Axelskada, vila eller åtgärda?

Home Forums Skador och rehabilitering Axelskada, vila eller åtgärda?

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #50199
    #120666

    Hej, jag skadade min axel vid liggande hantelpress för 1,5 månad sedan varpå jag avbröt passet. Det gjorde inte så värst ont och jag trodde inte det var någon big deal, men jag avbröt passet ändå. Försökte träna igen redan efter en vecka, men kunde inte köra några pressövningar utan smärta i axeln.

    Smärtan är i höger axel och höger traps. Har smörjt partiet med Diklofenak i tre veckors tid (en vecka längre än rekommenderat), och har märkt av en markant förbättring. Men det är ännu inte bra, och nu vet jag inte om jag vågar fortsätta med Diklofenaken. Vet heller inte om jag vågar prova träna lite smått, vem vet om jag bara gör saken värre.

    Axeln är inte så illa längre, men jag kan exempelvis inte göra en armhävning utan att få lite känningar i axeln.

    Jag kan antingen: Vila utan att göra nånting, börja en ny kur Diklofenak, besöka en kiropraktor (aldrig gjort tidigare).

    Hur länge kan man behövas vila egentligen?

    Mår dåligt av att inte få träna. Tränar främst för välmåendet. Har även tappat formen HELT.

    Uppskattar lite rådgivning.

    #120667

    Hade också det problemet. Värmer upp rotatorchufflarna varje pass, 3 set per axel, 15-20 reps lätt. Det är nog där du har ont. Kör lite lättare vikter och tänk på tekniken. Se också till att du har bra med vila för axlarna när du tränar för axlarna involveras i nästan övningar för överkroppen.

    #120668

    Gör all överkroppsträning ont?

    #120669
    Boxer wrote:
    Hade också det problemet. Värmer upp rotatorchufflarna varje pass, 3 set per axel, 15-20 reps lätt. Det är nog där du har ont. Kör lite lättare vikter och tänk på tekniken. Se också till att du har bra med vila för axlarna när du tränar för axlarna involveras i nästan övningar för överkroppen.

    Det kan det tänkas att det är. Får lite känningar när jag gör lite rotatorövningar utan vikt. Det är verkligen inte stora känningar men ändå. Frågan är hur länge man bör vänta innan man besöker gymmet. Tills jag är 100% återställd?

    #120670

    Jag förstår inte riktigt, är det så att du inte tränar någonting överhuvudtaget
    pga axelskadan?

    Man måste skilja på äpplen och päron när det handlar om skador och
    träning. Den för inte begränsa dig så pass mycket att du väljer att vila
    helt från träningen.

    Jag vet att det är jobbigt med en skada, och att det kan kännas
    jättepissigt att inte få köra på som vanligt. Och jag menar inte att man
    ska träna med smärta, det är det sista man ska göra. Men att inte träna
    alls finns inte i min värld i alla fall.

    Skadan ska du givetvis vara uppmärksam på och se till att få ordning på.
    Men det kan man göra parallellt med att man fortsätter vara aktiv.

    Så jag omformulerar min fråga; gör ALL gymträning ont i axeln?

    Frågar eftersom du skriver följande

    thomas.R wrote:
    Mår dåligt av att inte få träna. Tränar främst för välmåendet. Har även tappat formen HELT.
    #120671
    Gettodachoppa wrote:
    Så jag omformulerar min fråga; gör ALL gymträning ont i axeln?

    Jo, så var det, kunde varken köra press eller dragövningar. Det enda jag kunde träna var ben, vilket jag sket i. :whistle: Jag kände ingen motivation till att träna när jag inte kunde träna fullt ut.

    Axeln blev bra för ca tre månader sedan. Det var helt enkelt bara vila som gällde. Strax därefter bröt jag tre ben i handen. Operation och gips i en månad på det. Men NU är jag tillbaka, lika taggad som för flera år sedan.

    Bumpar tråden så framtida sökande kan se vad som krävdes för att bli hel igen

    #120672

    Du kan aldrig aldrig vila en skada frisk ever.

    #120673
    NKK wrote:
    Du kan aldrig aldrig vila en skada frisk ever.

    Det är säkert sant. Jag har ändrat upplägget på alla övningar som på något sätt involverar axlar. Det var ju uppenbarligen något som var ruttet.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.