Axelvärk i alla övningar som involverar axlarna.

Home Forums Skador och rehabilitering Axelvärk i alla övningar som involverar axlarna.

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #105058
    #1081358

    Hej

    Man 29 år.

    Jag har fått ”diagnosen” överrörlig, i typ alla mina leder. Det enda jag haft problem med är dock axlarna. Sen jag fick diagnosen för ca 5 månader sedan har det varit mkt rotatorcuff på schemat samt en hel del stabilitets-övningar för axlar. Jag märkte ganska snabbt skillnad, blev något stabilare och kunde lyfta tyngre vikter än tidigare utan att få värk.

    Nu har det dock börjar gå åt fel håll känner jag. Får värk efter i princip alla övningar som involverar axlar, även på lätta vikter. Det enda som känns bra är i princip utåtrotationer i cable-cross.

    Värken är som sådan att den uppkommer precis efter avslutat set då spänningen i axlarna släpper. Typ som att de får kämpa som satan för att hålla ihop axlarna under setet, för att sedan värka när de får ”pusta ut”. Jag känner sällan något under själva seten.

    En av anledningarna till att värken blivit värre tror jag kan ha att göra med att jag sedan två månader tillbaka jobbar typ 10 timmar om dagen som webbutvecklare och sitter och knappar på datorn hela tiden. Innan jag fick jobbet gick jag mest runt hemma. Jag känner att jag kan få värk om jag suttit med axlarna lustigt under en arbetsdag, dock är värken annorlunda mot träningen på så vis att värken här sitter i längre. Igår t.ex. så låg jag i sängen och knappade på datorn några timmar, i en för axeln förmodligen icke-optimal position. Det har lett till att jag idag har värk i axeln.

    Någon som har tips på hur jag ska bemöta värken? Ska jag börja köra endast rotatorcuff/stabilitet och slopa alla andra övningar som involverar axlar under ett par månader?

    Har hört av mig till ortoped men vore intressant höra vad ni andra tror om saken.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.