Axel/bröst skada

Home Forums Skador och rehabilitering Axel/bröst skada

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #78541
    #689455

    Tjeeena! Jag postade ett inlägg för länge sen om axel skada. Jag tränade för tungt å sträckte troligtvis nått muskelfäste eller nått. Från börjar gjorde de ont när jag gjorde olika rörelser och efter ca 7 veckor så började smärtan mer bli diffus ömmande värk i musklen. Denna ömmande värken går till och från hela tiden och ibland kan jag vara helt öm över bröstet, känns ungefär som träningsvärk, jag har i två omgångar testat ibumetin på tub och varit hos läkar två gånger. första gången trodde jag att det höll på att bli bättre, andra gången fick jag några tabletter som hade någon anit-inflamatorisk egenskap i sig att käka. Jag har käkat dom i 10 dagar nu utan resultat.
    Jag har även varit hos sjukgymnast och fick rådet att träna bröst och axlar väldigt lätt med 30-40 reptioner.
    men efter några veckor med sån träning tyckte jag de blev mycket sämre och vid något tillfälle känndes de hel konstigt att ens lyfta en bok. så jag har nu varit helt tränings fri från överkroppen i snart 3 veckor.

    Nån som vet hur man får det att läka? är det bra att träna fast man har nån muskelinflammation? tycker de har gått sjukt lång tid :/ snart 4 månader sen jag skadade mig,. skulle varit shysst om nån velat hjälpa mig.

    #689457

    Hej! Jag har haft ungefär samma problem med axeln och det har och är sjukt drygt. Att bara vila bort skadan går inte! Att tiden skulle läka alla sår funkar inte heller i detta fallet.. det är vad jag själv har upplevt iaf. Numer mår axeln mycket bättre, jag tränar dock inte på gym längre men den där frustrerande diffusa värken som går från axeln ner i armen har åtminstone försvunnit. För att det har skullat bli bättre har jag vatt både hos en sjukgymnast och en naprapat. Vad som har hjälpt är följande:
    * Voltaren tabletter
    * Vetekudde 5min sen kylklamp eller kall vetekudde 3min sen varm vetekudde igen 5min. (höjer blodcirkulationen i muskeln)
    * Tränat musklerna runt axeln med mycket elastiskt gummiband: [http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBSeatedExternalRotation.html]
    [http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBInternalRotation.html]
    [http://www.exrx.net/WeightExercises/Supraspinatus/CBFrontLateralRaise.html]
    Dessa övningarna höjer också blodcirkulationen i musklerna så länge man bara kör lätt och inte anstränger muskeln för mycket. Det är okej att bli trött i musklerna men det får INTE göra för ont. När man gör övningarna så ska man känna att man får kontakt med muskeln samtidigt som man känner att det inte smärtar för mycket.
    * Tränat konditionsträning istället för styrka. Det enda som jag tränat styrka i var ben, magen och ländryggen.
    * Undvik statiskt arbete med axeln, t.ex. spela gitarr eller andra ställningar där axeln är spänd.

    Tänk på att nästan alla övningar för överkroppen inkluderar axeln, speciellt framsidan av axeln. Hoppas det blir bättre :P

    #689458

    Känner när jag ska köra bröst att vänster axel smärtar en aning framme. Vet att bänkpress har skadat min axel på detta vis och kör det ej längre men tror ni de övningar eldavido postat kan hjälpa reparera axeln? Det är ingen större smärta men har små känningar främst i början av passet då jag kör rätt tunga hantellyft. Haft dessa i över 1,5 år ca.

    #689459

    Tjenare.
    Nu är jag ingen expert, kan bara säga vad som funkar för mig. Har ständigt problem med mina axlar. När jag har ont kan jag omöjligt göra axel eller bröst övningar. Tänker då på att ha rätt hållning inte gå och spänna mig.(dra in magen och upp med axlarna). släpp ut magen, slappna av, rak rygg, värm upp ordentligt, kör arm cykel, och rodd. Gör jag så 1-2 veckor (varje dag). brukar det gå över.
    Tror jag har muskel knutor i mina axlar, som när jag har ont blivit inflamerade, ska så fort jag får tummen ur gå å besöka en akapunktör. Har hört att det gör susen. någon som har erfarenhet av det?

    #689460

    Jag har haft samma problem i snart ett år och börjar först nu bli bättre (men det går upp och ner). För mig har det varit så att jag har haft värk som strålat ner i armen, fram i bröstmuskeln, ibland i nacken eller i ryggen. Ibland har fingrar domnat och ibland har jag trott det är biceps det är fel på.

    Jag har provat antiinflammatoriska (diklofenak) och det hjälpte inte. Vila hjälpte inte. Sjukgymnastik hjälpte inte. Naprapat inte. Massage inte. Kopping inte.

    Nu har jag fått kortison i framsida axel plus att jag gått hos en kiropraktor i 3 månader och fått knäckas + akupunktur. Plus att jag fått hjälp att slappna av mer och inte vara så spänd i nacke och axlar i mitt dagliga liv plus att jag lärt mig använda vänster för datormusen etc. Det har hjälpt (men det är fortfarande inte hundra).

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.