En nybörjares schema. BEHÖVER DIG!

Home Forums Seriösa träningsjournaler En nybörjares schema. BEHÖVER DIG!

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #51101
    #123007

    Har ju börjat gymma för första gången i mitt liv. Har alltid hållit på med sporter och lattjat med polarna men inte gymmat regelbundet. Har nu gymmat i ca 3 månader. Gått upp 7kg.

    OTROLIGT TACKSAM OM DU KUNDE TA DIG TID ATT LÄSA IGENOM. GE MIG TIPS OCH KRITIK. JAG ÄR NYBÖRJARE SÅ VAR INTE ALLTFÖR NEDLÅTANDE!

    Basfakta:
    Vikt: 75kg
    Längd: 183
    Bänkpress: 54kg 😮
    Squat: 80kg

    Kör detta på rullande schema. Vilar var fjärde eller sjunde dag beroende på hur jag känner mig.

    Schema:

    Dag 1: bröstmuskler och armar.
    Bröst: bench press och incline dumbell press
    Triceps: dips och push downs
    Biceps: barbell curl
    stretch ca 5 min

    Dag 2: ben och mage
    Ben: squats, leg press, stiff legged dead lift
    Vader: calf rise
    stretch ca 5 min
    Mage:
    sit ups på en Decline Bench 4×20 ganska hög lutning
    plankan 3×90 sekunder (ökar ständigt)
    ”sid planka” (En arm mot golvet och en fot. Sidan av buken parallel med golvet) 2×80 sekunder på varje sida (ökar ständigt)
    sit ups i maskin typ kabla crunches fast med en stång framför mig istället för att dra kablar. 3×20
    stretch ca 5 min

    Dag 3: rygg och axlar + cardio
    Rygg: seated rows och lat pulldowns
    Axlar: standing dumbell press och reverse fly
    Springer 4 km
    stretch ca 5 min

    4 set per övning
    1 set med extremt lite vikt för att mjuka upp musklerna.
    2 set med lagom mycket
    3 set med max
    4 set med max

    Vanlig dag:
    7:00 Alarmet ringer
    7:20 Frukost: Exempelvis 2 mackor. Mjölk. Grekisk yogurt.
    12:00 Lunch: Exempelvis 2 mackor, morötter, vindruvor, energiebar, äpple, nötter.
    15:00 Mellanmål: Exempelvis stor skål med mjölk och flingor, grekisk yoghurt.
    16:00 Träning. Efter träning tar jag en proteinshake på 45g protein. 100% ”whey-protein”
    18:30 Middag. Äter så mycket jag bara kan. Stor variation med riktigt god mat som min kära mor lagar.
    22:00 kvällsmål: Havregrynsgröt. 2 dl havregryn. 3 ägg. Med mjölk och kanel.
    23:00 Läggdags

    Kan även tillägga att jag har gym i skolan varje dag med 25 min cardio genom diverse program.

    Har alltid varit spinkig. Har synliga magrutor även om de inte putar ut jätte mycket.

    
Så vad tycker du. Är det helt uppåt helvete dåligt eller funkar det. Tips, vad skall jag tänka på. Mer protein? Mer mat? Dåligt schema?
    Otroligt tacksam för tips och kritik. Kommer läsa allt ni har att säga med stort intresse :pop:

    Tack på förhand
    Fredrik

    #123008

    tycker det ser ut som ett helt okej upplägg,kanske skulle slängt in en vilodag där efter 2 eller 3 passet,även bytt in 2st riktiga basövningar för ryggen förslagsvis marklyft och chins el stångrodd..kosten ser i mina ögon komplett ut,kanske slänga in ytterligare en prottedrink..lycka till vettja

    #123009

    Kan helt säkert fungera, men någon mer vilodag skulle jag lagt in.
    Det viktigaste är att hålla koll på din progression så du alltid siktar efter att öka i styrka. Lättast är att hålla koll på ökningar i basövningar (bänk, böj, mark, chins, M.pressar) då resterande övningar brukar öka hand i hand me dessa.

    Och, känner du att inget händer (inge stykeökning/ingen viktökning), då äter du för lite helt enkelt.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.