Axelskada (med video)

Home Forums Skador och rehabilitering Axelskada (med video)

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #64978
    #452501

    Hejsan!

    Jag fick problem med min axel efter ett rygg/axelpass där jag körde på ganska tungt. Jag kände ingenting för ens dagen efter.
    I en vecka efter undvek jag all överkroppsträning utom bröst. Sedan dess har jag vilat 10 dagar men problemet består. Det gör ont nät jag använder armen när jag sitter vid datorn, ont när jag sover på axeln, ont när jag går utomhus i kallt väder etc.
    Smärtan känns främst strålande ut från axeln (delta) och över armen, över centrala triceps.
    När jag sitter vid datorn gör det dock ont i hela axeln, ned i armen ända ut i handen.

    Vad jag försöker visa på videon är hur pass långt upp jag kan lyfta armen utan att det drar och smärtar. Först rakt upp. Sen när jag drar in den mer centralt och smärtan ökar ännu mer. Smärtan är

    Just nu finns inte ekonomin för att besöka en sjukgymnast så jag skulle uppskatta alla råd om hur jag ska hantera skadan.

    /Sam

    [youtube=]

    #452502

    Ganska ofta när man har smärtor i axeln så är problemet obalans mellan muskelaturen på bröst/axel o ryggen/baksida axel!
    Om detta är problemet behöver ju först läka skadan du fått.
    Sedan är det förebyggande träning som gäller, då måste du börja stretcha bröstet o träna upp styrkan i rygg, baksida axel o rotatorkuffen.

    Det brukar även vara bra att be någon som är kunnig på gymmet att kolla över ens utförande i dom övningar som inkluderar axeln. typ axelpress, bänkpress, hantelpress mm

    Sen kostar ju inte sjukgymnasten några större summor kostar väl ca 80kr tror jag…

    Lycka till!

    #452503

    Hej och tack!

    Ja jag har testat att en person håller imot på vägen upp och då gör det ont. Samma sak i sidled.

    Jag trodde att jag kunde vila bort skadan men just nu känns det segt. Mest för att jag inte känner några förbättringar. Om du skulle skjuta från höften – Är ”gymskador” i infraspinatus något som läker ut av sej själv? Bör det rehabtränas eller hållas vilande? Finns det någon risk att skadan är ihållande – dvs känns av fortfarande efter 6 månader. Vikterna jag använde på passet var inte av maxkaraktär, det handlade ”bara” 4 set och 8 reps.

    Igen tack för svaren, det uppskattas.:up:

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.