Ordinär fysik söker styrka för livslång relation

Home Forums Seriösa träningsjournaler Ordinär fysik söker styrka för livslång relation

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #51519
    #124720

    Efter mycket sneglande på forumet och således även i denna del så bestämde jag mig till sist för att starta en journal som så många andra.

    Som titeln antyder så anser jag mig vara högst ordinär vad gäller min fysik. Jag är 174 ståtliga cm och väger i dagsläget 76 kg med en hyffsad fettprocent inbakat i dessa kilon. Jag är även 26 år och jävligt glad i all mat (vilket förklarar min onödiga fettprocent)

    Styrketräning ligger i familjen och både äldre och yngre bröder ligger många år före mig i träningserfarenhet. Jag har haft flera gymkort sedan jag flyttade till Malmö 2005 och min träning har fram tills för cirka 1,5 år sedan haft väldigt lite struktur. Jag minns inte när det hände, men för ett tag sedan exploderade mitt intresse för styrketräningen och istället för att tvinga mig själv att försöka förstå träning, kost etc så blev jag någonstans obönhörligen beroende.

    I sittande stund anser jag att jag har bra koll på hur och vad jag ska träna för att uppnå mitt främsta mål med träningen, nämligen styrka med stort S.

    När jag började på Träningsvärket i Malmö för cirka ett och ett halvt år sedan hade jag en ordentlig släng av ”fuckarounditis” för att dra en referens till Marktin Berkhans artikel som publicerats här på forumet.

    Idag är mitt schema som ni ska få se, aningen avskalat och har, efter otaliga schemamodifieringar, gett mig en känsla av helhet.

    Min styrkestatus för bänk, böj och mark när jag började för 1,5 år sedan är svårt att redogöra för då jag faktiskt bara vågade köra bänk. Därför skriver jag för mitt utgångsläge i de tre övningarna efter när jag började köra dem.

    – Bänk(1,5 år sedan): 50 kg första gången
    – Böj(ca 7 mån sedan): 60 kg x 8 i smith första gången
    – Marklyft(ca 2 mån sedan på seriös basis): 100 kg x 2 första gången

    Idag är min styrkestatus:

    – Bänk(11/10): 90 kg x 1
    – Böj(11/10) 110 kg x 1
    – Marklyft(9/10) 115 kg x 1

    Mitt långsiktiga mål är som bloggen antyder att känna mig stark. Jag tänker dock inte köra på som en idiot utan jag ska så långt det går att försöka motverka onödiga skador och onödiga övningar.

    Jag gillar minimalism i min träning och i dagens läge älskar jag min basövningar mer än jag någonsin trodde att jag skulle göra.

    För att få en ytterligare inblick så ser mitt schema ut som följer:

    Bänk/Böj-dag

    Uppvärmning
    Rot.cuff
    Vadpress
    Bencurl

    Övn.
    Bänkpress
    Knäböj

    Benspark
    Rev-fly

    Mark/Rygg-dag

    Upp.v.
    Mage
    Hypersträck

    Övn.
    Marklyft
    Stångrodd
    Pull-ups

    Axel/Arm-dag

    Upp.v.
    Rot.cuff

    Övn.
    Axelpress
    Chins
    Bi-curl
    Tri-press
    Side-lats

    Det ser lite långrandigt ut nu när jag läser det, men jag ska söka hålla mina träningsuppdateringar kortare.

    Adios for now.

    #124721

    Ingen träning sedan i tisdags 11/10 på grund av packning/flyttstädning/flyttångest etc. Inte en bra ursäkt för att inte träna i min värld tyvärr :)

    I och med flytt byter jag gym. Nu hamnar jag på Musclezone på Värnhemstorget, och mitt första pass där lär nog bli Mark/Rygg-pass.

    Jag återkommer.

    På återseende.

    #124722

    Välkommen! Tror mycket på Berkhans grundteorier, men jag förstår faktiskt inte varför alla (relativa) nybörjare spontant alltid börjar med att dela upp de olika kroppsdelarna på olika dagar? Varför inte bara fokusera på de basövningar du gillar och köra dessa så ofta du kan, eller – rättare sagt – så ofta som DIN kropp förmår?

    #124723
    DonTom wrote:
    Välkommen! Tror mycket på Berkhans grundteorier, men jag förstår faktiskt inte varför alla (relativa) nybörjare spontant alltid börjar med att dela upp de olika kroppsdelarna på olika dagar? Varför inte bara fokusera på de basövningar du gillar och köra dessa så ofta du kan, eller – rättare sagt – så ofta som DIN kropp förmår?

    Tack. Det är inte så att jag inte har velat köra som du beskriver, men den uppdelningen jag kör är så pass mycket jag förmår att fokusera på få basövningar som jag gillar. Jag gillar att dela upp och fokusera kring ett-två tunga moment per pass. Jag tränar fortfarande 4-5 dagar i veckan, så mina tre pass ger mig ändå chans att träna varje basövning lite mer om jag orkar.

    #124724

    Efter en tidig promenad med sambon på en timme så hade jag gymmet som nästa mål.

    Bröst(utan triceps) stod på schemat idag och passetsåg ut som följer:

    – Plan Bänkpress:
    1:a setet- 80 kg x 6
    2:a setet- 80 kg x 5
    3:e setet- 80 kg x 4
    4:e setet- 70 kg x 8
    5:e setet- 70 kg x 6

    – Incline Hantelpress:
    1:a setet- 27,5 kg x 8
    2:a setet- 27,5 kg x 7
    3:e setet- 27,5 kg x 5(om jag når 5 reps innan 4 set avslutar jag i regel övningen)

    – Hantelflies
    1:a setet- 15 kg x 10
    2:a setet- 15 kg x 8
    3:e setet- 15 kg x 7

    – Kompletterande övning: Baksida axlar i maskin:
    3 set x 10 reps på 52 kg(lättarbetad maskin)

    #124725

    Gårdagens pass var: Armar.

    Jag har inte tränat armar separat på flera månader och därför var ju passet extra roligt!
    Orken var där och jag klämde på med fler övningar än vanligt.

    Passet såg ut så här:

    Stångcurl á 35 kg
    1:a setet- 8 reps
    2:a setet- 8 reps
    3:e setet- 6 reps
    4:e setet- 5 reps

    Liggande tricepspress á 35 kg

    1:a setet- 9 reps
    2:a setet- 8 reps
    3:e setet- 7 reps
    4:e setet- 7 reps

    Cross-body-hammer-curls á 15 kg styck

    1:a setet- 8 reps
    2:a setet- 7 reps
    3:e setet- 6 reps
    4:e setet- 6 reps
    (Som vanligt är biceps helt slut efter föregående första övning varpå det låga antalet reps)

    Scottcurl i maskin á (Maskinen var så oldschool att det svarta viktmagasinet inte visade vikt på skivorna)

    1:a setet- 12 reps
    2:a setet- 10 reps
    3:e setet- 10 reps

    Smalbänk á 60 kg

    1:a setet- 8 reps
    2:a setet- 8 reps
    3:e setet- 8 reps

    Sittande tricepspress i maskin á 40 kg

    1:a setet- 12 reps
    2:a setet- 12 reps
    3:e setet- 12 reps

    Idag är främst triceps riktigt demolerad. I utsträckt läge stramar i stort sett alla triceps tre huvuden. Jag måste ha gjort ett bra jobb med andra ord.

    #124726

    Det är långt mellan inläggen. Förklaringen till det ligger i att jag för tillfället har dålig motivation för att följa mina vanliga pass till punkt och pricka. Roten till det beror på att jag de senaste veckorna varit trött, passen har varit utmattande efter några få övningar och tillvaron är allmänt rörig.

    Jag har bestämt mig för att ligga lågt med lågreps på basövningarna ett tag och satsa mer på cardio. Tills orken kommer tillbaka.Så här såg dagens morgonpass ut:

    – 10 minuters uppvärmning på cykel

    – Bänkpress(Incline), 60 kg
    1:a setet = 10 reps
    2:a setet = 10 reps
    3:e setet = 9 reps
    4:e setet = 11 reps

    – Baksida axlar i pec.deck, 25 kg
    1:a setet = 10 reps
    2:a setet = 10 reps
    3:e setet = 9 reps

    – Vader i maskin med viktmagasin, 50 kg
    1:a setet(ett ben i taget) = 10 reps/ben därefter 10 reps på båda
    2:a setet(ett ben i taget) = 10 reps/ben därefter 10 reps på båda
    3:e setet(ett ben i taget) = 10 reps/ben därefter 10 reps på båda
    4:e setet(ett ben i taget) = 10 reps/ben därefter 10 reps på båda

    – Sidolyft i kabel(bakom kroppen), 30 kg
    1:a setet = 8 reps
    2:a setet = 8 reps
    3:e setet = 10 reps

    Fram till kl 9.45 har måltiderna bestått av:
    – 6.30 Kaffe och havregryn i vatten + proteindrink Whey FX
    – 9.20 1 burk tonfiks och en clementin

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.