag – Vila
    Onsdag – Axlar / Vader
    Torsdag – Armar
    Fredag – Ben ( Fram / Bak sida lår )
    Lördag – vila
    Söndag – Bröst / Mage

    Har tidigare kört 4 dagars split men då jag nyligen testade 5 dagars split så har jag tyckt att det fungerat bättre och valt att köra på det, om muskelgrupperna fortsätter att vara indelade så här vet jag inte, kan hända att jag ändrar något med tanke på att det är nytt för mig. Jag har även en förmåga att köra alldeles för långa pass, jag kommer göra det jag kan för att korta ner dem lite och köra intensivare.

    Kostillskott
    – Whey 100
    – Koffein
    – Kreatin
    – PWO

    Jag kommer köra första passet för året imorgon och kommer att försöka uppdatera så mycket jag kan med övningar reps osv. Hoppas på att hitta lika sinnade personer här på forumet att pressa varandra med.

    Kan slänga upp nån bild eller film från träning om någon skulle tycka det var intressant men det kommer så småningom isåfall.

    Jag tar hemskt gärna emot tips och egna erfarenheter av er som som varit med i gamet länge eller anser er vara kunniga. Kritik är bra så om ni ser eller anser att jag bör ändra min träning eller att jag gör helt fel så var snälla att säga det.

    Då kör vi

    #123567

    Blev lite ändring i schemat så jag flyttar fram allt en dag.

    Det innebär att det var bröst / Mage idag.

    Bänkpress
    – Warm up
    – 100×10
    – 120×7
    – 120×6
    – ( Näst intill drop set ) 80×7 ( Sakta ner, stanna nere, trycka upp. Får grymt tryck av att köra så här )
    – 80×6

    Sned bänk
    60×10
    90×7
    90×6
    90×6

    Cable Cross
    50×12
    50×12
    50×10

    Försökte hålla ett högre tempo än jag brukar göra och inte vila så mycket mellan seten vilket gjorde att jag under-presterade ganska mycket men det kändes iaf bra i musklerna efteråt.

    Mage

    – Situp’s så många jag orkade med, hade inte exakt koll på hur många det var men ett 20talx3
    – Den när man ligger på bänken å kör med benen upp och ner, helt glömt bort vad den heter. Också där max antal x3

    Tog totalt ca 55minuter att köra igenom detta.

    Direkt efter körde jag 45 cardio ( gick på rullbandet med hyffsat temp ). Var länge sedan jag svettades så mycket så kändes jävligt bra.

    #123568

    Uppdatering från dagens Rygg pass. ( Blev inga vader då jag tränade det på ben passet förra gången )

    Marklyft ( Har faktsikt inte kört detta på ett år ungefär så var skoj )
    – Uppvärmning
    – 130×10
    – 150×8
    – 150×6
    – 150×7

    Jag satsade mest på att få in tekniken, vilket jag antagligen kommer göra de närmaste veckorna på rygg passen.

    Rodd
    – 100×10
    – 100×10
    – 100×10

    Problemet med denna är att det inte finns så mycket vikter på våran last drag maskin så kan inte köra högre, det är en av anledningarna till att jag tänkte satsa mer på mark.

    Lastdrag
    – 111×8
    – 122×6
    – 111×5

    Sedan avslutade jag passet med lite ”fusk” chins, dvs chins med hjälp då jag max klarar 1 eller 2 helt själv.

    Efter passet blev det 45 min cardio ( gång )

    #123569

    Gjorde ett riktigt bra pass idag, riktigt go pump i axlarna.

    Hantellyft åt sidan

    – 12×12
    – 12×12
    – 15×10
    – 17×10 Med drop till 12×12 ( gjorde detta två gånger )

    Hantellyft framåt(?)

    – 17×10 med drop till 12×10
    – 17×10 med drop till 12×10
    – 17×10 med drop till 12×10

    Hantellyft åt sidan i maskin, en axel i target.
    – 15×15
    – 20×10
    – 20×10
    – 20×10

    Sen körde jag även traps med 90kg på varje sida
    90×10
    90×10
    90×6

    Sen avslutade jag med 45 min på bandet.

    Körde strikt som fan hela tiden och fick underbar kontakt med musklerna, riktigt bra.

    #123570

    Uppdaterar med 2 pass nu eftersom jag inte hann med att slänga in gårdagens.

    6/1 Biceps / Tricpes

    Hantelcurl
    15×10
    20×10
    20×10
    20×10

    skivstång
    – 40×10
    – 40×12
    – 50×10
    – ( Drop från 50 ) 40×8

    Koncentrerad hantelcurl
    – 20kgs x 10
    – 20kgs x 10
    – 20kgs x 8

    Avslutade med att maxa i maskin och köra 4-6 reppare, fick sjukt bra pump, körde extremt konserterat och lite vila, effektivt.

    Triceps

    Pushdowns
    – 100×10
    – 100×10
    – 100×10
    Kör detta extremt strikt då de tyvärr inte finns mer på vår sån maskin.

    Pushdowns med 1 hand i hantag

    – 50×10
    – 50×10
    – 50×10
    – 60×8
    – 35×10 med drop

    Sen har vi en ny triceps maskin på gymmet som jag inte har en aning vad den heter, men den ger kontakt så in i…

    – 70×10
    – 70×10
    – 70×8

    Avslutade med mer pushdowns för att ta ut mig själv ordentligt.

    Hade helt otroligt bra pump i armarna efter dessa passet. Antagligen för att jag lagt upp träningen annorlunda med mer reps, lättare vikter och extremt strikt, fick verkligen kontakt så att säga. Jag gör så att jag kör några veckor ”lätt” nu för att sedan gå på tungt igen.

    Dagens pass Lår

    Knäböj ( är relativt ny på den här övningen också, fick lite hjälp av David Nyström detta passet som hjälpte att träna teknik, stort creed för att han hjälpte mig. )

    – Uppvärming med 50kg
    – 110×10
    – 130×10
    – 130×10
    – 130×10
    Domma hade troligen INTE varit godkända lyft på tävling, sen fick jag lite hjälp av David då körde jag om, men jag hade redan sjuk pump så vi satsade bara på att få in teknik på låga vikter.

    Maskin för framsida lår.

    100×10
    100×10
    100×10
    75x 10 med drop

    var helt slut efter detta i benen.

    Baksida lår

    Maskin
    40×15
    40×15
    40×8

    Sen avslutade jag båda passen med att gå 45 min cardio.

    #123571

    Bröst

    Bara för att det ska bli lite roligare för er att följa läsa osv så tänkte jag slänga med lite videoklipp då och då. Så här kommer från dagens pass, som jag förövrigt blev väldigt missnöjd med, känns att man ligger kcal – ganska hårt, tungt idag. Men fick ändå sjukt bra pump :) Inte mycket vila emellan heller.

    [youtube=z0Myk4HZAvA]

    Körde även 2 drop set efter detta som jag inte filmade.

    Sen körde jag snebänk
    – 90×10
    – 90×10
    – 90×10
    – 70×8 ( med drop )

    Sedan körde jag flyers i maskin.

    – 75kg x 10
    – 75kg x 10
    – 50kg x 8

    Sen avslutade jag med att kör armhävningar, max x2. Helhet bra pass om man ska se till pump och tryck i musklerna, men vikterna blev lite dåliga som sagt. Men vafan, jag ska inte bli styrkelyftare så spelar ingen större roll med några kilo hit å dit. Satsar bara på att komma i form, sen får man se vad man vill satsa på.

    Va mycket folk som gick på banden så åkte hem i 2 timmar för att sedan komma tebax för att köra mage och 45 cardio.

    #123572

    Ska bli riktigt kul att se hur din deff kommer sluta! Jag deffar just nu med, men är inte lika muskulös som dig, så jag tycker du har ett skitbra utgångsläge :)! Bara fortsätta att skulptera bort fettet :D

    #123573
    kuulan wrote:
    Ska bli riktigt kul att se hur din deff kommer sluta! Jag deffar just nu med, men är inte lika muskulös som dig, så jag tycker du har ett skitbra utgångsläge :)! Bara fortsätta att skulptera bort fettet :D

    Tja. Kollade in din lite också det verkar gå bra för dig med, Kör hårt !

    #123574

    Rygg 10/1

    Ojoj idag var det bokstavligt tala fullt på gymmet helt sjukt vad mycket nytt folk som kommit nu efter nyår, kunde knappt köra överhuvudtaget. Aja, det blev ett litet pass iaf.

    Lasdrag
    – 70×10
    – 112×10
    – 112×10
    – 112×10

    Chins med hjälp
    x10
    x10
    x7

    Rodd
    100×10
    100×10 med drop till 70
    100×10 med drop till 70

    Maskin, drar vikterna bakåt ungefär som med hanteroll.
    65×10
    65×10
    65×10
    40×10
    40×10

    sen avslutades passet med 45 min cardio som vanligt

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.