Axelproblem – Hjälp

Home Forums Skador och rehabilitering Axelproblem – Hjälp

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #71075
    #551352

    Hejsan! Innan ni börjar kasta kommentarer om hur många axeltrådar det finns så måste jag säga att jag redan har tittat igenom 2-3 sidor med problemet, inte funnit någon som tar upp detta exakt. Jag har idag varit hos en sjukgymnast. Hon tittade lite och kände på mina axlar och förklarade problemet hon trodde jag hade. Jag fick också trycka händerna mot hennes och hålla emot när hon tryckte.

    Iallafall, jag sa direkt att jag trodde att rotatorcuffarna, de musklerna som stabiliserar var dåligt tränade. Hon visade och sade att en liten gång, med ledvätska som går över axelleden, subacromial bursa. Hon trodde, liksom jag att den hade svullnat upp och när jag lyfter axeln åt något håll så trycker själva axelleden på subacromial bursa.
    Hon sade också att jag var lite stel i ryggen, nederdelen av trapeuz kände hon på. Min rörelse bakom rygg var bra, men hon tyckte att mina baksida axlar inte var så stora som dom borde vara. Dom har jag legat i med i typ 3-4 månader hårt. Min rumpa var tydligen dåligt tränad med, men jag förstår liksom inte, knäböj, marklyft, utfall osv borde väl ta på röven? Att baksida lår släpar vet jag, det påpekade hon lite också.

    Nu så ska jag inte belasta axeln på 1 vecka.

    Nu till mina frågor.
    1. För att undvika framtida skador i axel. Vad ska jag göra, några tips? Rotatorcuffar åt alla möjliga håll? 25reps+ till utmattning?
    2. Hon säger att jag har tränat för lite, jag ligger på cirka 15-16 månader seriös träning. Vilket är en blandning av set, reps och lite olika dropset superset osv. Hon sa att jag borde ha 1.5 års gymmande innan jag börjar köra tungt (Med tungt menar hon att jag tränar 4-6 gånger i veckan, och med de tunga vikter jag kör. Men jag tar ju vikterna för mina muskler är kapabla till att klara repsen jag skall göra). Det tog tydligen så lång tid för kroppens leder, ligament, muskler osv skulle vänja sig vid tung träning. Jag tror dock inte på detta… Fruktansvärt vad jag blir sur på vissa sjukgymnaster..
    Ska jag lalla runt med 2.5orna och curla med eller vad händer. :(
    3. Ni som har haft tidigare axelproblem, hur har ni rehabiliterat er för att inte bli skadad återigen? Och ni som inte har haft skador hur undviker ni dom? Övningar eller kör ni på som vanligt?

    Info:
    Man, 18 år.
    Blandad träning, just nu mindre reps, mer vikter under deff.
    2-4 reppar i basövningar, något högre i de andra.

    Ni får skriva vilka tips ni vill, om det så handlar om rehab eller om anatomin över huvud taget. Skriv på så snabbt ni tror ni vet något som kanske kan förebygga eller hjälpa mig inför framtiden, lite tips osv!

    Tack på förhand Body! :up::up::up:

    #551353

    jag har också haft (fortfarande lite) axelproblem.
    Ett bra tips är att ro samma som du pressar. Alltså stångrodda på t.ex. 80kgx10, så bör du ligga nånstans där i bänkpress också, så du får balans.

    Sen kör jag 4 ryggövningar och 2-3 bröstövningar, vilket också bör dra bak axelpartiet.
    Sen viktigt också är kontroll i alla övningar, undvik kast o släng i t.ex. bicepsövningar de sliter som fan.

    lycka till!

    #551354

    Förstår att min idé inte riktigt stämde då. I ren klartext tror jag att hon menade såhär:
    1. För att träna cuffen behöver du egentligen bara göra utåtrotation och intåtrotation i axeln. Och höga reps! 20-25 reps, 3 set, 3ggr/dag (om möjligt). Det finns många som fuskar här, men strikt utförande krävs, annars tar deltoideus över.
    2. Du måste skilja på djup och ytlig muskulatur, likväl som vissa muskler arbetar stabiliserande och andra är framför allt arbetande. Du har antagligen mycket vältränade ytliga muskler men ligger efter i djupa stabiliserande. Så länge som det finns en snedfördelning där kommer skaderisken att vara hög vid tung belastning.
    3. Jag rekommenderar ett halvårs rehab för efterhängsna axelskador (det betyder inte att du ska lalla runt med gummisnören i ett halvår).

    Hoppas det va nån hjälp.

    #551355
    Larsa wrote:
    Förstår att min idé inte riktigt stämde då. I ren klartext tror jag att hon menade såhär:
    1. För att träna cuffen behöver du egentligen bara göra utåtrotation och intåtrotation i axeln. Och höga reps! 20-25 reps, 3 set, 3ggr/dag (om möjligt). Det finns många som fuskar här, men strikt utförande krävs, annars tar deltoideus över.
    2. Du måste skilja på djup och ytlig muskulatur, likväl som vissa muskler arbetar stabiliserande och andra är framför allt arbetande. Du har antagligen mycket vältränade ytliga muskler men ligger efter i djupa stabiliserande. Så länge som det finns en snedfördelning där kommer skaderisken att vara hög vid tung belastning.
    3. Jag rekommenderar ett halvårs rehab för efterhängsna axelskador (det betyder inte att du ska lalla runt med gummisnören i ett halvår).

    Hoppas det va nån hjälp.

    Som vanligt Larsa så är du till stor hjälp. Du tar orden i mun på mig, exakt det hon sa att jag har bra ytliga muskler, men de inre muskulaturen just vid axlarna var för svaga vid den tunga belastningen. Beskriv lite hur du menar rehab i ett halvår. Ska jag alltså köra cuffar så ofta som möjligt på gymmet? Eller ska jag skita i att belasta axlarna över huvud taget?
    Men som jag förstod det så var det ingen skada, utan det var en svullnad eller inflammation. Hoppas jag iaf, jag ska köra igång med cuffarna ordentligt nu. Kommer ske varje gång biceps, axlar och bröst tränas. Troligtvis innan ben med =)

    ”(det betyder inte att du ska lalla runt med gummisnören i ett halvår).”

    Haha det hoppas jag inte ^^

    Quote:
    jag har också haft (fortfarande lite) axelproblem.
    Ett bra tips är att ro samma som du pressar. Alltså stångrodda på t.ex. 80kgx10, så bör du ligga nånstans där i bänkpress också, så du får balans.

    Sen kör jag 4 ryggövningar och 2-3 bröstövningar, vilket också bör dra bak axelpartiet.
    Sen viktigt också är kontroll i alla övningar, undvik kast o släng i t.ex. bicepsövningar de sliter som fan.

    lycka till!

    Jag kommer nog upp i cirka 100 kilo vid stångrodd. Stämmer nog lite iaf, för jag brukar repa på 100 på bänken.
    Tack för tipset!

    Måste bara lägga till att ni som hjälper här på forumet är underbara! Tappade i princip träningslusten när jag fick reda på problemet, hon förklarade lite dåligt, så jag trodde att det var en skada som krävde lång rehab. Det hjälper kanske inte heller att min far har haft problem med axlar sen långt tillbaka.
    Men cuffar blir en del av träningen. Vilket dumt nog man ska komma på efter en jävla skada. Irriterande att man är så trångsynt ibland.

    #551356

    BUMP! Några mer tips?

    #551357

    Ungefär såhär skulle jag lägga upp det.
    1. Vila helt från tung belastning på axlar 2-3v (träna en massa ben och bålstyrka alltså + bibehåll axelrörligheten). Kör ett kort men strikt (som fan) rehabpass med gummiband eller dyl. 3ggr/dag, Inåt- och utåtrotation. 25 reps x3set till uttröttning.
    2. Efter 2-3v öka belastningen och gå ner till 15reps, 1 gång om dagen.
    Lägg här till några andra axelövningar med fria vikter (strikt, fokus på stabilisering! 20 reps) som du gör 3pass/vecka. Kör detta upplägg 3-4v. Stegra försiktigt belastning.
    3. Återgå till dina vanliga övningar v6-7. Börja med höga reps och mkt god kontroll. Fortsätt träna cuffen 3ggr/v (15×3, inåt och utåt).
    4. c:a v. 15 Friska axlar?

    Om du få hög smärta och tidigare symtom, ta ett steg tillbaka. Låter kul va?

    #551358
    Larsa wrote:
    Ungefär såhär skulle jag lägga upp det.
    1. Vila helt från tung belastning på axlar 2-3v (träna en massa ben och bålstyrka alltså + bibehåll axelrörligheten). Kör ett kort men strikt (som fan) rehabpass med gummiband eller dyl. 3ggr/dag, Inåt- och utåtrotation. 25 reps x3set till uttröttning.
    2. Efter 2-3v öka belastningen och gå ner till 15reps, 1 gång om dagen.
    Lägg här till några andra axelövningar med fria vikter (strikt, fokus på stabilisering! 20 reps) som du gör 3pass/vecka. Kör detta upplägg 3-4v. Stegra försiktigt belastning.
    3. Återgå till dina vanliga övningar v6-7. Börja med höga reps och mkt god kontroll. Fortsätt träna cuffen 3ggr/v (15×3, inåt och utåt).
    4. c:a v. 15 Friska axlar?

    Om du få hög smärta och tidigare symtom, ta ett steg tillbaka. Låter kul va?

    Faktiskt låter det inte så farligt, kanske en chans och ett bra tvång till att få bättre uthållighet i pressarna på axlarna.
    Jag låg och funderade att köra ett några set på lätta vikter.
    Tänkte lägga upp det såhär lite senare, när axlarna känns bra. Ett förebyggande pass i veckan.
    Lätta hantelpressar, +25 till utmattning. 3 set
    Lätta axelpressar, +25 till utmattning. 3 set
    Lätta baksida axlar, +25 till utmattning. 3 set
    Lätta sidolyft, +25 till utmattning. 3 set
    Inåt- och utåtrotation i CC 25+ till utmattning. 3 set
    Skulle detta resultera i bättre cuffar iomed den lätta vikten och höga repsen? Eller skulle cuffarna inte få någon stryk av dessa högreps? Då får jag ju med alla cuffarna förhoppningsvis, om det funkar så jag tänker.
    Du säger gummiband, kan jag köra i kabelhiss/cablecross? Jag klarar runt 30 st utåtrotation, och rätt mycket mer inåt.

    Tack ännu engång Larsa! :| :emo-thumb

    #551359

    Funkar absolut med cablecross el dyl. men om det skall göras flera ggr per dag är gummiband att föredra, du kan ju fästa dom var som helst och ha med i fickan.

    Ett förebyggande pass är bra tänkt, men svårgenomförbart eftersom du kommer göra samma övningar vid andra tillfällen i veckan. Resultaten där kommer påverkas. Det räcker antagligen med att du tränar cuffen 2-3ggr/som avslutning på passen. Men det där upplägget låter som ett bra axelpass enligt punkt 2 som jag skrev förut.
    Stabiliserande muskler är ofta av annan fibertyp och mer uthålliga än starka och bör tränas därefter; cirkulatorisk och ofta. Gärna över 20reps (skrevi lite för lågt förut). Har svårt att se att dom skulle slitas ut av såpass låg belastning.

    #551360

    Här satt jag och tänkte på gummiband dom har på typ gruppträningar. Men du menar vanliga gummiband. Fan va smart :P
    And cuffar it will be ;)
    Tack återigen min rehabängel!
    Skulle man kanske kunna sända iväg ett PM om något annat om jag är osäker på något, när som? Utan att du skulle tycka jag tjöta =) ?

    #551361

    haha.
    kul att hjälpa till! dra iväg ett mejl isf vettja. lars.soderqvist at live.se
    lr adda mej på fejjan!

    #551362

    Dahlgren, mitt gröna gummiband har delat sig på mitten, så nu har jag två :)
    Du kan få den ena biten om du vill ha?

    Sådana där slangar du nämner som finns på gymmet har jag sett relativt billiga på rusta har jag för mig.
    Var glad att inget är skadat, bara att träna upp, en annan ska ju in under kniven, men försöker träna upp axeln så gott det går innan.

    #551363

    Är det så allvarligt Wesaft, ska du operera dig?
    Jatack! Det tar jag gärna :P
    Jo, som det ser ut nu så känns det som en inflammation. Men det blir inte bättre, jag kör inflammationshämmande. Mor min tog med något sånt från sjukan.

    Hur lång tid är du borta från träning då Wesaft?

    #551364

    Vi tar det i PM, vill inte kidnappa tråden :)

    #551365

    GLAD att jag hittade den här tråden!! Här fanns ju mkt matnyttigt ang axelproblem :emo-thumb

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.